נמל חיפה | בלעדי

מבלווטניק ועד אונגר: אלו הקבוצות שניגשו למכרז לרכישת נמל חיפה. בולטים בהיעדרם - הסינים

הסתיים שלב הרישום של המתעניינים בהפעלת הנמל •  בין המתעניינים - מספנות ישראל, אנשי העסקים דני אונגר ולן בלווטניק וקרנות כמו אלייד, ג'נריישן ועוד • בין החברות הזרות - מפעילי נמלים גדולים מארה"ב, בלגיה וטורקיה • בלטו בהיעדרן - החברות הסיניות שבעבר גילו עניין בהפרטה

נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

עניין יוצא דופן בהפרטת נמל חיפה: 18 פניות של משקיעים מישראל ומחו"ל הוגשו היום (ה') לרשות החברות הממשלתיות מצד גורמים עסקיים, המבקשים להשתתף בהליך בהליך המכירה של חברת הנמל הממשלתית. עם זאת, למרות העניין שגילו בנמל בעבר - אף חברה סינית לא ניגשה להליך המכרזי.

ברשות החברות הממשלתיות, בניהולו של יעקב קוינט, ציינו כי מספר הפניות הרב שהתקבל ממשקיעים, בהן פניות מצד גורמים מובילים בתחום הנמלים והספנות הבינלאומי, מעיד על ההתעניינות הרבה הקיימת בהליך המכירה ועל הפוטנציאל העסקי והאסטרטגי ברכישת החברה.

בין היתר, הודיעה חברת מספנות ישראל, כי הגישה פנייה למכרז ביחד עם שותפתה מדובאי מפעילת הטרמינלים DP-World. מדובר באחת מחברות הפעלת הטרמינלים הגדולות בעולם שהתמודדה בעבר על הפעלת נמלים בחוף המזרחי של ארה"ב. הידיעה על יצירת השותפות במטרה להתמודד על הפרטת הנמל פורסמה לראשונה ב"גלובס".

גם חברת שמן תעשיות, שבבעלות איש העסקים היהודי-בלגי חיים פינק, על הגשת פנייה למכרז. חברות ישראליות נוספות שהגישו פניות הן קבוצת שפיר, כלל תעשיות, קרנות ההשקעה אלייד, ג'נריישן, קיסטון טנא ואלומה ביחד מאיר שמיר, איש העסקים דני אונגר, קבוצת תעבורה וממן של משפחת ליבנת. מתמודד נוסף הוא הבעלים של כלל תעשיות, איש העסקים לן בלווטניק.

בין החברות הזרות הבולטות חברת Euroports הבלגית, אחת ממפעילות הטרמינלים הגדולות באירופה; חברת GPH הנחשבת למפעילה הגדולה בעולם של טרמינלים לתיירים; חברה בריטית המפעילה נמלים; חברת SSA Mexico - חברת הפעלת טרמינלים גדולה מארה"ב; מפעילת טרמינלים מהודו.

יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף
 יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף

נמל חיפה ינסה להתפתח לכיוונים אחרים

החברות הישראליות, שאינן מחוברות כרגע לשותף אסטרטגי זר, יוכלו לצרף שותף כזה בהמשך הדרך, בכפוף לאישור מנהל רשות החברות קוינט. ברשות החברות אמרו ל"גלובס", כי ככל שצירוף השותף האסטרטגי ייעשה בשלב מוקדם יותר בהליך, כך תגדל הנטייה לאשר את צירופו. המדינה קבעה כי צירוף שותף בעל יכולות לוגיסטיות לקבוצה יעניק לה בונוס השווה ל-200 מיליון שקלים בהצעת הרכישה.

נזכיר כי נמל המפרץ, שייפתח לקראת סוף 2021 הבאה צפונית לנמל חיפה, מופעל על-ידי חברה ממשלתית סינית בשם SIPG. הנמל החדש יהיה יעיל, חדיש וחסכוני הרבה יותר מנמל חיפה, אך הוא יורשה לעסוק אך ורק בפריקה והטענה של מכולות.

