קבוצת הביטוח היפנית MSI רוכשת 4% מביטוח ישיר מידי צור שמיר בתמורה ל-77 מיליון שקל

קבוצת ההחזקות של משפחת שנידמן במו"מ למכירת ההחזקות בחברה הפרטית שמחזיקה באיי.די.איי ביטוח, באדגר ובמימון ישיר; הצדדים דנים על אופציה להגדלת החזקות החברה היפנית ל-20% • מוקי שנידמן: "כר פורה לשיתוף-פעולה עתידי בין הקבוצות ותרומה להצפת הערך הרב הטמון בפעילותנו"

מוקי שנידמן, בעלי צור שמיר - בעלת השליטה באדגר / צילום: תמר מצפי, גלובס
מוקי שנידמן, בעלי צור שמיר - בעלת השליטה באדגר / צילום: תמר מצפי, גלובס

קבוצת צור שמיר שבשליטת משפחת שנידמן מכניסה ענקית ביטוח יפנית כשותפה לחברה הבת העיקרית שלה - ביטוח ישיר השקעות פיננסיות, שהפכה לחברה פרטית בשנה שעברה בעקבות יישום חוק הריכוזיות. צור שמיר, שבהובלת בני הדודים מוקי ודורון שנידמן, הודיעה כי היא במו"מ למכירת 4% מחברת ביטוח ישיר ל-Mitsui Sumitomo Insurance) MSI) היפנית, לפי שווי חברה של כ-1.93 מיליארד שקל.

צור שמיר נסחרה בעקבות ההודעה בעליות של יותר מ-7% לאחר שהחלה את יום המסחר עם שווי חברה של 380 מיליון שקל. נכון להיום צור מחזיקה ב-92.7% ממניות ביטוח ישיר הפרטית, ועוד 4.25% ישירות באדגר. דרך ביטוח ישיר הפרטית מחזיקה צור ב44.3% ממניות אדגר, 48.95% ממניות איי.די.איי ביטוח (חברת הביטוח הישירה שמוכרת לציבור הרחב בשם של החברה האם "ביטוח ישיר") וב-67.8% ממניות חברת האשראי החוץ-בנקאי מימון ישיר. בנוסף, מחזיקה ביטוח ישיר במלוא מניות נימה שפע, שעוסקת במתן שירותים פיננסיים גלובליים באמצעות אפליקציה ייעודית להעברת כספים.

מבחינת צור שמיר העסקה להכנסת MSI כשותף בביטוח ישיר שבמסגרתה תקבל כ-77 מיליון שקל, תסייע בהורדת המינוף. כמו כן, השווי של ביטוח ישיר בעסקה המתבצעת משליך לחיוב על השווי של צור, דבר שמוביל לעליות השערים בבורסה.

בהקשר זה נציין כי על פי הדוחות הכספיים האחרונים של צור שמיר, הערך בספרים של ההחזקה בביטוח ישיר הפרטית עמד על 879 מיליון שקל. עם זאת, לפי שעה "אין כל ודאות כי המו"מ האמור יבשיל לכדי הסכם מחייב וכי חתימת הסכם מכר תהא בכפוף לכל האישורים הנדרשים על פי הדין", כפי שנכתב בדיווח בנושא שפרסמה צור שמיר.

בצור שמיר מציינים היום כי MSI היא "חברת הביטוח הגדולה ביפן והחמישית בגודלה בעולם בתחום האלמנטרי". ההודעה של צור שמיר מהיום מתווספת לשיתוף-פעולה שהוכרז עליו לאחרונה בין MSI לבין החברה הבת איי.די.איי ביטוח, ושבמסגרתו השתיים פתחו HUB פיתוח בישראל. 

לצד המו"מ הנוכחי למכירת 4% על-ידי צור שמיר, שותפת המיעוט שלה בחברה הפרטית - לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות ובנקאות ההשקעות של בנק לאומי - תיוותר עם החזקתה ללא שינוי (כ-7.3%).

בנוסף, המו"מ בין הצדדים יכלול גם אופציה שתינתן לחברה היפנית לעלות להחזקה של 20%. ככל הידוע טרם נקבע כיצד ומהיכן יגיעו המניות הנוספות שהחברה היפנית תוכל לרכוש, בין שבאמצעות רכישת עוד מניות מצור שמיר ובין שבאמצעות הנפקה של מניות חדשות. עם זאת, מהודעת צור שמיר עולה כי טרם נקבע השווי שלפיו תיעשה הגדלת ההחזקה של החברה היפנית בחברת הפיננסים והנדל"ן הישראלית.

"העסקה תיעשה בשווי גבוה"

לדברי מוקי שנידמן, מנכ"ל צור שמיר ומבעלי השליטה בה, "העסקה תושלם ותהווה כר פורה לשיתוף-פעולה עתידי בין הקבוצות ותתרום להצפת הערך הרב הטמון בפעילותנו. העסקה תיעשה בשווי גבוה וזאת חרף התקופה המאתגרת והאי-ודאות הכלכלית השוררת בעולם בכלל ובישראל בפרט, והיא מהווה עבורנו עדות מוחשית לערך המשמעותי הטמון בקבוצת צור שמיר, אשר מקבל כיום ביטוי חלקי בלבד". יו"ר צור שמיר הוא יוסי קוצ'יק.

בתוך כך, לאחרונה הודיעה צור על כך שקבוצת הביטוח מגדל מימשה אופציה שניתנה לה במסגרת רכישת החזקת מיעוט בפעילות הנדל"ן המניב בפולין של חברת הנדל"ן אדגר, שנעשתה עוד ב-2013, והיא מסיבה את ההשקעה לכ-7% מהון המניות של אדגר הציבורית. מגדל מימשה את האופציה להמרת ההחזקה בחברה הבת של אדגר למניות סחירות של אדגר, מאחר שהפעילות בפולין לא הונפקה בפרק הזמן שקבעו הצדדים לאותה עסקה.