מועצת זכרון יעקב נגד ראש המועצה לשעבר: חשש כי מקדם תוכנית בנייה בניגוד עניינים

על חודו של קול העבירה הוועדה המרחבית "יישובי הברון" תוכנית ל-208 דירות בזכרון יעקב • לטענת מועצת היישוב, יו"ר הוועדה אלי אבוטבול, שהצביע בעד התוכנית, ייצג בעבר את היזמים באופן פרטי • בוועדה הודפים את הטענות

מתחם ישיבת זכרון יעקב. בעיגול: אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית ולשעבר ראש המועצה / צילום: איל יצהר, עידו ארז
מתחם ישיבת זכרון יעקב. בעיגול: אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית ולשעבר ראש המועצה / צילום: איל יצהר, עידו ארז

בינואר 2017 התקיימה ישיבה שגרתית בלשכת התכנון במחוז חיפה בראשות מתכננת המחוז ליאת פלד. הדיון עסק בתוכנית בנייה שביקשה ישיבת זכרון יעקב החרדית ליטאית לקדם במתחם דורות שבו היא ממוקמת. לצד מנכ"ל הישיבה רפי מנת, שנכח בדיון, היה גם שם מוכר במיוחד באזור - עו"ד אלי אבוטבול, שכיהן כראש מועצת זכרון יעקב במשך שנים רבות.

חצי שנה לפני אותה הישיבה הוא התפטר מתפקידו כראש המועצה, בטונים צורמים, כשברקע חקירת משטרה (התיק נסגר מבלי שהוגש כתב אישום, ג"נ). מנת ואבוטבול, שלפי מסמך סיכום הישיבה הוגדרו כ"משתתפים", הציגו את התוכנית מטעם הישיבה. התוכנית כוללת, בין היתר תוספת של 75 דירות ל-44 קיימות, וכן שינוי ייעוד  "ממגורי סגל למגורים רגילים".

שלוש שנים וחצי חלפו, וב-14 ביולי 2020 תוכנית בנייה מעודכנת לאותו המתחם שוב הגיעה לדיון בוועדה תכנונית. לפי המסמכים של תוכנית הבנייה החדשה בישיבה עדכנו את דרישותיהם וכעת הם מבקשים לבנות 208 יח"ד, חלקן בתוספת של שתי קומות מעל מבנים קיימים, ואחרות במבנים חדשים בני חמש קומות. שטח הדירות המבוקשות נע בין 60-120 מ"ר. הדיון התקיים בוועדה המרחבית "יישובי הברון" שמספקת שירות למספר יישובים, ושבראשה עומד מזה כשנתיים לא אחר מאשר אלי אבוטבול.

כחלק מהדיון טענה מועצת זכרון יעקב כי היא מתנגדת לתוכנית בשל שלל סיבות ובהן "צפיפות גבוהה ביחס למתחם, גובה חמש קומות שתואם למתאם אולם מנוגד לעמדת הרשות", תקן חניה ועוד. מנגד עמדת הצוות המקצועי של הוועדה היה להמליץ בפני הוועדה המחוזית, שהיא הקובעת הסופית, דווקא כן להפקיד את התוכנית ולקדמה. ההצבעה על התוכנית עברה על חודו של קול, כאשר היו"ר אבוטבול הרים את ידו בעד קידום התוכנית.

הצטרפות "אקראית" לדיון על עתיד המתחם

עוד באותו היום שלח ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, מייל ליועצת המשפטית של הוועדה, רנה לפידות. "הועבר אלי תוכנית בא אלי (אלי אבוטבול. ג"נ) שותף לדיונים ב-2017", כתב דשא שהוסיף את המילים "חשש לניגוד עניינים... לא ברור לי איך הוא יכול להשתתף בדיון?". לפידות השיבה לאחר מספר ימים כי היא לא מצא חשש לניגוד עניינים.

"בבדיקה שנעשתה מול יו"ר הוועדה אלי אבוטבול, לדבריו מעולם לא ייצג את עמותת מרכז לחינוך תורני (ישיבת זכרון יעקב. ג"נ)", כתבה לדשא, ואף הוסיפה כי עמדה דומה התקבלה מטעם הישיבה. כן הסבירה כי "אלי התבקש להצטרף לשמוע את עמדות הצדדים בהיותו איש ציבור - חבר מועצה", וכי הצטרפותו לישיבה "הייתה באופן אקראי ושלא במסגרת זימונו מראש".

במועצת זכרון יעקב החליטו שהם לא מוכנים לוותר. בצעד לא שגרתי הגישו לאחרונה עתירה מינהלית בבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה נגד הוועדה המרחבית, ונגד ראש המועצה לשעבר אבוטבול.

