וולמארט | ניתוח

לפעמים אנשים יעילים יותר מרובוטים. תשאלו את וולמארט

חברת הקמעונאות הגדולה בעולם החליטה לוותר בשלב זה על שילוב רובוטים בחנויות, לאחר שגילתה שהעובדים האנושיים עשו עבודה יותר טובה • עם זאת, לא כדאי לבני אנוש לחגוג - הרובוטים ימשיכו להשתכלל ולהציע פונקציות של ניהול מלאים, ליקוט מוצרים ואיסוף דאטה

רובוט בסניף של וולמארט / צילום: shutterstock
רובוט בסניף של וולמארט / צילום: shutterstock

ענקית הקמעונאות הגדולה בעולם וולמארט נפטרת מהרובוטים: האם תם עידן הרובוטים בתחום? משבר הקורונה דוחף את קמעונאיות המזון בכל העולם למצוא כוח אדם מהיר ויעיל, שיאפשר להן לספק סחורה במהירות. עתה מתברר כי גם על הרובוטים שאמורים לסייע בתהליך הזה, לא תמיד אפשר לסמוך בעיניים עצומות.

וולמארט, ענקית קמעונאות המזון הגדולה בעולם, מסיימת את ההתקשרות שלה עם חברת הרובוטים שפעלו בחנויות שלה בוסה נובה רובוטיקס, לאחר שבחברה ראו תוצאות דומות מצד עובדים בני אנוש, שליקטו הזמנות במהלך המכירות בתקופת הקורונה. כך עולה מדיווח של העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל".

בכך עוצרת וולמארט למעשה את הניסיון להשתמש ברובוטים, שמשייטים בין המדפים בחנויות ושאמורים לעקוב אחרי המלאי שלה, מתוך ניסיון להפוך את פעולת הליקוט (איסוף המוצרים לפי הזמנת משלוח) לאוטומטית. לפי הדיווח, בוולמארט הגיעו למסקנה שההתמודדות של עובדים בני אנוש הביאה לתוצאות דומות לשל הרובוטים שלה. בכך סיימה הרשת התקשרות של חמש שנים עם חברת הרובוטים.

התחרות מול אמזון דוחפת קדימה

וולמארט נמצאת במרוץ מול המתחרה המקוונת והפיזית אמזון, והיא שמה דגש משמעותי בשנים האחרונות על תהליכי אוטומציה ושימוש ברובוטים. החברה תקשרה לא מעט את הנכונות שלה להשקיע בעולמות הללו, והצהירה כי היא פועלת להרחיב את האוטומציה בחנויות.

רק בתחילת 2020 הצהירה וולמארט, כי היא צפויה לפזר כ-1,000 רובוטים ב-4,700 החנויות שלה ברחבי ארה"ב. המטרה מבחינת וולמארט, הייתה לסייע לצמצם את עלויות כוח האדם ולהגדיל את המכירות באמצעות ניהול מלאי אוטומטי על ידי הרובוטים. כיום, לפני סיום ההתקשרות, היו פרוסים רק מחצית ממספר הרובוטים המתוכנן - כ-500.

לפי גורמים גורמים המצוטטים בדיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", וולמארט סיימה את ההתקשרות, לאחר שגילתה שהעובדים שלה מסוגלים לספק פתרונות אחרים ולעיתים אף פשוטים יותר מהרובוטים. עוד נטען בדיווח, כי מנכ"ל וולמארט ארה"ב הביע חשש מהתגובה של קונים לרובוטים שמסתובבים בתוך החנות.

לאור משבר הקורונה והביקוש האדיר למכירות באונליין, וולמארט הגדילה את מצבת כוח האדם שמלקט עבורה הזמנות של משלוחים בסניפים, מה שמאפשר לה לאסוף יותר מידע על חוסרים במלאי. עתה וולמארט מחפשת דרכים להשתמש בנוכחות של אותם עובדים כדי לעקוב אחר כמויות ומיקומים מוצרים.

