העצמאים חזרו לכיכר: "זהו חורבן בית שלישי בחסות הממשלה. העסקים מוקרבים על המזבח הפוליטי"

לפני שעה קלה החלה בכיכר רבין הפגנת מחאה של העצמאים והעסקים קטנים, המוחים נגד התנהלות הממשלה בהתמודדות עם נגיף הקורונה • "עשרות אלפי עסקים נסגרים ולא נותר לנו אלא לצאת למלחמת הישרדות כלכלית ולקחת את גורלנו בידינו"

הפגנת העצמאים בכיכר רבין / צילום: תמר מצפי
הפגנת העצמאים בכיכר רבין / צילום: תמר מצפי

העצמאים חזרו לכיכר רבין: בשעה זו מתקיימת בכיכר רבין הפגנת מחאה של העצמאים והעסקים קטנים שמחו נגד התנהלות הממשלה בהתמודדות עם נגיף הקורונה, והיחס לעצמאים בתקופה זו. המחאה מתמקדת בסיום הסגר הכלכלי ובתוכנית יציאה כלכלית לעסקים, הזקוקים לסיוע כספי מיידי על מנת לשרוד. את ההפגנה ארגנו שלל ארגוני עצמאים, מכל התחומים - התיירות, חיי לילה, אופנה, תרבות, שח"ם, איגוד המסעדות והברים ועוד - שהחליטו לשתף פעולה ולמחות נגד התנהלות הממשלה.

עו"ד רועי כהן נשיא להב, ממארגני ההפגנה, אמר הערב: "לא נשקוט עד שמישהו בחלונות הגבוהים יתעורר. זהו חורבן בית שלישי בחסות הממשלה, עשרות אלפי עסקים נסגרים ולא נותר לנו אלא לצאת למלחמת הישרדות כלכלית ולקחת את גורלנו בידינו".

לדברי דותן סופר מוביל קבינט התקווה, "במשך זמן רב מדי נתנו את אמוננו בממשלה שהבטיחה "שהכל יהיה בסדר"! היום אנחנו מבינים שהכל בסגר! היום עומדים על במה אחת בעצרת ענקית בכיכר רבין כל מובילי המחאה הכלכלית ודורשים פתיחה מיידית של המשק (באחריות) בנוסף למינוי פרויקטור כלכלי שיישב על תוכנית כלכלית מפורטת של יציאה מהסגר עבור בעלי העסקים יחד איתנו. אנו כבר לא נותנים אמון בהנהגה ודורשים להיות חלק מהפתרון."

העצמאים דורשים מהמדינה פתיחה מידית של כל העסקים על פי מתווה הרמזור - אזור ירוק: חזרה מידית של המסחר, קמעונאות, חנויות רחוב ומסעדות.

בנוסף, דורשים העצמאים מינוי פרויקטור כלכלי עם סמכויות לטיפול במשבר הכלכלי בין כלל משרדי הממשלה, ואשר יהווה כתובת ליצירת דיאלוג לשיתוף פעולה רציף ושוטף במסגרת צוות שיוקם עם נציגי ארגוני העצמאים והעסקים.

העצמאים חוזרים על דרישתם לשינוי מתווה הפיצוי במענק השתתפות בהוצאות קבועות לקריטריון של 25% החל ממאי 2020 (במקום 40% ומעלה).

בנוסך מבקשים העצמאים פטור מארנונה עסקית בחודשים ספטמבר-דצמבר לעסקים עם ירידה של 25% ויותר, ללא בירוקרטיה וללא מנגנון מסורבל דרך הסוכנות לעסקים הקטנים, לפי המנגנון שפרסמה הממשלה.

דרישה נוספת של העצמאים הנה הזרמה של פיצוי באופן מידי של המענק הסוציאלי לעצמאים על חודשים ספטמבר - אוקטובר.