ההערכות הן כי נמל חיפה ינסה להתפתח לכיוונים אחרים. הערכות אלה מקבלות חיזוק לנוכח המשתתפים בהליך המכירה. כך למשל, אונגר, שבבעלותו חברת שינוע כלי רכב מהגדולות בעולם, וחברת Euroports, הנחשבת למפעילה הגדולה באירופה של טרמינלים של מטען כללי.

חברת גלובל פורטס הולדינג, למשל, נחשבת למפעילת הטרמינלים הגדולה בעולם בתחום הקרוזים. מדובר בחברה המפעילה את נמלי ברצלונה, מלגה ונמלים נוספים מסביב לחופי הים התיכון. החברה מקימה חזית ים בנמל נסאו, הנחשב לנמל הגדול בעולם באיים הקאריביים.

בקבוצה של גלובל פרוטפרטי הולדינגס שותפה גם חברת Yilports הטורקית, המפעילה נמלים רבים באזור הים התיכון. בעל השליטה בחברה הטורקית הוא איש העסקים רוברט יוקסל ילדרים, שמחזיק 24% בחברת CGMA, שנחשבת לאחת מחברות המכולות הגדולות בעולם, שמרכזה במונקו. עד היום לא הייתה לחברת CGMA פעילות עסקית בישראל. Yilport ו-GPH שותפות בקבוצה שמוביל איש העסקים הישראלי אלי טילס, מוותיקי תחום הנמלים בישראל שייצג את קבוצת נקש בעת רכישת נמל אילת.

מגישי הפניות יידרשו להפקיד ערבות בנקאית על סך 5 מיליון שקל, ולחתום על הסכמי סודיות, כתנאי לכך שיורשו להכנס לחדר המידע על החברה. חדר המידע ייפתח ב-15 בנובמבר לאחר קבלת אישור ועדת השרים למכירת מניות המדינה בחברות ממשלתיות.

חדר המידע יהיה פתוח במשך שישה שבועות ובמקביל תבצע רשות החברות בדיקות מול רשות התחרות, וגורמים ממשלתיים נוספים כדי לבדוק את כשירותם של הפונים מהיבטים תחרותיים ביטחוניים ומדיניים.

המדינה גם אמורה לפרסם "צו אינטרסים חיוניים", להבטחת האינטרסים הלאומיים לאחר הפרטת החברה. הצו אמור לספק תשובה סופית לשאלה האם יתאפשר לחברות ממשלתיות זרות להפעיל את הנמל ואם כן - באלו מגבלות. טיוטת הצו תישלח לפונים בימים הבאים. לאחר שלב חדרי המידע יידרשו הפונים לחתום על הסכמי מכר כתנאי להגשת ההצעה לרכוש את החברה. על-פי מתווה ההפרטה, המדינה התחייבה שכל סכום שישולם עד מיליארד שקל יישאר בקופת החברה.

המשקיע האסטרטגי יידרש לעמוד בקריטריונים שיבטיחו את חוסנו הפיננסי, אך מעבר לכך תינתן עדיפות למשקיע "בעל ניסיון בתחום המכולות או בתחום השינוע הימי", כך לפי הצעת ההחלטה.

רשות החברות תידרש למצוא פתרון, שיאפשר לקבוצתו של שלומי פוגל, המתחרה בנמל חיפה, לצפות במידע העסקי הרגיש על החברה. בישראל פועל היום נמל פרטי נוסף בחיפה, נמל המספנות בבעלות חברת מספנות ישראל של אנשי העסקים שלומי פוגל אסי שלמצר וסמי קצב. כוונתו של פוגל להתמודד על רכישת הנמל מעוררת כבר ביקורת מצד משתתפים אחרים שטוענים כי הוא אינו רשאי להתמודד בשל החזקותיו בנמלים מתחרים.

