היועץ המשפטי של משרד האוצר לכ"ץ: למנות מיד ממלא מקום לחשב הכללי

כ"ץ הודיע כי ימנה את רו"ח יהלי רוטנברג לתפקיד החשכ"ל, אך התנגדותה של כחול לבן למינוי בכירים, עד למינוי מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, מנעה ממנו לעשות זאת • בתגובה הודיע כ"ץ שלא ימנה ממלא מקום לתפקיד • היועמ"ש במשרד האוצר: תפקיד החשב הכללי חייב להיות מאויש כל הזמן

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד אסי מסינג דורש משר האוצר ישראל כ"ץ למנות לאלתר ממלא מקום לתפקיד החשב הכללי, עד למינוי מחליף קבוע. ל"גלובס" נודע כי כ"ץ הדף על היום את הבקשות להכריז על מחליף זמני לתפקיד במקומו של רוני חזקיהו, שמסיים היום רשמית את כהונתו. כ"ץ הודיע כי יגיש לממשלה את מינוי מועמדו לתפקיד רו"ח יהלי רוטנברג, לאחר שאושר על ידי הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה.

אלא שכחול לבן מתנגדת לדון באישור מינויו של חשב כללי כל עוד הליכוד מונע מינוי מנכ"ל למשרד המשפטים. כ"ץ שזעם על התנגדות כחול לבן, החליט שלא ימנה ממלא מקום לתפקיד החשב הכללי, לאחר שכבר נאלץ למנות את יוגב גרדוס לממלא מקום הממונה על התקציבים (לאחר התפטרות שאול מרידור) ולאחר שנאלץ למנות את מנהל רשות המסים ערן יעקב לממלא מקום מנכ"לית האוצר (לאחר התפטרות קרן טרנר).

אולם משרת החשב הכללי שונה ממשרות בכירות אחרות באוצר משום שעל פי החוק ישנם תפקידים רבים שרק החשב הכללי מוסמך לבצע. מדובר בין היתר באישור פטורים ממכרזים, באישור תוכנית גיוסי החוב של המדינה ובאישור פעולות בנכסים של המדינה. על רקע זה טען מסינג כי לשר האוצר אין אפשרות להשאיר את התפקיד ללא איוש. לדברי מקור אחד מסינג אף איים לפנות בנושא ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש את התערבותו.

מלשכתו של שר האוצר נמסר בתגובה לדברים כי "השר כ"ץ רואה בסוגיית מינוי חשב כללי קבוע לממשלה כבעלת חשיבות עליונה לניהולו התקין של תקציב המדינה ופועל על מנת להבטיח אישור מהיר של הממשלה למועמדותו של רו"ח יהלי רוטנברג לתפקיד. בהמשך לכך פנה היום השר ליועץ המשפטי לממשלה על מנת להציג בפניו את הסוגיה ולהיוועץ בו לגבי הדרכים להבטיח את מינויו המהיר של החשב הכללי בממשלה.