"האתגר של האקדמיה בימי הקורונה הוא פדגוגי וטכנולוגי"

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח את ועידת הסטודנטים הראשונה של ישראל: "הלימודים ייקחו אתכם למקומות רחוקים" • יונתן היינה גלי מאוניברסיטת ברקלי: "כשמרצה עולה על במה ומלמד יש שילוב של להעביר תוכן, ולתת שואו. קשה לעשות את זה בזום"

אוניברסיטת תל אביב/  צילום: Shutterstock   א.ס.א.פ קרייטיב
אוניברסיטת תל אביב/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

העולם האקדמי נאלץ להמציא את עצמו מחדש בימי הקורונה. זאת הייתה אחת המסקנות שעלו בוועידת הסטודנטים הראשונה של ישראל שערך "גלובס".

את הוועידה פתח נשיא המדינה ראובן ריבלין שפנה לסטודנטים ואמר "אתם בוודאי תוהים - האם בחרתם נכון, כשבחוץ שוררת אי-ודאות חברתית וכלכלית גדולה כל כך. ממרומי גילי, אני רוצה להבטיח לכם - עשיתם טוב. בחרתם נכון. הלימודים ייקחו אתכם למקומות רחוקים, גם אם אי אפשר לצאת עכשיו מהבית. האקדמיה תרחיב את האופקים שלכם, תפתח לכם דלתות, תחדד את המבט שלכם, ותיתן לכם כלים להבין את העולם המשתנה".

הנשיא ריבלין / צילום: שלומי יוסף
 הנשיא ריבלין / צילום: שלומי יוסף

הדובר הבא היה ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי. "אין מדובר בעוד כנס פתיחת שנת לימודים אקדמית", אמר חולדאי, "שכן אין מדובר בעוד שנת לימודים אקדמית".

חולדאי איחל לסטודנטים, "שלא תרפינה ידיכם בשנת הלימודים הזו, אלא להיפך - היא תחזק אתכם ואת רוחכם. לימדו היטב וזיכרו שאנחנו מאחוריכם".

את שלב הברכות חתם זאב אלקין, שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה. אלקין סיפר שהוא "רואה את הסטודנטים כמשאב החשוב ביותר במערכת ההשכלה גבוהה. אנחנו פותחים את השנה האקדמית בתנאים לא שגרתיים. יש לנו לא מעט אתגרים גם אקדמיים וגם כלכליים. המועצה להשכלה גבוהה עשתה הכול כדי לפתוח את השנה האקדמית כסדרה, זה לא מובן מאליו כשעדין קיימת מגבלה להגיע לקמפוסים. גם אם חס וחלילה נאלץ להמשיך במתכונת של למידה מרחוק, נדע גם לסיים את השנה".

לאחר הברכות נערך הפאנל "כיצד תיראה מערכת ההשכלה הגבוהה באוקטובר 2021", שהנחתה טל שניידר מ"גלובס". בפאנל השתתפו יונתן היינה גלי, מרצה למנע"ס ויזמות באונ' ברקלי וסמנכ"ל ומנהל תחום הוראת הנדסה ודאטה סיינס בספרינגבורד; ד"ר דפנה אידלסון, מנכ"לית חברת אקדמיה מקוונת, האוניברסיטה הפתוחה; רועי צורף מהנהגת איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות ודונא סעאבנה, סטודנטית למשפט ומגדר באוניברסיטת תל אביב.

ד"ר דפנה אידלסון מהאוניברסיטה הפתוחה אמרה בפאנל כי "אנחנו דואגים להגיע לכל סטודנט. כשהעברנו את כל ההוראה שהייתה פרונטלית לזום, פתאום מצאנו את עצמנו עם כיתות בזום של מעל 300 סטודנטים, וזו לא דרך נכונה. האתגר היה אתגר פדגוגי וטכנולוגי".

הדובר הבא היה רועי צורף מהנהגת איגוד הסגל האקדמי במכללות. צורף התיייחס ללימודים בזום ואמר: "לקחו מאיתנו את הכריזמה. גם כשאני פותח מצלמות זה לא בהכרח עוזר לי, אם אני רואה עכשיו מישהו נודד למשהו אחר, זה לא שעכשיו אני אגיד ‘אני רואה שאתה מתעסק', אני לא יכול להתעסק עם זה".

יונתן היינה גלי מאוניברסיטת ברקלי הוסיף כי "תלמידים פה נדרשים לתמיכה וסיוע לא רק בלימודים, אלא גם הרבה מאוד בהיבט הנפשי. האוניברסיטה פתחה ערוצים ושירותים כדי לתמוך בתלמידים בנושא הזה". לדבריו, "כשמרצה עולה על במה ומלמד יש שילוב של להעביר תוכן, ולתת שואו. אתה נמצא שם כדי לתפוס את תשומת הלב של התלמידים, לעניין אותם בנושא, ומאוד קשה לעשות את זה בזום".

הדוברת האחרונה הייתה הסטונדטית דונא סעאבנה שסיפרה כי "אני חושבת שאנחנו מפסידים חוויה מאוד יפה וחד-פעמית בחיים שלנו כסטודנטים. אני עובדת כרכזת סטודנטים ערביים אז אני בדרך כלל מארגנת אירועים תרבותיים לסטודנטים, דבר שעכשיו אי אפשר לעשות ואני שוברת את הראש מה לעשות במקום, מה אנחנו צריכים, מה החלופה הטובה". 

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף נכס, תקשורת ומדיה סטודנטים