בקשה לייצוגית נגד ד"ר פישר: תכולת המוצרים נמוכה מהמוצהר

לפי הבקשה שהוגשה למחוזי בת"א, בדיקות מעבדה שבוצעו הראו כי נפח מוצרים של "ד"ר פישר" נמוך  ב-5%-11% מהרשום על המוצר • ביהמ"ש מתבקש להורות על פיצוי הלקוחות בסכום כולל של מיליוני שקלים

מפעל ד"ר פישר בפארק תעשיות קדמת גליל / צילום: בר אל, גלובס
מפעל ד"ר פישר בפארק תעשיות קדמת גליל / צילום: בר אל, גלובס

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לאישור (ניהול) בהיקף של מיליוני שקלים תובענה ייצוגית נגד חברות פישר תעשיות פרמצבטיות וכן פישר מעבדות פרמצבטיות, המוכרות כחברת "ד"ר פישר". התובע הייצוגי, שמשון דיין טוען באמצעות עורכי הדין, משה בן דרור ואריק רוזנטל, כי החברה סיפקה ללקוחותיה תכולת מוצרים הקטנה באופן ניכר מזו המוצהרת על ידה.

בבקשה נטען כי לפי בדיקות מעבדה עולה כי קיימות חריגות משמעותיות, הנעות בין 5% - 11%, בין התכולה המוצהרת של מוצרי החברה לתכולה שלהם בפועל. בבקשה מצוין כי ד"ר אליעד סילקוף מחברת "דרן מעבדות וייעוץ מדעי" בדק עשרות מוצרים שונים מאצוות (קבוצות מוצרים) שונות ומתאריכי ייצור שונים.

התובע הייצוגי מבקש כי בית המשפט ייתן צו עשה כנגד חברות "ד"ר פישר", שיורה להן לקחת חזרה לידן את המוצרים שלהן שכבר שווקו לציבור, שלא מכילים את התכולה המוצהרת; לתקן את הליך הייצור כך שהמוצרים יכילו את התכולה הנקובה עליהם; למנות בודק, שיבדוק את היקף ההפרה, משך ההפרה, היקף חברי הקבוצה שניזוקו מההפרה, היקף הנזק לחברי הקבוצה והיקף התעשרותן של החברות מההפרה. 

כמו כן מתבקש ביהמ"ש להורות ל"ד"ר פישר לפצות את חברי קבוצת הלקוחות הנפגעים על ידי כך שישיבו להם את הפרשי התשלום, שמשקפים את ההפרשים שבין הכמות המוצהרת של המוצרים לכמות שסופקה בפועל.

הקבוצה בשמה מוגשת התובענה הייצוגית היא ״כל אדם שרכש מוצר ממותג 'ד"ר פישר', שהכיל תכולת מוצר קטנה מאשר הוצג על האריזה, במהלך שבע השנים האחרונות ועד למועד אישור הבקשה כתובענה ייצוגית".

מודעות או רשלנות

סיפורה של התביעה הייצוגית החלק כאשר לקוח החברה, שמשון דיין, הרים את אחד המוצרים כדי לקנותו, והרגיש לדבריו כי המוצר קל מדי. הוא ביצע בדיקה ביתית, וגילה שנפח המוצר נמוך מהמוצהר על אריזתו. לאחר מכן בוצעו בדיקות נוספות, באמצעות מעבדה, למוצרים זהים ודומים, שאיששו לכאורה את הטענה כי באופן עקבי תכולת המוצרים פחותה באופן ניכר מהנפח המוצהר על גבי המוצר.

כך למשל, לפי הנטען, מבדיקת המעבדה עלה כי "סרקל מרכך שיער לילדים - 2 ליטר" נמכר כאשר נפחו הממוצע עומד על כ-1.78 ליטר בלבד, סטייה של מעל 11%; "מרכך שיער לילדים - 1 ליטר" נמכר כאשר נפחו האמיתי עומד על 0.9 ליטר, סטייה של כ-10%. גם "סרקל מרכך שיעור לילדים - 500 מ"ל נמכר בחסר של כ-9%; "מרכך לילדים לשיער מתולתל" נמכר בחסר של 8%; ו"מרכך לילדים לשיער בלונדיני נמכר בחסר של כ-5%. לפי הנטען, מסקנת המעבדה הייתה כי " ישנה חריגה משמעותית בנפח הממוצע של כל המוצרים שנמדדו, ובכל המוצרים שנבדקו נפח המוצר היה נמוך מהנפח המוצהר".

בבקשה לניהול תובענה הייצוגית נכתב כי "מוצרי ד"ר פישר הם יקרים באופן יחסי למתחרים, כך שהפגיעה הממונית של חברי הקבוצה, היא משמעותית. לאור העובדה שמדובר בחריגה משמעותית מאוד, במגוון מוצרים, ניתן להניח כי החברות מודעות לפער בין הכמות המוצגת לכמות הנמכרת בפועל, אך גם ככל שהדבר נעשה ברשלנות וללא ידיעתן בפועל, אין זה גורע מאומה מחובתן לשנות דרכיהן, ולפצות את חברי הקבוצה".

הפרת חובת תום לב

בבקשה לניהול התביעה כייצוגית נכתב כי עילות התובענה הן הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן, הפרת חובת תום הלב בחוק החוזים, עשיית עושר ולא במשפט וכן רשלנות על פי פקודת הנזיקין

לפי האומדן בבקשה, סכום הפיצוי לחברי הקבוצה הנפגעת יעמוד על למעלה מ-2.5 מיליון שקל. זאת בשל העובדה כי לכל חבר קבוצה נגרם נזק ממוני של בין 5% לבין 11%, בממוצע, מהמחיר של כל מוצר שרכשו. "כדרך הטבע, מרבית חברי הקבוצה רכשו יותר ממוצר אחד לאורך השנים, כך שניתן להניח שהנזק המצטבר של כל חבר קבוצה מגיע כדי 50 לפחות. לא למותר להניח שלחברות ישנם יותר מ-50 אלף לקוחות חוזרים".

מתשלובת ד"ר פישר נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה לרשותנו היום. אנו לומדים אותה ונגיב בהתאם".