סיום ההתקשרות עם וולמארט הביא לפיטורים של כ-50% מאנשי הצוות של בוסה נובה, שהוקמה ב-2005 ונחשבת לוותיקה בענף. "ראינו התקדמות בחנויות עם הרובוטים, אבל לא מספיק התקדמות", היה המסר שהעבירה וולמארט לבוסה נובה כשהיא מתייחסת לפרמטרים כמו שיפורים במכירות.

עידן הרובוטים עדיין לא התחיל 

כמי שמוגדרת הקמעונאית הגדולה בעולם, יש לאמירות שכאלה חשיבות עצומה עבור חברות שפועלות בתחום ומציעות פתרונות טכנולוגיים ומעבר לאוטומציה עבור שוק הקמעונאות. על פניו, נראה כי מדובר בבשורה מדאיגה למפתחות בתחום, ביניהן ישראליות כמו טראקס, Zebra, Focal systems, simbe, Badger, שעלולות להיתקל עתה ביותר ספקנות ושאלות בנוגע ליכולות ולביצועים שלהן. בעיקר כאלה שדורשים השקעות עתק מצידן של קמעונאיות ציבוריות, שגם ככה אחוז הרווח הנקי שלהן נמוך יחסית ומאפשר גמישות מועטה.

האם סיום ההתקשרות של וולמארט עם בוסה נובה מנבא את סוף עידן הרובוטים ברשתות הקמעונאות ומאיים על חברות שפועלות בתחום? מוקדם להספיד את נוכחות הרובוטים בענף ונראה שמה שהפריד בין וולמארט לבוסה נובה הייתה העובדה שהפתרון שסופק לא היה טוב מספיק, בין אם בשל היכולות הטכנולוגיות שלו ובין אם משום שהרובוטים של בוסה נובה פעלו בפני עצמם, ללא עזרים נוספים שאמורים להוות חלק מפתרון רחב יותר.

והנה ההוכחה הראשונה לכך: וולמארט עצמה ממשיכה גם בימים אלה לקיים התקשרות עם ספקית רובוטים אחרת, שמספקת פתרונות אחרים, כמו ספירת מזומן והפקדתו באופן מיידי.

"צריך כיסוי מלא ומדויק של החנות"

מארק קוק, סמנכ"ל ומנהל תחום הריטייל בחברת הפתרונות הטכנולוגיים לקמעונאות טראקס, לא ממהר להיבהל מהבשורה. לדבריו, עדיין מוקדם להספיד את הרובוטים בקמעונאות. בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "אנחנו מאוד לא מופתעים מהצעד של וולמארט. הסיבה לכך היא שהפתרון צריך להיות מדויק וצריך להיות כזה שיוכל להתאים את עצמו לקמעונאי ויהפוך את החיים של הקמעונאי לקלים יותר".

מארק קוק, סמנכ"ל טראקס ומנהל תחום הריטייל  / צילום: TRAX
 מארק קוק, סמנכ"ל טראקס ומנהל תחום הריטייל / צילום: TRAX

קוק מתייחס לכך שלמשל יכולת זיהוי קולי של כ-80% דיוק היא לא מספקת, לעומת 95% דיוק שהיא טובה בהרבה ומאפשרת שימוש ביכולת הזו. קוק מתייחס גם לעובדה שהפתרון שמציאה בוסה נובה מוגבל לשימוש ברובוטים, בעוד שטראקס וחברות אחרות מציעות שורת פתרונות שכוללת גם שימוש במצלמות על המדפים או התקרה, ומאפשרות כיסוי מלא ומדוייק יותר של חנויות, במיוחד כשמדובר בחנויות דיסקאונט ולא חנויות קטנות ועירוניות.

לדבריו, הגישה הזו, מאפשרת לחברות להיות רלוונטיות יותר, ולכן יש להן סבירות גבוהה יותר לשמר התקשרויות קיימות עם קמעונאיות, ואף ליצור חדשות.

