משרד האוצר | פרשנות

השרים מתקוטטים, והתלמידים וההורים משלמים את המחיר

התלמידים והוריהם לקורבנות השיטה אך השרים הרלוונטיים לא מוכנים לקחת אחריות • בצל הכאוס הניהולי של המשרדים הפערים בין החזקים לחלשים רק מתרחבים

יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חילופי האשמות בין משרדי החינוך, האוצר והבריאות נמשכים גם ביממה שלאחר אישור מתווה החזרה ללימודים לכיתות א' עד ד' והם מצטרפים לביקורת הציבורית הנרחבת עליו. על פי המתווה באחד בנובמבר יחזרו ללימודיהם תלמידי כיתות א' ו-ב', חצי כיתה לחצי שבוע ואילו תלמידי כיתות ג'-ד' יחזרו לשבוע לימודים שלם בקפסולות. עוד הוחלט כי באופן אבסורדי כיתות א' וב' יתערבבו בשעות הצהריים במסגרות הצהרונים.

בעקבות הביקורת על המתווה שהציע משרד הבריאות, על כך מצד אחד טוען לצורך בלמידה בקבוצות קטנות ומופרדות ומצד שני מערבב את הילדים בהמשך היום בצהרון וכן על כך שתלמידי כיתות א', שדווקא זקוקים ללמידה רציפה ישבו חצי שבוע בבית, במשרד החינוך הודיעו כי הם מאפשרים למנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות אוטונומיה ניהולית. כלומר, מנהל בית ספר שיוכל להחזיר את תלמידי כיתות א' וב' ללמידה במשך שבוע שלם ויהיה לו די צוות לפצל אותם יוכל לעשות זאת כבר מהשבוע הבא.

כך למעשה רשויות אמידות או כאלו שנערכו מבעוד מועד לפיצול כיתות א' עד ד' יוכלו להפעיל אצלם את הלימודים למשך שבוע שלם ולא כפי שקבע משרד הבריאות בכפוף לאילוצי התקציב של משרד האוצר ואילוצי הביצוע של משרד הבריאות. במשרד החינוך התנערו מאחריותם לפתיחת הצהרונים המעורבים וטענו כי מדובר במסגרות נפרדות מבתי הספר ולכן ההחלטה לערבב את התלמידים בשעות הצהריים היא של משרד הבריאות בלבד. לשאלת "גלובס" אמרו גורמים במשרד הבריאות כי הפעלת הצהרונים היא אילוץ שנועד לגרום למשק לחזור לפעול שכן הורים לא יוכלו לסיים יום עבודה בשעה אחת בצהרים.

במשרד הבריאות גם יצאו מנקודת הנחה כי חלק ניכר מתלמידי הכיתות הנמוכות לא נשאר בצהרון, לצד העובדה שהציבו מנהלי הצהרונים לפיה לא ניתן להפעיל צהרון במתכונת של פחות מעשרה ילדים ולכן יש להגדיל את הקבוצות. כך יצא שבעוד בכיתת הלימוד משרד הבריאות אוסר על למידה של יותר מ18 תלמידים בקפסולה, בצהרון יוכלו להתאסף עד 28 ילדים בכיתה.

במשרד החינוך הדפו גם את הביקורת על כך שלא נערכו לפתיחה מחודשת של מערכת החינוך לפי תרחישים מצומצמים וטענו כי היה זה מנכל משרד הבריאות חזי לוי בעצמו דחה מתווה כזה שהוצג לפניו בחודשי הקיץ. כעת כשמשרד הבריאות שינה את ההנחיות ונדרש ממשרד החינוך לגייס 13 אלף מורים נוספים - במשרד טענו כי לא ניתנה להם השהות לעשות זאת וכן משרד האוצר לא מוכן לממן את ההעסקה הנרחבת. במצב הזה הפכו התלמידים והוריהם לקורבנות השיטה אך השרים הרלוונטיים לא מוכנים לקחת אחריות. "כולם מנסים להכניס עוד ועוד הקלות כמו לפני הגל השני ואנחנו מנסים למזער נזקים", טענו במשרד הבריאות.