ביוטק | פיצ'ר

כך מתכוונת אבו דאבי להפוך למגרש המשחקים של חברות בריאות חדשניות

תוכניות שאפתניות ומפורטות עד 2030, שינוי החוקים שחוסמים רעיונות טובים וקבלת החלטות בתוך 6 דקות - אחרי שעשתה מהפכה בתשתיות מערכת הבריאות שלה, אבו דאבי רוצה להפוך לזירת חדשנות שתמשוך אליה כוחות עסקיים וסטארט-אפים זרים בתחום הבריאות

קליבלנד קליניק באבו דאבי / צילום: China Stringer Network, רויטרס
קליבלנד קליניק באבו דאבי / צילום: China Stringer Network, רויטרס

איחוד האמירויות הערביות היא מדינה שנמצאת בתהליך בנייה, אך בניגוד לרוב המדינות שנמצאות בתהליך דומה, היא עוברת אותו בעושר וברוגע. בכירי המדינה מקדישים לעתיד הרבה מחשבה. הם כותבים תוכניות אסטרטגיות מסודרות ומפורטות באופן מעורר קנאה אפילו. הם יוצאים לקנות את מה שאפשר לקנות, ומחזרים באמצעים שונים אחרי מה שקשה יותר למשוך בכסף. תחום הבריאות הוא אחד הראשונים בחשיבותם מבחינתם. קודם כול כדי לבסס את איכות החיים של התושבים, אך גם כאמצעי למתג את האמירויות כמוקד של חדשנות בבריאות, תיירות מרפא וייצור ושיווק של ציוד רפואי.

התוכניות השאפתניות הוצגו לאחרונה לשותפים ישראלים בפוטנציה בכנס ההשקעות בבריאות שערכה הרשות להשקעות זרות של אבו דאבי AIDO, בשיתוף משרד Invest in Israel ברשות החדשנות. מטרת הכנס הייתה להעביר ידע ולחבר בין משקיעים וחברות משני הצדדים.

"אנחנו ממוקדים מאוד בתחום הרפואי, על בסיס חזונו של שייח' זאיד בִּן סולטאן אָאל נהיאן (אמיר אבו דאבי, שאיחד את האמירויות והיה מנהיג המדינה מהקמתה עד לפטירתו ב-2004 - ג"ו)", אמר בכנס ד"ר טריק בן הינדי, ראש ADIO, "חשוב לנו מאוד להתאים את המדיניות שלנו לעתיד שהוא רצה עבור אבו דאבי בטווח הרחוק".

להערכתו, ההזדמנות של הישראלים באבו דאבי טמונה בשיתוף פעולה בהקמת תשתיות רפואיות ומעבדות, הקמת בנק דגימות, השקעה בסטארט-אפים מקומיים ורכישת נתח מהחברות המקומיות.

בונים את מערכת הבריאות מחדש

חאמד אל האשמי, מנהל האסטרטגיה של משרד הבריאות של אבו דאבי, הציג בכנס את התוכנית למהפכה במערכת הבריאות של המדינה, שהחלה ב-2000 וכבר מתוכננת לפרטיה עד 2030. התוכנית נחלקת לשלושה שלבים: ראשית, בניית סקטור הבריאות, לאחר מכן בקרה על מה שהושג ולבסוף שמירה על איכות החיים וקידום רפואה מבוססת ראיות.

"מ-2000 עד 2016 בנינו את התשתיות, את היכולות, כתבנו את המדיניות והשלמנו את החקיקה. הקמנו מערכת בריאות דיגיטלית מאוחדת.

"בין 2017 ל-2019, עשינו תהליך של בקרה ובדיקה. ביצענו סקר מקיף לגבי איכות החיים וסקר לגבי התפקוד של מערכת הבריאות שהקמנו, כתבנו תקנים הנובעים מן החוקים, ורשימה של ציפיות לעתיד.

"היום אנחנו מערכת עם רגולציה קיימת, וחשוב לנו לשמור על גמישות רגולטורית לצד שקיפות, ולהטמיע ניטור של שני מדדים עיקריים: איכות החיים של התושבים שלנו, ורפואה מבוססת ראיות, Evidence Based. כלומר, אנחנו רוצים לדעת בדיוק מה יעילותם של הטיפולים הרפואיים שאנחנו מטמיעים". לדבריו, זהו גם השלב שבו מצטרפים לאקוסיסטם הסטארט-אפים וחברות התרופות.

הצמיחה של התשתיות הרפואיות במדינה, כפי שמתאר אל האשמי, התבטאה בגידול מרשים במספר המיטות, הרופאים והאחיות. בתקופה הזאת גם הוקמו במדינה סניפים של בתי החולים המובילים בעולם: קליבלנד קליניק, מיו קליניק, ג'ון הופקינס, אימפיריאל קולג' ועוד.

