בכמה מדינות ב-OECD כבר סיימו לדון על התקציב?

האם בחו"ל סיימו לדון, להתווכח ולהצביע על התקציב שלושה חודשים מראש? ליברמן מפריז • המשרוקית של "גלובס"

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

כשהדשא של השכן ירוק יותר, מספיק לומר שהוא ירוק יותר. לא מוכרחים לספר שהוא מצופה קרמל ומדיף ניחוחות של בריוש. הפעם הדשא הוא חוק התקציב, והדובר הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בנאום בפתיחת מושב החורף של הכנסת. "אין מדינה בעולם שעדיין אין לה תקציב מאושר לשנת 2020", ליברמן עקץ את יולי אדלשטיין, נציג הממשלה. "אני אומר לך יותר מזה: תעבור על רשימת מדינות OECD, כמעט כולן כבר אישרו תקציב ל-2021. אבל במדינת ישראל אין תקציב ל-2020".

על תקציב 2020 מיותר להרחיב את הדיבור. פרלמנטים אמורים לאשר תקציב לפני תחילת השנה, לא רגע לפני שהיא נגמרת כמו שאולי יקרה אצלנו. אבל מה עם תקציב 2021? הייתכן שברוב המוחלט של המדינות המפותחות כתבו אותו, התווכחו עליו, הסתייגו ממנו והצביעו עליו שלושה חודשים לפני הדד-ליין?

תהליך הכנת התקציב דומה בכל המדינות הדמוקרטיות: הפקידים מכינים טיוטות; הממשלה קובעת מסגרת תקציב ומאשרת הצעה מפורטת; וההצעה מוגשת לפרלמנט לתיקונים. יש הבדלים בפרטים. בפולין, למשל, "מועצת הידברות" שכוללת נציגי ציבור בוחנת את הצעת הממשלה לפני שהיא מגיעה לפרלמנט. אבל העיקרון זהה: רק הפרלמנט מוסמך לאשר תקציב, ועד ההצבעה הסופית לתקציב אין תוקף.

באיזה שלב בתהליך נמצאו 36 חברותינו ב-OECD בזמן הנאום של ליברמן? רק בשתיים, הונגריה וסלובניה, התקציב אושר סופית לקראת שנת הכספים החדשה. ברוב הגדול, 21 מדינות, הממשלה הגישה הצעה לפרלמנט אבל הדיונים לא הסתיימו. בין המדינות האלה נמנות גרמניה, ארצות הברית, ספרד וצרפת, יפן ונורבגיה. תשע מדינות, כלומר רבע, נמצאו במצבה של ישראל: לפני האישור בממשלה. רוב הממשלות אישרו בינתיים הצעת התקציב, בין שאר כי חברות האיחוד האירופי מחויבות להשלים את ההצעה עד אמצע אוקטובר. אבל זה לא אומר שהתקציב מאושר.

ארבע מדינות לא משתתפות בתחרות. בקנדה, אוסטרליה וניו-זילנד, מושבות הכתר הבריטי לשעבר, שנת התקציב לא מתחילה בינואר. בבריטניה עצמה הממשלה הודיעה שעקב הקורונה לא יהיה השנה תקציב. זה סיפור גדול, אבל הוא יחכה לפעם אחרת.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים ברובם. בזמן שנאם, רק שתי מדינות ב-OECD כבר אישרו סופית את תקציב המדינה. ברוב המדינות הוא כבר הוגש לפרלמנט, אך ברבע הוא עדיין לא אושר בממשלה.

תחקיר: ארן רונדל