מחסני השוק | בלעדי

מחסני השוק בדרך למחוק את המותג קו אופ ומשקיעה 90 מיליון שקל

רשת המזון בהובלתו של שלום נעמן תסב את רשת החנויות העירוניות שרכשה ותמתג אותן מחדש תחת השם "מחסני השוק בשבילך" • ספקים מדווחים על גידול דו-ספרתי במכירות, אך מדגישים כי המבחן האמיתי יהיה אחרי משבר הקורונה

מחסני השוק / צילום: רפי קוץ
מחסני השוק / צילום: רפי קוץ

שנה וחצי מלאו לרגע שבו מחסני השוק הכפילה את גודלה בן לילה, והשתלטה על הקואופ - רשת עם מספר סניפים גדול משלה - לאחר שזו נקלעה להקפאת הליכים, בתמורה ל-148 מיליון שקל. העסקה הזו נחתמה לאחר התמחרות ממושכת, ולאחר ששחקנים רבים, ובראשם גם המתחרות ויקטורי ורמי לוי, קיוו להשתלט על קואופ בעצמם.

רק לפני שנתיים הגיעה הקואופ למצב שמדפי הרשת ריקים מסחורה, ושספקים גדולים - ובראשם תנובה - סיפקו לה סחורה בתמורה לתשלום מזומן בלבד. זה היה מה שהוביל לכדור שלג שהביא לבסוף לקריסתה, אך מצבה כיום שונה לחלוטין.

ל"גלובס" נודע כי מחסני השוק נמצאת בשלבים מתקדמים בדרך למחוק את המותג של הרשת שרכשה - הקואופ שופ, לאחר שהגיעה למסקנה שאין כדאיות עבורה לתחזק שני מותגים שונים. במסגרת מחיקת המותג, מחסני השוק גם יוצאת בתהליך של הסבה לתת-מותג שנושא את שמה - "מחסני השוק בשבילך", פורמט של חנויות עירוניות. עד כה הוסבו תשע חנויות של הקואופ לפורמט החדש, ואילו שני סניפים נוספים - בירושלים ובאילת - הוסבו לפורמט של מחסני השוק (מהדרין בירושלים).

לפחות בסניף אחד התווספו גם קופות חדשות לשימוש בשירות עצמי. בנוסף להן הוטמעו קופות אקספרס, המאפשרות מעבר מהיר בלי עגלה. אגב, גם בחנויות שעדיין פועלות תחת השם הקודם - קואופ שופ - השילוט בתוך החנויות כבר הוסב לפורמט החדש.

תהליך ההסבה נמצא בעיצומו, כשבסך הכול צפויות להיות מוסבות עוד כ-24 חנויות לפורמט החדש בתוך כשנתיים. לפי ההערכות בענף, ההשקעה בשיפוץ הכולל מתוקצבת בכ-90 מיליון שקל. החנויות החדשות עברו שיפוצים "על הדרך", כלומר כאלה שלא הצריכו סגירה מלאה של החנויות החדשות, ובהם החלפה של מקררים, מקפיאים, ריצוף וקופות. בנוסף לשיפוצים הללו, מחסני השוק הרחיבה את פריסת הקצביות לכל הסניפים, והגדילה את מחלקת הירקות.

למדו את הלקח

מחסני השוק, שבבעלות משפחת נעמן ומשפחת כהן, ומנוהלת על ידי שלום ושאול נעמן, הוקמה ב-1996. בסך הכול, תחתיה פועלות 63 חנויות. מתוך 42 חנויות שרכשה מקואופ שופ, היא נותרה עם 33 חנויות בלבד. החברה ויתרה בין היתר על סניף בגבעתיים, סניף בשכונת רחביה בירושלים, סניף בדרך בגין במודיעין (במקומו נפתחה חנות של ויקטורי), סניף בעמק האלה מודיעין (במקומו נפתח סופרמרקט פרטי), סניף בקניון עופר אדומים (אשר נמכר לשופרסל במסגרת הליך הרכישה), וסניף נוסף נסגר בבנימינה.

המחיקה הצפויה של המותג קואופ תעלים למעשה שם שהיה קיים במשך כמה עשורים, ולא בטוח שמדובר באבדה גדולה. מדובר במותג שלאורך השנים היה מזוהה עם מחירים גבוהים וחנויות מוזנחות יחסית, ונתפס בעיני צרכנים כפורמט יקר שלא השקיע בצרכנים שלו.

כיצד השפיע ה"עיכול" של הרכישה הזו על מחסני השוק? בניגוד למתחרות כמו קבוצת יינות ביתן, שבעשור האחרון ביצעה שתי רכישות ענק מהירות שאותן התקשתה לעכל, נראה כי במחסני השוק למדו את הלקח, ועושים הכול בצורה איטית בהרבה. "הם היו בשלים לעסקה הזו", אומר ספק גדול בשוק המזון. "הרשת למדה מהטעויות של נחום ביתן, והיא פועלת בצורה שקולה ומאוזנת יותר. המשמעות לכך היא תהליך איטי יותר, אבל כך היא שומרת על האיתנות שלה", אומר ספק גדול אחר, ומוסיף: "הם מעדיפים לפעול מתחת לרדאר, ולבצע את ההשקעות וההסבות באופן מדורג ומדוד".