תנאי הסף קובעים כי יורשו להתמודד על חברת הנמל רוכשים שיש להם ניסיון של שלוש שנים לפחות בהפעלת טרמינל ימי בעל פעילות כוללת של טיפול במטענים בהיקף כולל של 2 מיליון טון לשנה לפחות. תנאי זה מאפשר את התמודדותה של מספנות ישראל.

היקף הפעילות בנמל חיפה עומד על 29 מיליון טון מטענים בשנה. נמל חיפה הוא הנמל השני שיוצא להפרטה אחרי נמל אילת שנמכר ב-2013 לקבוצת האחים נקש. מאוחר יותר הכניסו האחים נקש את שלומי פוגל כשותף, והוא מחזיק ב-6.25% ממניות חברת נמל אילת.

שר הדיגיטל הלאומי, חה"כ דוד אמסלם האחראי על רשות החברות הממשלתיות אמר כי הוא מברך על קידום הליך המכירה " אשר יביא לשגשוג החברה בעתיד ולשיפור התחרות במשק, ובכך להורדת יוקר המחייה במדינת ישראל. זהו צעד נוסף ומשמעותי לטובת אזרחי ישראל. חברת נמל חיפה היא נכס לאומי אסטרטגי של מדינת ישראל ואני מברך על תפקוד עובדי החברה והנהלתה, בראשות מנכ"ל החברה, מר מנדי זלצמן ויו"ר דירקטוריון החברה, מר אשל ארמוני, ושיתוף הפעולה של החברה ועובדיה בהליך המכירה". מנהל רשות החברות יעקב קוינט אמר כי "הפרטת חברת הנמל וכניסת משקיע אסטרטגי, תחזק ותשביח את החברה ותתרום לפיתוח עסקי מואץ באזור כולו ".

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, אשל ארמוני: "עבדנו קשה בחודשים האחרונים להציג את הנמל למשקיעים בארץ ובחו"ל. אני שמח שההיענות חיובית ושיש מספר לא מבוטל של קבוצות חזקות שמתחרות על רכישת הנמל - טוב לנמל וטוב למדינה".

מנכ"ל חברת נמל חיפה, מר מנדי זלצמן: "אני מתפלל שהקונה שיזכה יהיה רץ למרחקים ארוכים. נמל חיפה כמו יין זני טוב , ילך וישתבח עם השנים".

קבוצות שמעוניינות להשתתף בהפרטת נמל חיפה

■ קוסורציום ישראלי,אמריקאי בריטי וטורקי: Yilport, Greanstone, GPH ואלי טילס הישראלי
■ קבוצה שכוללת את מספנות ישראל עם DPW מאיחוד האמירויות
■ קבוצה שכוללת את Europort הבלגית עם שמן תעשיות, שבבעלות הישראלי חיים פינק
■ החברה ההודית Adani ports
■ תעבורה וממן הגישו בנפרד - שתיהן תחת אותה קבוצת אחזקות. לאומי פרטנרס הגישה בנפרד, אך מסתמן כי היא תהיה הגורם המממן בתעבורה
■ קרן ההשקעות אלייד, בראשות יצחק סוארי
■ קרן טנא, בראשות ד"ר אריאל הלפרין, שפועלת בתחום התעשיות היצואניות
■ משפחת אונגר, יבואני כלי רכב יחד עם קרן ההשקעות ג’נריישן, שמתמקדת בהשקעות בתחומי התשתיות והאנרגיה
■ קבוצת מדלן בניהולו של רפי דניאלי, ביחד עם חברת טרמינלים אמריקאית SSA marine
■ קרן קיסטון,קרן ריט להשקעה בתשתיות מניבות בניהולו של בר נבות
שפיר הנדסה, חברת תשתיות מהגדולות בישראל
■ קרן אלומה, קרן השקעות בתשתית בניהול אורי יוגב, ביחד עם מאיר שמיר
■ כלל תעשיות, בבעלותו של איש העסקים היהודי לן בלווטניק
■ ceres terminals האמריקאית
■ גדות מסופים לכימיקלים שתחבור לחברה הצרפתית בולרה