33 מקרו-טרנדים ויעדים עד 2030

כעת, עם המבט קדימה, מערכת הבריאות של אבו דאבי זיהתה לא פחות מ-33 מקרו-טרנדים בעולם הרפואי, שאליהם היא רוצה להתממשק. אפשר לחלק אותם לשלוש חטיבות עיקריות: הראשונה היא שינוי הגישה לרפואה - לדוגמה, רפואה מונעת, רפואה הוליסטית והתמקדות בממשק שבין חברה לרפואה; השנייה היא ציפיות הציבור מהרפואה - לדוגמה, רפואה כצרכנות אישית, רפואה מקוונת, שיפור ביצועים של צרכני הבריאות ולא רק תיקון ליקויים, ורפואה מבוססת ראיות; והשלישית היא טרנדים טכנולוגיים כמו אימונותרפיה, ביג דאטה, מכשור רפואי עם קישוריות למערכות מידע ובתי חולים חכמים.
"האתגרים המובילים שלנו לעשור הקרוב הם לעבור מטיפול למניעה, לשלוט במחלות הכרוניות, להתמודד עם העייפות של המערכת מרגולציה, ואולי אפילו אתגר של יותר מדי שחקנים, יותר מדי תשתיות שמתחרות זו בזו על הצרכן וקשה להן להרוויח", אומר אל האשמי.

משרד הבריאות של אבו דאבי הציב לעצמו מטרות מאוד ברורות ל-2030. "אנחנו רוצים להגיע לציון גבוה מ-65 ב-Community Wellbeing Index, מדד לדירוג שביעות רצון של התושבים מהקהילה שבה הם חיים", אומר אל האשמי. "שמנו לנו למטרה שכל התורים לרופאים מומחים ייקבעו דרך רופא המשפחה שישמש אינטגרטור של הטיפול הרפואי, ושלפחות 55% מהמטופלים ידווחו שהם מרגישים שהמחלה מנוהלת והם שולטים בטיפול הרפואי. הכוונה היא להגיע לכל היעדים תוך הורדת ההוצאה הלאומית על בריאות ב-30%, באמצעות ייעול המערכת בכלים דיגיטליים והסתמכות רבה יותר על המגזר הפרטי". תיירות המרפא סומנה כאחד ממנועי הצמיחה של המדינה - אמצעי לשמר את הגידול בתשתיות הזמינות ואת השיפור באיכות הרפואה בלי להיתקל בתחרותיות יתר עקב עודף קיבולת.

"באבו דאבי האנשים מכניסי אורחים"

ד"ר אסמה אל מנאיה, ראש תחום איכות הבריאות במשרד הבריאות של אבו דאבי, הציגה בכנס את שיתופי הפעולה האפשריים עם סטארט-אפים ועם חברות חדשנות. לדבריה, אבו דאבי לא יכולה עדיין לבצע את הקפיצה הגדולה ולהפוך לזירת חדשנות תוססת, לסטארט אפ ניישן, אולם היא יכולה להיות מוקד משיכה לחדשנות. "החלטנו ליצור מגרש משחקים לשחקני חדשנות, כמו מפתחי מכשור רפואי או מערכות של בריאות דיגיטלית. אנחנו נותנים להם גישה לבתי החולי או למרפאות, גישה למטופלים וגישה למידע, ומאפשרים להם להוכיח את עצמם. אם הם הצליחו בכך, אנחנו תומכים בהם עד שלב המסחור.

ד"ר אסמה אל מנאיה / צילום: צילום מסך
 ד"ר אסמה אל מנאיה / צילום: צילום מסך

"אנחנו רוצים להיות המקום שבו יש תחרות בין שחקני חדשנות מכל העולם, ומי שינצח אצלנו, יוכל לצאת מכאן דרך השותפים הבינלאומיים שלנו לכבוש את כל העולם".
ד"ר עומאר נג'ים, יועץ בכיר במשרד הבריאות של אבו דאבי, אומר שהמטרה המובילה היום היא לחזק את מערכת הבריאות על ידי משיכה של כוחות עסקיים וזרים. "קיבלנו החלטה רשמית, שאם יש רעיון חדש וטוב בתחום הבריאות, אבל יש חוק שמונע את מימושו, עלינו לשנות את החוק. השקנו את פרויקט 6/6, שבו כל החלטה רגולטורית אמורה להתקבל בתוך 6 דקות. החלטות מורכבות יכולות לארוך 12 דקות".