מבחינת מחסני השוק, מדובר בעסקה גדולה ראשונה שהביאה אותה לקפיצת מדרגה משמעותית. קודם לכן היא ביצעה עסקאות קטנות בהרבה והתרחבה בצורה מדורגת, כשב-2012 רכשה 6 סניפים מידי מגה הקורסת, שהרחיבה את פריסתה לאזורים שבהם לא הייתה לה קודם נוכחות.

בדומה לרוח הגבית שקיבלה רשת הקמעונאות של ביתן הודות להשלכות משבר הקורונה, גם מחסני השוק קיבלה דחיפה משמעותית - על רקע ההגבלות שהוטלו על המשק, והביקוש האדיר למוצרי מזון שנתמך בסגירת המסעדות, המלונות, אולמות האירועים והטיסות לחו"ל.

לא לזעזע את החנויות

את שוק המזון בישראל ניתן לחלק לשניים - חברות שהבולטות שלהן גבוהה, רובן ציבוריות, וכאלה ששומרות על פרופיל נמוך, והתוצאות העסקיות שלהן אינן גלויות לציבור. מחסני השוק משתייכת לקבוצה השנייה, בדומה למתחרות כמו אושר עד וחצי חינם. עם זאת, אין ספק שהעובדה שהרשת רכשה חנויות עירוניות מלמדת על תרומת משבר הקורונה לשיפור התוצאות שלה. "העיתוי שיחק לטובתו. הוא קנה את זה בזמן", אומר ספק גדול בשוק המזון.

שוק המזון כולו, הנמדד על ידי סטורנקסט, רשם מתחילת 2020 גידול של כ-9% במכירות בעקבות הקורונה. החנויות העירוניות שרכשה מחסני השוק מידי הקואופ הן הסגמנט שנהנה ביותר מהתקופה, כשצרכנים רבים העדיפו לבצע את קניותיהם ליד הבית.

משיחות עם ספקים גדולים בענף עולה כי מכירות החנויות שרכשה מחסני השוק הצליחו לצמוח גם מעבר לקצב של השוק - גידול של כ-15%. אחרים מדווחים על גידול גבוה יותר של כ-25%. "המבחן של הסניפים האלה יהיה כשהקורונה תיעלם, אבל זה בהחלט תמך בהתאוששות מהירה יותר של הרשת", אומר ל"גלובס" אחד הספקים. כך, לפי הערכות, בסוף 2020 המחזור מהחנויות שרכשה הרשת צפוי להיות דומה לזה שעשתה הרשת כולה ב-2018, כלומר בשנה שקדמה לקריסה.

העובדה שבלילה אחד הפכה מחסני השוק לשחקנית כפולה בגודלה תרמה בוודאי גם לתנאי הסחר ורמות התמחור ברשת. ספקים ועובדים לשעבר ברשת מתארים כי בתקופה שקדמה לקריסה, "בכל פעם שהיה לחץ על תזרים, היו מעלים את המחירים לצרכן", ומגדירים אותה כמי שהייתה "אחת הרשתות היקרות בארץ". במחסני השוק שמרו על החנויות הללו כפורמט עירוני, כזה שמטבע הדברים רמות המחירים בו גבוהות יותר, אך הודות לשיפור בתנאי הסחר, נעשו התאמות גם למחירון.

אלא שלמרות הדחיפה שממנה נהנתה הרשת, עדיין קיימים לפניה אתגרים רבים. משיחות עם ספקים עולה, כי יש עדיין "לא מעט בעיות תפעוליות, בין היתר אתגר לגייס כוח אדם לחנויות הקטנות ולשמור עליו, אבל נראה שהרשת הולכת בכיוון חיובי". "ניכר שהם עובדים עקב בצד אגודל, בעיקר כדי לא לזעזע את החנויות", אומר ספק אחר.

שלום נעמן מחסני השוק/ צילום: תמר מצפי
 שלום נעמן מחסני השוק/ צילום: תמר מצפי

האמון שנותנים הספקים ברשת מתבסס גם על מערכות היחסים עם המנכ"ל המשותף, שלום נעמן. הם מתארים אותו כ"סוחר ממולח, אבל כזה שיש לו מילה", ואומרים כי "הניהול הצמוד למה שמתרחש ברצפת החנות חריג בנוף של הקמעונאות היום. עד שהוא לא מקבל מענה גם בחנות קטנה כמו באפרת או בקצרין, הוא לא עוצר".
מניתוח של חברת BDI קופאס עולה כי היקף ההכנסות של הרשת הממוזגת עמד ב-2019 על כ-1.7 מיליארד שקל, וכי היא אחזה בנתח שוק כספי של 3.8% מהמכירות בענף המזון, ונתח שוק כמותי של 5.9%.