ארגוני העצמאים מתייחסים גם לחקיקה בהתהוות בנוגע לעלות תשלום ימי הבידוד, ודורשים שוב כי המדינה תישא בנטל לבדה ותשלם למעסיקים וגם לעצמאים בעבור ימי הבידוד באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

לדברי עו"ד רועי כהן נשיא להב, "העסקים במלחמת הישרדות על הפרנסה. באנו לזעוק למקבלי ההחלטות בירושלים, זו העת לקחת אחריות ולהחזיר את השפיות. מאבקי הכוחות הפוליטיים ממוטטים את הכלכלה הישראלית ואיתה את החברה כולה ואנחנו העצמאים והעסקים הקטנים הראשונים שמוקרבים על המזבח הפוליטי. די לשליפות מהמותן לפי לחצים פוליטיים".

תומר מור, מנכ״ל עמותת מסעדנים חזקים ביחד, אמר בהפגנה: "כל עסק שנסגר זה עולם ומלואו, כל עסק שנסגר מאבד בקרב מול האבטלה, עשרות עובדים לפחות; פוגע בתשלומים לעשרות ספקים שמתקיימים ממנו. כל עסק שנסגר הוא עוד מקל בגלגלי הכלכלה שמתחילה להיעצר.

״מסעדנים חזקים ביחד נלחמת מלחמת חורמה על חייו של כל עסק ועסק, מתוך הבנה שאי אפשר להחיות עסק שנסגר ומת. עם כל ההישגים שהבאנו למסעדנים ולעצמאים במשבר הקורונה, לצערנו יש עוד בירוקרטיה רבה אשר עומדת כתהום בין הזכאות של המסעדנים לקבלת פיצויים ומענקים ומכשילה את היכולת של העסקים לקבל המגיע להם ולהמשיך להתקיים.

"אני פונה לשר האוצר לפעול מיידית מול הבנקים להקל על תנאי האשראי ולשחרר את המיליארדים הכלואים בקרן ההלאות לעסקים בסיכון גבוה, שאמורה היתה לתת מענה לעסקים קטנים ובינוניים ובפועל לא משחררת מספיק כספים למשק.

"יש לשחרר עכשיו את הבירוקרטיה, לתגבר את רשות המסים בעשרות עובדים מיומנים שיטפלו בצרכי המסעדנים והעסקים הקטנים והבינוניים. אנחנו הקטר שמניע את המשק בעשור האחרון וזוהי לא פחות ממשימה לאומית לשמור על המסעדנות והעסקים הקטנים בינוניים בחיים".

תמיר ברלקו, מי שעומד בראש יוזמת 'לא יהיה בסגר' לפתיחת העסקים הקטנים, אמר בהפגנה: "אני מודיע לכם בשם כולנו, לא יהיה בסדר, עד שלא תהייה תקווה לכל הישראלים שעדיין לא איבדו את התקווה ובצער רב, אנו מתמעטים מיום ליום.

"המצב מעולם לא היה ככה. הכול קורס. ממשלת ישראל, אנחנו לא מאמינים לכם. הכול תלוי בשיקולים פוליטיים. למה שנסגור את העסקים שלנו? איפה ההיגיון? תפסיקו לספר לנו סיפורים, תתעוררו ותתחילו לעבוד בשבילנו, כי אנחנו כבר לא מאמינים".

הארגונים מארגני ההפגנה הם קבינט התקווה, התאחדות העצמאים, חיי הלילה והברים, צו 8 לפועלי התרבות, מסעדנים חזקים יחד, איגוד המסעדות והברים, לה"ב, המטה להצלת תיירות חו״ל, לא יהיה בסגר, צעדת המיליון, שח"ם ארגון השחקנים, איגוד חדרי הכושר, ארגון מנהלי הבריכות השחיה והקאנטרי, איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בשראל, ראשי התרבות, ארגון חברות ההגברה, איגוד שמלות הערב והכלה, ארגון הההיסעים הפרטיים, התאחדות בעלי אולמות האירועים, התנועה לעידוד האופנה בישראל והאגודה למחול תרבות הגוף והתנועה בישראל.