קרן פימי רוכשת את חברת התרופות רפא לפי שווי חברה של 700 מיליון שקל

העסקה, בהיקף 181 מיליון דולר, היא מהגדולות שביצעה פימי בשנים האחרונות • באחרונה מימשה הקרן ברווח גדול חלק מהפעילות שרכשה מידי טבע

 

לאחר ההצלחה שרשמה עם מימוש חלק מהפעילות שרכשה מטבע, הודיעה קרן ההשקעות פימי רשמית על רכישה של 90% ממניות חברת התרופות רפא, לפי שווי חברה של 700 מיליון שקל. זאת, "בהמשך לאסטרטגיה של הרחבת ההשקעות הקרן בתחום הפרמצבטיקה", כדברי גילון בק, שותף בכיר בפימי, שימונה ליו"ר החברה החדשה שמצטרפת לפורטפוליו של פימי.

פימי רוכשת את השליטה בחברת רפא מידי משפחת סאקלר, שנקלעה באחרונה לסערה משפטית בארה"ב. המשפחה האמריקאית רכשה את השליטה ברפא ב-1973, והיא מגיעה לעסקה עם פימי עם החזקה של 74% ממניות החברה הישראלית. לצדה מחזיקים במניות משפחת לוין ומשפחת רשף (איש התקשורת רפי רשף, אחיו עו"ד צלי רשף, אירית רשף ויעל רשף-וייל). משפחת רשף תמכור את חלקה בחברה במסגרת העסקה, לצד משפחת סאקלר.

רפא נוסדה ב-1937 על ידי ד"ר ברוך לוין, והיא מייצרת בישראל תרופות גנריות ותרופות ייחודיות המשווקות בארץ ובחו"ל, וכן מייצגת חברות תרופות בינלאומיות שאת תרופותיהן היא משווקת בישראל. את החברה מנהל כיום אמיר לוין, נכדו של המייסד. על פי ההערכות, הכנסות רפא מגיעות לכ-500 מיליון שקל בשנה מהשוק הישראלי, ברווחיות אופיינית לחברות תרופות, של 20%-25%. החברה מעסיקה כ-300 עובדים בישראל, בעיקר במפעל בירושלים.

המשא ומתן על מכירת רפא התחיל כנראה על רקע ההסתבכות של משפחת סאקלר בפרשת האופיואידים בארה"ב. חברת פרדו שבבעלות המשפחה נחשבת לאחת החברות שהובילו את הפרקטיקות הבלתי-אתיות בשיווק תרופות אופיואידיות בארה"ב, שגרמו התמכרות ואף מוות של עשרות מיליוני אמריקאים. המשפחה נחשבת ל"פנים" של המשבר, אף שהיא לא היחידה שנתבעה בנושא.

רפא אינה חלק מחברת פרדו, אלא השקעה ישירה של משפלת סאקלר. אבל באתר רפא נאמר כי היא חלק מ"רשת פרדו" - רשת של חברות שמשתפות פעולה בשיווק תרופות. רפא היא גם ספקית בלעדית של משרד הביטחון, של ארה"ב ושל מדינות נוספות, שלהן היא מספקת מזרקים אוטומטיים המכילים תרופות נגד היחשפות לנשק כימי (כמו גז עצבים).

מבחינת פימי מדובר על הרחבת תחום פעילות שהיא שמה עליו דגש זה זמן. קרן פימי, בראשותו של ישי דוידי, נוסדה ב-1996 והיא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים של יותר מ-5.5 מיליארד דולר. עד כה רכשה הקרן שליטה ב-92 חברות ומימשה 62 מהן. העסקה הנוכחית, בהיקף של 181 מיליון דולר, היא אחת הרכישות הגדולות של הקרן בשנים האחרונות, שבאה בהמשך להשקעות שביצעה באחרונה בחברות אליקים בן ארי, רימוני, דין שיווק וקמהדע.

כבר כיום יש לפימי החזקה משמעותית בחברות התרופות קמהדע ורקח ובחברת המכשור הרפואי Simplivia מקרית שמונה. סימפליביה היא דוגמה טובה להצלחה של פימי בתחום הרפואי: היא רכשה את החברה מטבע לפני שנה וחצי (אז נקרא המפעל "מיגדה" והיחידה העסקית Tevadaptor) ב-47.5 מיליון דולר, ובאחרונה מכרה כשליש מהחברה להפניקס ולאומי פרטנרס, לפי שווי גבוה פי שלושה, בהיקף של 140 מיליון דולר. עוד לפני העסקה משכה פימי מהחברה דיבידנד של 20 מיליון דולר - כך שהיא כבר החזירה לעצמה את מחיר העסקה, וממשיכה להחזיק במניות סימפליביה, השוות על פי העסקה האחרונה כ-94 מיליון דולר.