השבוע האחרון: כולם מחפשים את המט על לוח השחמט

שבעה ימים עד סוף עונת ההצבעה בארה"ב, ולפחות מועמד אחד, דונלד טראמפ, מתרוצץ לאורכה של ארה"ב בחיפוש אחר ניצחון בחירות דחוק, אולי דחוק מאוד • הסקרים ונתוני הקורונה מוסיפים שלא להאיר לו פנים, אבל הוא מוסיף להאמין שיכה אותם

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו ביום שבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס
טראמפ בעצרת בחירות באוהיו ביום שבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס

השבוע המלא האחרון של מערכת הבחירות לנשיאות נפתח באופן שלא היטיב עם דונלד טראמפ: בתזכורות שמגפת הקורונה אינה נעלמת, וארה"ב אינה פונה בכיוון חדש.

ראש הסגל של סגן הנשיא אובחן אתמול עם קורונה, ונכנס לסגר. מייק פנס עצמו מוסיף להיות שלילי, אבל סומך על ההנחיות של רשויות הבריאות ל"עובדים חיוניים" וממשיך את מסע הבחירות שלו.

אם החדשות האלה לא הספיקו, הוסיף עליהן אתמול ראש סגל הבית הלבן. האיש שכהונתו מושווית לפעמים עם זו של ראש ממשלה, הכריז, "אנחנו איננו שולטים במגפה".

מייקל מדואס (Meadows), פוליטיקאי ותיק ומשופשף מן הימין השמרני של המפלגה הרפובליקאית, התכוון כנראה להגיד למראיינו ברשת סי.אן.אן, שיפסיקו כבר לבלבל את המוח עם שאלות על מספר ההידבקויות היומי (כמעט 79 אלף בשבת; עלייה של 32% בשבועיים האחרונים); במקום זאת, שצריך לדבר על אסטרטגיה, לא על רפואה קמעונאית; ושצריך לחשוב על החיסון, והחיסון ממשמש ובא. וזהו.

אבל אם התכוון להגיד, הוא לא אמר, והעניק לביידן וו חדש לתלות בו את מה שהדמוקרט חושב לכישלון מנהיגותו של טראמפ במשבר הקורונה. הרפובליקאים יכלו רק לספוק כפיים.

אריזונה תחליט?

ראש הסגל חיזק את הרושם הלא-מועיל שלנשיא "לא אכפת". הרושם הזה עולה לו בתמיכתו של הפלח הדמוגרפי הגדול ביותר, אולי החשוב ביותר: בני 65 ומעלה. הפלח הזה קיים כמובן בכל מדינה של ארה"ב, אבל נודעת לו חשיבת מיוחדת במדינות הדרום ודרום-מערב: פלורידה, צפון קרוליינה ואריזונה.

פרשן בכיר ברשת אן.בי.סי, צ׳אק טוד, דיבר בסוף השבוע על חשיבותה המיוחדת של אריזונה. היא הצביעה בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות רק פעם אחת ב-70 השנים האחרונות. הסקרים מראים פעם אחר פעם, שלביידן יש סיכוי סביר לנצח בה. "זה יכול להיות המט על לוח השחמט של ביידן", אמר טוד.

ביידן בעצרת "דרייב אין" בפנסילבניה ביום שבת / צילום: Andrew Harnik, Associated Press
 ביידן בעצרת "דרייב אין" בפנסילבניה ביום שבת / צילום: Andrew Harnik, Associated Press

חיפוש המט עומד עכשיו במרכז מערכת הבחירות. שני הטוענים לנשיאות מתמקדים במספר קטן של מדינות בדרום ארה"ב ובמערב התיכון שלה. טראמפ הוסיף אתמול שתי מדינות קטנטנות בצפון מזרח ארה"ב. זו הייתה תוספת מעניינת, מפני ששתיהן יחד ישלחו רק שבעה נציגים לחבר האלקטורים (מתוך 538). נכונותו של הנשיא להקדיש להן זמן יקר מעידה, לכאורה, שהוא נושא את עיניו לניצחון דחוק להפליא, אולי על חודו של אלקטור אחד ויחיד.

