פחד גבהים: מניית סולאראדג' צללה בעקבות תחזית מאכזבת ואיבדה כ-2 מיליארד דולר משוויה

בתוך שבועיים איבדה מניית האנרגיה הסולארית רבע מערכה, אך היא עדיין רושמת תשואה של 136% מתחילת 2020, ונסחרת בשווי של מעל 11 מיליארד דולר • "אנחנו אמורים לחזור לגידול, אבל זה מאוד תלוי בקורונה"

המסחר במניית סולאראדג'  התנהל בתחילת השבוע במגמה חיובית, כמו רוב מניות האנרגיה הירוקה, ככל הנראה על רקע הערכותכי ג'ו ביידן ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב.

אלא שלאחר סיום המסחר ביום ב' פרסמה סולאראדג' את דוחות הרבעון השלישי, ותחזית שגרמה לאכזבה בקרב המשקיעים, ומנייתה נפלה במסחר המאוחר ב-16% למחיר של כ-225 דולר, המשקף לחברה שווי של כ-11.3 מיליארד דולר - כלומר ירידה של למעלה מ-2 מיליארד דולר בשוויה בשעות המסחר המאוחר.

רק לפני שבועיים נסחרה המניה בשיא של כמעט 310 דולר (שווי חברה של מעל 15 מיליארד דולר), אך מאז ועד לאחר פרסום הדוחות איבדה 27% מערכה. ועדיין, למרות הירידות, מתחילת 2020 מניית סולאראדג' רושמת תשואה פנומנלית של 136% והיא הישראלית החמישית בשווייה בוול סטריט, אחרי צ'ק פוינט, נייס, Wix ונובוקיור.

סולאראדג' היא יצרנית של מערכות טכנולוגיות שמיועדות לניטור ולאופטימיזציה של אנרגיה סולארית, וכן פועלת בתחומים משיקים אליהם נכנסה באמצעות רכישות שביצעה בשנים האחרונות.

ברבעון השלישי, הכנסותיה היו נמוכות מתחזיות האנליסטים אך נמצאו בטווח התחזית שהחברה מסרה בעבר: הן הסתכמו בכ-338 מיליון דולר, כצפוי ירידה של 17.6% ביחס לרבעון המקביל בשל השפעותיה השליליות של מגפת הקורונה, אך צמיחה מתונה בהשוואה לרבעון הקודם.

לעומת זאת, בשורת הרווח סולאראדג' עקפה משמעותית את תחזיות האנליסטים כשהציגה רווח נקי Non-GAAP של 1.21 דולר למניה, בעוד שבשוק ציפו ל-82 סנט בלבד. כאמור הנפילה במניה הגיעה ככל הנראה בשל אכזבה מהתחזית לרבעון הרביעי: החברה צופה בו הכנסות של 345-365 מיליון דולר, לעומת תחזית האנליסטים לכ-390 מיליון דולר. גם במקרה זה מדובר על ירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבו ההכנסות הסתכמו ב-418 מיליון דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים, סולאראדג' רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 43.8 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות, עלייה של 4.9% מהרבעון המקביל, ובנטרול סעיפים חשבונאיים שונים הרווח הנקי Non-GAAP הגיע ל-65.9 מיליון דולר, צמיחה של 26.4%.

"נספק מערכות הנעה חשמליות ליצרן רכב גדול"

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הכנסות החברה צמחו ב-9.3% לרמה של כ-1.1 מיליארד דולר, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח ב-30.8% ל-123 מיליון דולר ועל בסיס Non-GAAP נרשם רווח נקי של כ-169 מיליון דולר, לעומת כ-146 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2019.

מתחילת השנה סולאראדג' ייצרה תזרים חיובי של 195 מיליון דולר מפעילות שוטפת, גידול של 11.1% לעומת התקופה המקבילה. בסיום הרבעון היו לחברה בקופה מזומנים והשקעות בהיקף של 1.2 מיליארד דולר, לאחר שהשלימה הנפקת אג"ח להמרה בריבית של 0% וגייסה למעלה מ-600 מיליון דולר.

"תוצאות הרבעון השלישי מציגות גידול משמעותי באירופה, למרות ההאטה הכלכלית שנגרמה כתוצאה מהקורונה" אמר צבי לנדו, מנכ"ל סולאראדג'. "מכירות חטיבת הסולאר מחוץ לארה"ב הגיעו לשיא של כל הזמנים, בעוד שהשוק האמריקאי מראה סימני חזרה לקצב ההתקנות שלפני המגפה.

