עוד מבחן לקואליציה: 2 הצעות חוק שיועלו מחר יבחנו את המשמעת הקואליציונית של כחול לבן והליכוד

הצעת חוק של יש עתיד לפיה בטפסים רשמיים של המדינה ייכתב במקום "אב" ו"אם" - הורה 1 והורה 2 ומנגד הצעת חוק של ח"כ סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים ייבחנו את המשמעת הקואליציונית ועלולות להגביר את המתח הרב בין הליכוד וכחול לבן

חברי כחול לבן ושר האוצר ישראל כ"ץ בכנסת/ צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
חברי כחול לבן ושר האוצר ישראל כ"ץ בכנסת/ צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מחר ייערך שוב המבחן השבועי לקואליציה המקרטעת במליאת הכנסת כאשר יעלו להצבעה מצד אחד הצעת החוק של יוראי הרצאנו להב מיש עתיד לפיה בטפסים רשמיים של המדינה ייכתב במקום "אב" ו"אם" - הורה 1 והורה 2, ומצד שני ההצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים. ההצעה הראשונה צפויה להביך את כחול לבן, השנייה את חברי הליכוד ובשתי המפלגות חוששים מ"עריקים" שיתמכו בהצעות החוק בניגוד להסכם הקואליציוני.

על פי הצעת החוק של ח"כ הרצאנו להב בטופס הניתן על ידי רשות ציבורית במקום המונחים המסורתיים אב ואם - ייכתב הורה 1 והורה 2 במטרה לעגן במסגרת חוקית את "הגיוון הקיים בתא המשפחתי בישראל" וכן כדי "למנוע את הפגיעה בהורים וילדים שעומדים כיום נבוכים אל מול תיבות הסימון בטפסים שאינם מתאימים למבנה המשפחתי שלהם". במאי 2019 פורסם כי בצבא ישנו לנוסח הזה את הטפסים הרשמיים אולם בעקבות הסערה שהתעוררה, חזרו בהם וטענו כי מדובר ב"שינוי נקודתי". ח"כ יוראי להב הרצנו אמר הערב כי "אני לא מבקש כאן לברוא מציאות, ולא מבקש זכויות שאין לנו. אני בסך הכל רוצה שנכיר במציאות שכבר קיימת, שיש בישראל כל מיני סוגים של משפחות - לא רק אבא ואמא".

בכחול לבן טענו כי חברי הכנסת של המפלגה יידרשו שלא לתמוך בחוק וכן להתקזז במקרים מסויימים על חברי אופוזיציה בהתאם לסיכומים מול הליכוד, אך בהנהלת המפלגה חוששים מח"כים סוררים שלא ישמעו למשמעת הקואליציונית ויגיעו להצביע בכל זאת. בימינה אמרו הערב כי יתנו לחברי המפלגה חופש הצבעה על החוק, כך שעיקר הלחץ יופעל על חברי כחול לבן שכאמור מסונדלים מרצונם כמובן, להסכמות מול הליכוד.

מנגד, תעלה מחר גם הצעתו של סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים שצפויה להביך שוב את חברי הליכוד. בשבוע שעבר הסכים סמוטריץ' לדחות את ההצבעה ליום רביעי הזה כדי לנסות ולרתום את חברי הליכוד לתמוך בהצעתו, אך לדברי גורם בכיר בליכוד חברי המפלגה מחוייבים להסכמות מול כחול לבן וקיבלו הוראה שלא להיכנס למליאה להצביע. למרות זאת בימינה טוענים כי ישנם לפחות שלושה חברי כנסת בליכוד שיגיעו מחר לתמוך בהצעה: אסנת מארק, אריאל קלנר ושלמה קרעי. עצם החשש מכך שזה אכן יקרה, או לחלופין שחברי כחול לבן יתמכו בהצעת החוק של יש עתיד, עשוי לגרום מחר להחרפת העימות המתמשך בין כחול לבן לליכוד.

ח"כ סמוטריץ' אמר הערב ל"גלובס" כי "מחר נראה אם הליכוד מצביע עם יאיר לפיד ועם השותף שלו עד לא מכבר אבי ניסנקורן כדי לשמור על מערכת המשפט שעובדת בשירות השמאל". ח"כ מהליכוד שרצה לתמוך בהצעה אמר "אני מחויב לחתונת הקורונה עם כחול לבן עד שנגיע לבית דין. הגט ללא ספק יכלול את הנושא המשפטי". מי שימצמץ ראשון מחר חברי הליכוד או כחול לבן ויתמכו באחת מההצעות בניגוד לסיכומים יהיו אלו שיכניסו את העימות הבין מפלגתי לסחרור מואץ ולפירוק הממשלה מקווים באופוזיציה הן חברי יש עתיד והן חברי ימינה.

יש עתיד פנו בקריאה פומבית לחברי סיעת כחול לבן: "אתם שכתבתם במצע המפלגה שלכם: "שוויון זכויות לקהילה הגאה הוא חלק מהותי במדינה המקיימת שוויון זכויות לכל אדם" יכולים להיות אלו שבזכות הקולות שלהם הקהילה הגאה תעשה צעד משמעותי לעבר שוויון זכויות בישראל.

"אנו קוראים לכם, ולשאר סיעות הבית, להצביע מחר בעד החוק של ח"כ יוראי להב הרצנו. בואו נעביר מחר יחד את החוק, וכפי שצה"ל ומספר רשויות מקומיות השכילו לעשות, מעתה ייכתב: "הורה 1 והורה 2"".