אתה רואה תרחיש שרובוטים לא יהוו חלק מהפתרון עבור תחום הקמעונאות בעתיד?
"אנחנו מאמינים שרובוטים הם חלק מהפתרון, אבל כדי לכסות את החנות צריך שילוב של מספר טכנולוגיות ואיסוף דאטה. וגם, אנחנו מאמינים שצריך את הרובוט הנכון. אם הנוכחות של הרובוט מאיימת על הלקוחות כפי שעולה מהסיפור של הוול סטריט ג'ורנל, זו בעיה. הוא צריך להיות ידידותי ונעים, כמו שאנחנו רואים היום בשופרסל".

בעבר העריכו בשופרסל כי הטכנולוגיה הזו משפרת בכ-5% את זמינות המוצרים.

בכך מתייחס קוק לשיתוף הפעולה המסחרי של טראקס עם חברת קמעונאות המזון הגדולה בשוק הישראלי. בתחילת 2020 חשפנו כי אחרי שהתנסתה בפיילוט עם רובוט בחנות שלה והיא נערכת לאפשרות לפרוס רובוטים נוספים בסניפים שלה בכל רחבי הארץ. גם במקרה של שופרסל, מדובר ברובוטים שנודדים בין המעברים והמדפים ועוקבים אחרי ספירת מלאי. בטראקס דווקא מדווחים על אינטרקציות חיוביות של הלקוחות עם הרובוט, או התעלמות ממנו בחנויות של שופרסל בהן נערך הפיילוט, אך מדגישים כי גם במקרה של שופרסל, הפתרון הכולל הוא רחב ביותר, ולא מתבסס על רובוטים בלבד.

אתם מאויימים מכך שחברות כמו שופרסל ילכו בעקבות וולמארט? שזה יכול להשפיע על החיבור ביניכם?
קוק: "למרות שאנחנו לא יכולים לדבר בשם שופרסל, יש לנו קשר חזק איתם, עם פתרון היברידי של מצלמות מדף, מצלמות תקרה ורובוטים, שהראה תוצאות חזקות. הם ממשיכים להביע עניין בדיגיטציה של מדפים ובפתרונות נוספים, ואנחנו צופים המשך התרחבות גם בשופרסל".

לדברי קוק, "חוסר במלאי ממשיך להוות בעיה גדולה מאוד. אנחנו רואים קמעונאים שממשיכים לפנות לחברה שלנו, כדי להשתמש בפתרונות האוטומטציה שאנחנו מספקים. מה שוולמארט בעצם אומרת כאן, הוא שאם היא משתמשת בכמות גדולה כל כך של עובדים שמגיעים לחנויות, ניתן להפוך אותם ליעילים יותר".

גם גורמים נוספים בענף טוענים כי מוקדם להספיד את הרובוטים בקמעונאות. לטענתם, הפתרון של בוסה נובה נתפס כמיושן יחסית ולא כולל עיבוד דאטה בנוסף לרובוט, וכי היא מקובעת יחסית, וטוענים כי החלטה לוותר על רובוטים באופן מלא מחזירה את העולם עשר שנים אחורה.

"וולמארט שרוצה להתחרות באמזון אומרת לא לדיגיטציה וכן לאנשים? זה לא נכון, ולא ריאלי" טענו היום גורמים בשוק, ורמזו כי נראה כי מדובר בניסיון של וולמארט לרדת מהעץ בהשקעה הנוכחית, ולחפש פתרונות רחבים יותר.

"חברות לא רוצות היום להשקיע מאות מיליונים בחברה שמספקת פתרון אחד, הן רוצות שאותו רובוט או שאותה חברה שמספקת אותו יתנו עוד פתרונות כמו תשלום עצמאי, אבטחה, וניהול מלאי ביחד. רובוט שיודע לעשות רק דבר אחד - אין בזה הגיון".