"בתחומי העיסוק החדשים, צוות הרכב החשמלי שלנו נערך לאספקת הזמנה משמעותית של מערכות הנעה חשמליות, שישמשו בהרכבת רכבים חשמליים של יצרן רכב גדול ברבעון הרביעי. בנוסף להמשך ייצור המזומן מפעילות שוטפת", הוסיף לנדו, "גייסנו ברבעון השלישי 618 מיליון דולר, בניכוי הוצאות, בהנפקת חוב המיר אשר ישמש אותנו להמשך צמיחה אורגנית ולא אורגנית בעתיד". 


"בכסף שגייסנו - נרצה לרכוש חברות"

התחזית לרבעון הרביעי מצביעה על כך שהכנסות החברה יצמחו השנה בשיעור חד-ספרתי נמוך, לעומת יותר מ-50% בשנת 2019. האם הכול באשמת הקורונה? סמנכ"ל הכספים רונן פייר מסביר בשיחה עם "גלובס" כי "זה חד-משמעית הקורונה, והשפעה מסוימת של תקנות מס בארה"ב. מי שמתקין בארה"ב מערכת סולארית מקבל החזר מס - ב-2019 זה היה בשיעור של 30%, ומ-2020 ירד ל-26%, אבל מי שקנה ב-2019 היה יכול ליהנות מההחזר גם אם התקין ב-2020, ולכן מכירות הרבעון האחרון בשנה שעברה כללו מכירות שלכאורה היו שייכות ל-2020".

יש כבר ויזיביליטי ל-2021? מה הצפי?

פייר: "השאלה הגדולה היא איך תתנהג הקורונה מבחינת הסגרים וכדומה. אנו רואים שיפור בהתקנות הביתיות באירופה וגם בארה"ב, וההנחה היא שהמגמה תמשיך להתרחב לתוך 2021. איפה שרואים האטה זה בהתקנות המסחריות, הגדולות יותר, כנראה בגלל מגבלות או קושי כלכלי של ארגונים. כחברה, אנחנו אמורים לחזור לגידול, אבל זה מאוד תלוי בקורונה".

למי אתם מחזיקים אצבעות בבחירות בארה"ב: לביידן או לטראמפ?

"יש פה שני קצוות. אם טראמפ ינצח, ההנחה היא שהוא פחות אוהב סולאר, והטבת המס תרד ב-2021 ל-22% ותיעלם בסוף 2022, כך שייתכן ש-2021 תהיה שנה חזקה בארה"ב כי מי שיספיק להתקין יזכה בהטבה. מצד שני, ההנחה היא שאם ביידן ייבחר הוא יחזיר את ההטבה ל-30%. אז אני ל א יודע מי ייבחר, אבל אם זה יהיה טראמפ כנראה 2021 תהיה מאוד חזקה עבורנו, 2022 תהיה נפילה ו-2023 חזרה לצמיחה, כי עדיין משתלם לשים מערכת סולארית גם ללא ההטבה; ואם ביידן ייבחר, מניחים צמיחה ב-2021 והמשך צמיחה ב-2022, אך לא בשיעור חד-פעמי חד".

מה התכנון לכסף שגייסתם?

"גייסנו כדי לרכוש חברות. קצב הגידול שלנו מאוד מהיר, בשנים בלי קורונה, אבל אנו רוצים להיות חברה מובילה בשוק המרת האנרגיה החכמה, ולכן נרצה לרכוש חברות. ההשפעה הכלכלית של הקורונה עוד תבוא מתישהו, לא הגיוני שהעולם לא יושפע, ואנו מניחים שיהיה פחות כסף בשוק ההון ו ההזדמנויות יגדלו במצב של סטרס כלכלי. כרגע המכפילים עוד לא ירדו. התחומים שבהם נסתכל על רכישות הם רכב חשמלי, אחסון אנרגיה ותוכנה לניהול רשתות חשמל".

בהקשר של הרכב החשמלי, סולאראדג' רכשה בעבר חברה איטלקית וברבעון הרביעי היא כבר צופה לספק 100-200 מערכות לרכבים ליצרן רכב חשמלי מוכר, ולדברי פייר זוהי אבן דרך חשובה.

המניה טסה מתחילת השנה ונחלשה בשבועיים האחרונים.

"אנו מנהלים את החברה ולא את המניה. מה שקרה לנו דומה לסגמנט הסולאר: כשהתחילו לחשוב שביידן עשוי לנצח, כל מניות האנרגיה הנקייה עלו בקצב מהיר. בשבוע וחצי האחרונים דובר על המדינות המתנדנדות בארה"ב והמניות ירדו. אתמול (ב') הייתה השפעת פרסום הדוחות שלנו, אבל בסופו של יום רוב התנודות במניה הן מהציפייה לבחירות בארה"ב".