ישראל אנגל: "לא תהיה ירידה במחירי הדירות. תהיה יציבות"

סמנכ"ל ומנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות הסביר בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" כי הפער בין התחלות הבנייה לתוספת של משקי הבית ימשיך למשוך את מחירי הדיור למעלה למרות הקורונה

"להערכתי, לא תהיה ירידה במחירי הדירות. תהיה יציבות. באופן קבוע, במשך שנים, יש פער בין משקי הבית שמתווספים והתחלות הבנייה. במצטבר, אנחנו נמצאים בפער של 90 אלף יחידות דיור (יח"ד) בחסר, כך אמר היום (ב')  מנהל החטיבה הקמעונאית וסמנכ"ל בנק מזרחי טפחות ישראל אנגל בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס".

אנגל הוסיף ואמר כי "מעבר לזה, אנחנו רואים שמשך הבנייה התארך - אם בגלל סגר, או אי הבאת עובדים זרים. התוצאה היא שמשך הבנייה התארך והגיע ל-31 חודשים. ברור שזה משפיע על היצע הדירות. אנחנו רואים גידול במשקיעים של הנדל"ן. ברור שזה גורם לכך שהמחירים לא יורדים".

בפתח דבריו ציין אנגל כי הוא ינסה להשיב על כמה שאלות שמטרידות את האנשים שעוסקים בענף הנדל"ן ובכלל כמו לדוגמה כיצד היקף המשכנתאות עולה למרות שיעורי האבטלה - היינו מצפים שהיקף המשכנתאות ירד; וגם, מה נדרש לעשות כדי שמשקי הבית יוכלו להחזיר את המשכנתה.

לדבריו, "המשכנתאות הן ראי למה שקורה בענף הנדל"ן. ההערכות שלנו הן שהיקף המשכנתאות יגיע ל-80 מיליארד שקל. אם נסתכל מול שנה שעברה - זה היה רק 70 מיליארד שקל. איך קורה הנס? הרגולטור נקט בכמה צעדים שתמכו ביכולת של המשק להמשיך לצמוח. הצעד הראשון הוא מיתון יחס ההחזר מההכנסה. שלא יעלה על 40%. בנק ישראל אמר בצדק שההתייחסות תהיה לערב המשיב. הוא הקל על הבנקים בתחום ההון וזה איפשר לקחת הלוואת משכנתה בריבית סבירה.
"איך משקי הבית שורדים את המשבר? גם כאן היה שת"פ באמצעות מתווה של הקפאות. משקי הבית צריכים להתמודד עם היומיום שלהם -חריגות, צריכת אשראי יקרה. בנק ישראל הבין את המגבלה והסיר את המגבלה ונתן מימון של עד 70%. חלק ממשקי הבית ניצל את ההזדמנות וזה מאפשר לעמוד בתנאי המשכנתה".

אנגל הוסיף ואמר כי "השאלה היא מה הלאה? מה אנחנו מצפים מהרגולטור והבנקים. התקופה הזאת לא הסתיימה וברור שיהיו לה ההשלכות. אנחנו מעריכים שבנק ישראל יצטרך להמשיך במתווה הקפאות. אנחנו חושבים שצריך להכניס את משקי הבית למתווה הקלות אבל לא במתכונת שהייתה עד עכשיו.
"אנחנו מצפים מהרגולטור שיאפשר ללקוח למנף את הבית שיש לו ולשרוד את התקופה. עוד מגבלה שאני חושב שיש להסיר - אם תקופת ההלוואה הייתה 30 שנה, יש להאריכה ל-35 שנה וכך יוכל הלקוח להגן על התשלומים החודשיים".

לסיכום אמר אנגל כי "המערכת צריכה להתארגן כך שההחזר החודשי של הלקוח יהיה כמו המקור והוא לא יישא בנטל גבוה. המערכת צריכה לטפל בלקוח ברגישות. מערכת דיגיטלית חשובה, אך יש לתת גישה אישית: בלוחות התשלומים של התקופה הקרובה הצרכן צריך לשלם סכום נמוך ואחר כך יותר גבוה.

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות התאחדות בוני הארץ, רני צים, בומברדייה, סימנס ורכבת ישראל.