המדינות האחרות שהוא מדלג ביניהן הצביעו לטובתו ב-2016. מדברת בעדה העובדה שכה רבות מהן נחשבות למתנדנדות. הנשיא חוזר ומכחיש את אמינות הסקרים, אבל לוח הזמנים שלו מיוסד כמעט לחלוטין על הסקרים.

טראמפ ביקר בראשון בשלוש מדינות. ביידן ביקר באותו היום בחדר העבודה של ביתו במדינת דלאוור. בלתי סביר לחלוטין הוא הוויתור של מועמד על יום א׳ הלפני-אחרון של מערכת הבחירות, אלא אם כן הוא בטוח לחלוטין בניצחונו.

אבל הוא אינו בטוח, או לפחות אינו צריך להיות בטוח. פצעי הביטחון העצמי של 2016 עדיין לא הגלידו, והדמוקרטים אחוזי הטראומה של ימי הילרי קלינטון חרדים שמא הסקרים אינם מציגים תמונה מלאה.

עכשיו - ו-2016

השאלה הנשאלת ביתר שאת היא אם הרפובליקאים יצליחו להביא לקלפי יותר מצביעים, או הרבה יותר מצביעים, ממה שעורכי הסקרים מניחים. זה היה סוד נצחונו הסנסציוני של טראמפ לפני ארבע שנים. ההצלחה אז הייתה תוצאה של התלהבות, שהנשיא הפיח בתומכיו בזכות עצרות הבחירות הענקיות שלו. הוא מנסה לחקות את עצמו, והוא חוזר ואומר ש"הפעם אנחנו מצליחים אפילו יותר".

רוב הסקרים של הימים האחרונים הוסיפו להיות נוחים לביידן, גם במישור הארצי וגם במישור המדינתי. אחדים אפילו עוררו השתוממות. למשל, מכון דעת קהל פרו-רפובליקאי ערך סקר במדינת מונטנה, במערב ארה"ב, שבה טראמפ ניצח בהפרש של 20% ויותר ב-2016. הפרש יתרונו עכשיו פחת ל-4%. אם זה נכון, אין זה מן הנמנע שעומדת להתאמת הזהרתו של סנאטור רפובליקאי, טד קרוז מטקסס, שלמפלגה מזומן "מרחץ דמים".

בטקסס עצמה התפרסם בראשון סקר של אוניברסיטה מקומית, המעמיד את ביידן ביתרון של 3% בטקסס. בזה קצת קשה להאמין, אבל ניצחון דמוקרטי בטקסס, המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה, יתחיל פרק חדש בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב.

"95% סבירות"

פרויקט חיזוי הבחירות של השבועון הבריטי הבינלאומי ׳אקונומיסט׳ העלה לפנות בוקר יום שני כי יש 95% סבירות לנצחון של ג'ו ביידן הדמוקרטי. בדרך כלל שיעור כזה שקול כנגד הודעה שזהו-זה.

עדיין לא ראינו סקרים שנעשו במלואם לאחר עימות הטלוויזיה של יום ה׳ שעבר. בעיני פרשנים זה לא היה מאורע מכונן, וסקרי-בזק הראו ניצחון של ביידן, אבל אין זאת אומרת שהמצביעים במדינות מפתח מסכימים.

נכון ל-4 לפנות בוקר (שעון ישראל) של יום ב', 59.4 מיליון אמריקאים כבר הצביעו, באמצעות הדואר או בקלפיות מקדימות. המספר הזה שקול כנגד 43% של סך כל מצביעי 2016. גוברת הסבירות של שיא חדש בהצבעה עד שלושה בנובמבר ועד בכלל.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny