ארדואן קורא לטורקים להחרים סחורה צרפתית בגלל מקרון "העוין לאיסלאם"

הקריאה לחרם היא חלק מהסכסוך שהתלהט בימים האחרונים בין המדינות, לאחר שמקרון הבהיר כי צרפת "לא תגנה" את הקריקטורות של הנביא מוחמד שהתפרסמו בעבר בשבועון הסטירי "שארלי האבדו", ושהפכו שוב לעילה לאירוע טרור • בעקבות המתחים, צנחה הלירה הטורקית לשפל של כל הזמנים מול הדולר - שער של שמונה לירות לדולר

ארדואן נואם בכנס מפלגתי כאשר מאחוריו תמונת ענק של אטאטורק / צילום: רויטרס, Umit Bektas
ארדואן נואם בכנס מפלגתי כאשר מאחוריו תמונת ענק של אטאטורק / צילום: רויטרס, Umit Bektas

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קרא היום (ב') לתושבי המדינה להחרים תוצרת צרפתית במחאה על מה שכינה "עמדות עוינות לאיסלאם" מצד נשיא צרפת, עמנואל מקרון. הקריאה לחרם היא חלק מהסכסוך שהתלהט בימים האחרונים בין המדינות, לאחר שמקרון הבהיר כי צרפת "לא תגנה" את הקריקטורות של הנביא מוחמד שהתפרסמו בעבר בשבועון הסטירי "שארלי האבדו", ושהפכו שוב לעילה לאירוע טרור בעבור צעיר צ'צ'ני מוסלמי, שערף את ראשו של מורה צרפתי שהציג חלק מהן בכיתה במסגרת דיון על חופש הביטוי.

הרצח האחרון, שעורר סערה בצרפת, נעשה על רקע המשפט המתנהל נגד מי שסייעו במתקפות טרור איסלאמי בצרפת וכן על רקע רפורמה מקיפה שיזם מקרון בניסיון להתמודד עם "האיסלאם הבדלני", כהגדרתו. מקרון הביע ביקורת חריפה על התערבות מדינות זרות במימון פעילות דתית מוסלמית בצרפת, וכוחות משטרה צרפתיים פשטו על עמותות איסלאמיות וגם עצרו פעילים רבים, כולל מארגונים הנלחמים באיסלאמופוביה, לדבריהם.

עמדות אלה מצד מקרון הביאו את ארדואן להתבטא בחריפות בימים האחרונים, והוא הטיל ספק באופן פומבי בשפיותו של הנשיא הצרפתי. "מה הבעיות של מקרון עם האיסלאם ועם המוסלמים?", אמר ארדואן בסוף השבוע באירוע פוליטי, והוסיף כי עליו "לבדוק את הבריאות המנטלית שלו". בתגובה הודיעה צרפת כי היא מחזירה את שגרירה באנקרה להתייעצויות, וכי המדינה מצפה להתנצלות מצד טורקיה. "לא נקבל עלבונות כאלה", אמר מקור בארמון האליזה לתקשורת הצרפתית.

עמדתו של מקרון, שהשתתף בעצרת המונית לזכר המורה שנרצח - סמואל פאטי - ודבריו על כך שצרפת לא תוקיע את הקריקטורות של הנביא מוחמד, יצרו תגובת נגד חריפה בימים האחרונים בעולם הערבי. רשתות סופרמרקטים בקטאר הסירו בימים האחרונים מוצרים צרפתיים ממדפיהן וגוברות הקריאות ברשתות החברתיות לחרם על צרפת. בכוויית, לפי הדיווחים, השעו מאות סוכני נסיעות את הזמנות הטיסות לצרפת וכמה מותגים צרפתיים הוסרו מהחנויות. ראש ממשלת פקיסטאן אימראן חאן האשים את מקרון ב"התקפה על האיסלאם".

לקריאות אלה הצטרף היום, כאמור, נשיא טורקיה. הוא האשים את מקרון באחריות למקרים של תקיפת מוסלמים באירופה ואמר כי "(התקפות אלה) נעשות לאחר הסתה מצד מנהיג צרפת, שזקוק לבדיקת שפיות". "כמו שאומרים בצרפת 'לא לקנות תוצרת טורקית', אני קורא לעמי כאן, לא לקנות מוצרים מתוצרת צרפת", אמר המנהיג הטורקי, לפי העיתון "הורייט". פרשנים ציינו כי ברקע המתיחות החדשה עומדת העימות מאחורי הקלעים סביב חיפושי הגז של טורקיה בשטח שיוון טוענת כי הוא באחריותה, וכן התערבות טורקיה במלחמת האזרחים בלוב.

בעקבות המתחים הללו, שמאיימים גם על שלמותה של ברית נאט"ו שבה חברות שתי המדינות, צנחה הלירה הטורקית לשפל של כל הזמנים מול הדולר - שער של שמונה לירות לדולר. הרקע לירידות הוא בין השאר איום בסנקציות אמריקאיות על טורקיה בשל רכש מערכות הגנה מתקדמות מרוסיה (400-S ) וסירובו של ארדואן לחזור בו מהמהלך.