"במקום לפסול את עצמו מלדון כיו"ר הוועדה המרחבית בקידום תוכנית בנייה באותו מתחם ועבור אותו יזם לו סייע באותו עניין, נכח המשיב בישיבת הוועדה המרחבית שעסקה בעניין, השתתף בדיון כיו"ר הוועדה, הוביל אותו, ואף הצביע בעד התוכנית והצבעתו הייתה זו שהיטתה את הכף לטובתה", נכתב בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי. כן נכתב כי, "המדובר במקרה חריג וקיצוני, בו יו"ר הוועדה המרחבית מקדם תוכנית של יזם ונציג יזם המקורבים אליו לכאורה, על אף שיש לו נגיעה לעניין, ועל אף שהיה שותף פעיל (עוד למינויו כיו"ר הוועדה) בקידום תוכנית של אותו יזם בדיוק באותו מתחם", נכתב בתביעה. בתביעה נטען כי בישיבה המדוברת מ-2017 אבוטבול לא היה "פסיבי", וכי הוא הפגין "בקיאות רבה בתוכנית. ממש הצגת התוכנית, בצוותא חדא עם היזם". כן נטען כי "די בנוכחות של מר אבוטבול בישיבה זו, ובתמיכתו בתכונית, בכדי להוביל לניגוד עניינים פסול".

בהמשך התביעה נכתב כי כשנשאל אבוטבול על ניגוד העניינים לכאורה, "הוא לא מסר אמת" תחילה ניסה להכחיש ולהעלים את כל קשריו וענייניו עם התוכנית ויזמיה. ואולם כאשר עומת עם העובדות (והראיות), הציג מר אבוטבול גרסאות שונות, סותרות ותמוהות שאין לקבלן", נכתב. ולמה הכוונה? העתירה כולל ציטוט מדבריו של אבוטבול בנושא שנאמרו בישיבת הוועדה המרחבית מיום 14 ליולי 2020.

"לפני אולי 4 שנים, משהו כזה פלוס מינוס, פגשתי גם את האדריכל וגם את נציג היזמים. הם כל כך פחדו להיכנס לליאת, שכולנו יודעים עד כמה ליאת טובה וכמה היא מנסה לעזור, וביקשו ממני להצטרף לדיון ולבקש ממנה על 16, או 12 יח"ד, משהו כזה קטן". בשל הטענות הללו, ואחרות מבקשת המועצה מבית המשפט להורות על פסילת ההצבעה בוועדה המרחבית שבה אושרה התוכנית.

התנגדות גם מצד השכנים

במקביל להליך המשפטי, תושבים במועצה מתכוונים להתנגד לתוכנית. עו"ד מיכה גדרון המייצג כמה מהם אמר השבוע ל"גלובס" כי "יש פה נעלם. לא ברור איך הקרקע הגיעה לעמותה הזאת? יש כאן שטח שמיועד למבני ציבור. לוקחים שטח כזה והופכים אותו למגורים לכל דבר ועניין. מבני הסגל לכאורה שנבנו שם נמכרו בשוק החופשי". מעבר לכך הוא טוען כי התוכנית מנוגדת למרקם הבנייה שבאזור. "הגובה הוא כפול ממה שתוכנית המתאר המופקדת מתירה, ובנוסף התוכנית מעמיסה צפיפות מטורפת על רחובות קטנים בסביבה. גם אם זאת לא הייתה יוזמה חרדית הייתה קמה התנגדות של התושבים באזור".

מנכ"ל הישיבה רפי מנת מסר בתגובה: "מדובר בעתירה הזויה, פוליטית שכל כולה נועדה להלך אימים עלינו כקהילה קטנה בזכרון יעקב, עקב העובדה שלפני ארבעה חודשים פרשנו מהקואליציה וזוהי הנקמה של ראש מועצת זכרון יעקב כנגדנו. הטענה שעו"ד אלי אבוטבול ייצג אותנו הינה טענה שקרית, הוא מעולם לא ייצג אותנו בשום נושא בשום תחום ולראיה היועצת המשפטית של הוועדה בדקה את הנושא וקבעה חד משמעית שיו"ר הוועדה לא היה מצוי בניגוד עניינים. את התוכנית הנוכחית מי שתמך ואישר את התוכנית הנוכחית במשך שנתיים היה ראש המועצה זיו דשא בעצמו ולא יו"ר הוועדה שהיה אדם פרטי".

מוועדת "יישובי הברון" נמסר כי "קיבלנו את העתירה ובימים הקרובים נשיב עליה בצורה מקצועית ועניינית. לוועדה הוכחות חותכות ונחרצות אשר יפריכו אחת לאחת את טענות העותרת. העותרת הסתירה מבית המשפט מסמכים מהותיים אשר נמצאים ברשותה אשר ודי בהם בלבד על מנת להביא לדחייה על הסף של העתירה הנ"ל".

אלי אבוטבול בחר שלא להגיב.