ד"ר עומאר נג'ים / צילום: צילום מסך
 ד"ר עומאר נג'ים / צילום: צילום מסך

גישה זו היא אולי אחד הגורמים שבזכותם הצליחה המדינה למשוך אליה את מוסדות הבריאות המובילים בעולם. "קליבלנד קליניק הקימו כאן את המרכז הכי גדול שלהם מחוץ לארה"ב, ואז מיו קליניק הקימו קליניקה דומה באותו רובע, וכיום יש ברובע הזה שישה סניפים של מרכזים רפואיים בינלאומיים. כנראה הם מאמינים באבו דאבי כשער לאזור".
"ההשקעה שלנו בבריאות צומחת בקצב גבוה - 8%. אנחנו חושבים שהאוכלוסייה תגדל ל-5.3 מיליון איש בעשור הקרוב, ואנחנו חייבים את התשתיות לזה". כיום ההוצאה הממשלתית על בריאות היא כ-114 מיליארד דולר.

נג'ים, שאינו יליד המדינה, נותן עוד זווית למשיכה של זרים למקום. "רוצים לדעת עד כמה האנשים מכניסי אורחים באיחוד האמירויות?", הוא שואל ונותן דוגמה: "לפני שלוש שנים כלי הרכב שלי נתקע בבוץ. בתוך דקות ספורות, עשרה גברים בבגדים לבנים חגיגיים עמדו עם חצי גוף בתוך הבוץ. הם אמרו, ‘אל תדאג, תיכנס לאוטו. אנחנו נסדר את זה'".
הוא אומר גם שמדובר באחד המקומות הבטוחים בעולם. "אנשים משאירים את האוטו מחוץ לחנות כשהוא מונע ונכנסים לחנות אפילו לחצי שעה. כבר יצא לי לשאול את אשתי אם אנחנו לא מגדלים ילדים נינוחים מדי, לא זהירים מספיק למדינות אחרות".

"שיא עולמי בזמן האישור לניסוי"

מגפת הקורונה הייתה מקרה מבחן לאמירויות. לדברי נג'ים, מספר הבדיקות לנפש היה הגבוה ביותר, כ-170 אלף בדיקות ליום. בתוך חודשיים 22 מעבדות קיבלו רישיון לבצע בדיקות, והמדינה הייתה בין הראשונות שיישמו מדיניות של בדיקות ביוב, במטרה לאתר אזורים שלפתע הייתה בהם עלייה בתחלואה.

"יש לנו את המערכת הדיגיטלית המובילה לבידוד", מוסיף נג'ים. "לכל המבודדים שלנו יש שעון יד, שמוצמד אליהם ביום הכניסה לבידוד ומוסר עם סיומו. השעון מנטר לא רק את מיקומם אלא גם את המצב הרפואי שלהם. אנחנו מאמינים שהצעדים הללו הם שהובילו אותנו לרמה של 0.5% תמותה.

"ערכנו את הניסוי הכי גדול בקורונה שנערך במדינה אחת, ניסוי שלב III בחיסון של חברת סינופארם הסינית, שנערך ב-31,000 מתנדבים, על ידי חברת עיבוד המידע המקומית Group42. זה היה מבצע לוגיסטי מטורף. הניסוי הזה גייס יותר מתנדבים מאשר כל הניסויים הקליניים שנערכו במזרח התיכון בחמש השנים האחרונות, חוץ מישראל. היום אנחנו פתוחים מאוד בתחום של ניסויים קליניים, ורוצים שתאתגרו אותנו בניסויים חדשניים וייחודיים". התוצאות מהניסוי בחיסון הסיני יפורסמו בעוד כחודש וחצי-חודשיים.

לדברי אל מנאיה, הקורונה הייתה אחד ממאיצי החדשנות המובילים של אבו דאבי. "קצב המחקר עלה אקספוננציאלית. התחילו 216 ניסויים שונים בתחום רק באבו דאבי, מהם 4 ניסויים קליניים מקיפים. הגענו למצב שבו בקשה לניסוי מאושרת בתוך 8 ימים, זה שיא עולמי. למדנו איך לעשות את זה ואנחנו מאמינים שכעת נאשר גם ניסויים אחרים במהירות בלי לוותר על האיכות".

כעת נערכים שם לגל הבא או למגפה הבאה, כדברי נג'ים. המדינה מקווה להפוך את מערכת הבריאות שלה ל-Digital First. "אחרי השינוי בתחום הבריאות, אנחנו רוצים לעשות גם מהפכה בתחום איכות החיים, ה-Wellness, ולהביא למדינה אנשים וגופים מובילים בתחום. בקיצור, אנחנו רוצים להיות חדשניים כמוכם".