בדרך להנפקה הגדולה בעולם: ביקושי ענק של 3 טריליון דולר להנפקת חברת הפינטק הסינית של ג'ק מא

אנט גרופ תחל להיסחר בבורסות הונג קונג ושנחאי ביום חמישי • מרבית הביקושים הגיעו לחלק של ההנפקה בשנחאי • בקרב משקיעים פרטיים הביקוש עלה פי 872 על ההיצע

הקמע של אנט / צילום: Kin Cheung, Associated Press
הקמע של אנט / צילום: Kin Cheung, Associated Press

הנפקת מניות חברת הפינטק הסינית אנט גרופ משכה ביקושי שיא. החברה שייסד ג'ק מא משכה ביקושים בגובה מעל 3 טריליון דולר ממשקיעים בהונג קונג ושנחאי לקראת ההנפקה בשבוע הבא. אנט צפויה להתחיל להיסחר בבורסות הונג קונג ושנחאי ביום חמישי הקרוב.  מרבית הביקושים הגיעו לחלק של ההנפקה בשנחאי, שם נרשמו ביקושים של 2.9 טריליון דולר. בקרב משקיעים פרטיים הביקוש עלה על ההיצע בשנחאי פי 872. בהונג קונג נרשמו ביקושים של 168 מיליארד דולר לפי הפרסומים, כאשר בקרב המשקיעים הפרטיים הביקוש עמד על פי 389 מול ההיצע של המניות בעיר. לפי בלומברג, הביקוש הרב למניה הוביל אפילו לקריסה של פלטפורמת ברוקראז' אחת.  

אנט תגייס לפחות 34.4 מיליארד דולר בשתי הערים, במה שתהיה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה, יותר מההנפקה של חברת הנפט הסעודית ארמקו שגייסה 29.4 מיליארד דולר בשנה שעברה. ההנפקה תוכל אפילו לגדול בעוד 5.2 מיליארד דולר, אם החתמים ינצלו את זכותם למכור עוד 15% מניות בהקצאת יתר (Greenshoe). גם ללא פרוצדורה זאת, השווי של אנט גרופ בהנפקה יעמוד על 313 מיליארד דולר - גבוה יותר מהרבה מהגופים הפיננסים המפורסמים בעולם.

ביקושי השיא של המשקיעים מתעלמים מהסיכונים סביב אנט גרופ כמו הסכנה להחמרת הרגולציה על החברה בסין והפרסומים על אפשרות שארה"ב תכניס את אנט לרשימה שחורה, מה שיגביל חברות אמריקאיות בשיתוף פעולה איתה. 

אנט גרופ, שנקראה בעבר עליפיי, נולדה ב-2004 כזרוע בתוך ענקית הקמעונאות עליבאבא, לפני שפוצלה לחברה נפרדת ב-2011 על ידי ג'ק מא. במקור מדובר היה בשירות להעברת כספים בין המוכרים לקונים באתר עליבאבא, אך עם השנים נפח הפעילות של העסק התרחב לתחומים פיננסיים נוספים, כמו תשלומים בסלולר בבתי עסק פיזיים ושיווק מסלולי השקעה והלוואות בשיתוף עם בנקים סינים.  

אנט היא כיום חברת התשלומים הגדולה ביותר בסין, וב-12 החודשים שקדמו ליוני השנה היא טיפלה בתשלומים בסך 17 טריליון דולר , פי 24 יותר מהסכום שעובר דרך שירות פייפאל בשנה. במקביל, כ-500 מיליון סינים נטלו הלוואה דרך האפליקציה בשנה האחרונה.