להתחנף זה לא מספיק: על התוכנית "לילה טוב מאוד" של גיל ססובר בערוץ 20

באמצעות התוכנית "לילה טוב מאוד" אפשר להבין למה הקונספט של "חדשות חיוביות" פשוט לא עובד

“לילה טוב מאוד” עם גיל ססובר / צילום מסך
“לילה טוב מאוד” עם גיל ססובר / צילום מסך

לטייל בפארק, לגזול ממתק מתינוק, לבעוט בגופה - זו רק רשימה חלקית של דברים קשים בהרבה מלקטול את תוכנית הלילה החדשה של גיל ססובר שעלתה לאחרונה בערוץ 20. כי מה יש להגיד על תוכנית שאחד מהאייטמים הפותחים שלה בשבוע השידורים הראשון לחייה היה ראיון טלפוני עם "סמזכ"לית בני עקיבא" (כך היא הוצגה) שהוויז’ואל שליווה אותו היה תמונה של גזיר עיתון (אפילו לא תמונת סטילס של המרואיינת, שלא לדבר על הפלא הטכנולוגי שנקרא שיחת זום). שהיא דלה? אנטי-טלוויזיה? שמהדורת מבט הראשונה מ-1968 נראית שיא הטכנולוגיה לעומתה? כבר עדיף כאמור לאתר עולל בעגלה ולחטוף לו את הבמבה.

אלא שהתוכנית של ססובר, "לילה טוב מאוד", שווה דיון מסיבה אחרת. היא נועדה לעסוק רק ב"מעשים טובים" ו"באנשים טובים" ולכן מהווה הזדמנות לתהות למה בעצם הקונספט הזה לא עובד. מדוע שוב ושוב מתברר שהעם הנפלא שלנו לא מעוניין בסחורה הזו. האם ייתכן שהציבור הרחב הוא ציני, ביקורתי, ערל לב וכל מה שמקובל כיום לסכם במילה "סמולני"? כמובן שלא, אלא שכדי ליצור טלוויזיה טובה, או מעניינת, חייבים קונפליקט.

כשב"יצאת צדיק" רוצים לפרגן לאינסטלטור טוב, כלומר כזה שפשוט עושה את עבודתו, הוא מגיע אחרי שלושה אינסטלטורים רמאים ומייצר עבור הצופה את הקתרזיס הנדרש. אבל ברור שאם ב"קשת" היו משדרים פורמט שכל מה שרואים בו זה אינסטלטורים ישרים, איש לא היה צופה בו. כשססובר מנהל ראיון חנפני עם רב הכותל שמואל רבינוביץ’ הוא הופך לכישלון מוחץ לא בגלל שמבחינה עיתונאית היה ראוי להתקיל את רבינוביץ’ בשאלות על פרוטקציות למקורבים או תפילת נשים בכותל, אלא פשוט מפני שבהעדר שאלות מהסוג הזה התוצר הסופי הוא נורא משעמם.

ומה שיפה זה שהתוכנית החדשה שהעלו בערוץ 20 היא בעצם ההסבר המושלם והארס-פואטי לחוסר ההצלחה של הערוץ כולו. הרי העם כאמור אינו שמאלני. מבחינה עסקית, הקמת ערוץ שפונה לימין המסורתי הייתה אמורה להיות זיהוי מושלם של פלח שוק פנוי. תשאלו את ביבי. אלא שהערוץ הוא כישלון פיננסי מהדהד. ולא במקרה התוכנית היחידה בו שזוכה להצלחה כלשהי היא "הפטריוטים". אתם יודעים מה יש בה? שמאלנים! כלומר קונפליקט. הצופים הימניים אולי רוצים לראות את האנשים שמייצגים את דעותיהם מנחיתים מכה ניצחת על טיעוני הפאנליסט משמאל, אבל לא הם, ולא אף אחד אחר, היה רוצה לצפות בפאנל שבו כולם מסכימים עם כולם והשורה התחתונה שלו היא שהעולם נפלא. לאו דווקא כי יש לנו סטנדרטים אלא כי מדובר במצג שווא, שלא רלוונטי לחיים כפי שאנו מכירים אותם.

במילים אחרות, וזה גם הלקח של ססובר וערוץ 20, כדי לזכות באהדה, או סתם תשומת לב, צריך גם לעניין. רק להתחנף זה לא מספיק.