תנובה | בלעדי

הופכת ל"קמעונאית"? תנובה רוכשת את המפעילה של מקררי "הצרכניה"

חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס השלימה רכישה של 100% מהמניות בחברה מידי היזם דרור מרגלית

מקררי "הצרכניה" / צילום: בר לביא, גלובס
מקררי "הצרכניה" / צילום: בר לביא, גלובס

תנובה רוכשת את חברת סמארטסל (Smartsell) המפעילה את מקררי "הצרכניה" החכמים למכירת מזון, כך נודע ל"גלובס". חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס השלימה רכישה של 100% מהמניות בחברה מידי היזם דרור מרגלית. מרגלית הקים את סמארטסל לפני כשמונה שנים, ולפני כחמש שנים רכשה ממנו תנובה את השליטה בחברה (51%). עתה היא משלימה את רכישת החברה. מדובר בצעד נוסף של תנובה בהרחבת פעילות המכירה הישירה שלה לצרכן, המייצרת תחרות לקמעונאים.

סמארטסל היא רשת "מיקרו-מרקטינג" שמפעילה מקררים לרכישה עצמית. החברה מפעילה מאות מכונות מכירה ברחבי הארץ, במשרדים, בנייני מגורים, תחנות רכבת, בתי חולים, מושבים, ומכללות, בהם היא מוכרת מוצרים שלה ושל יצרניות מתחרות בהן שטראוס, החברה המרכזית וטמפו. היקף המכירות השנתי של 420 המקררים שפרוסים כיום עומד על כ-10 מיליון שקל בשנה. לפי גורמים מעורים, בכוונת תנובה להכפיל את המכירות של סמארטסל בשנתיים הקרובות.

מכוונת להתרחב בצריכה ביתית

בניגוד למכונות מכירה רגילות, בטכנולוגיה שבמקררי "הצרכניה" זיהוי המוצרים נעשה על פי משקל המוצר בלבד. חיישני השקילה מתבססים על אלגוריתם מתקדם ותוכנה לניהול מערכת הענן. הטכנולוגיה מאפשרת להוציא מתוך המקרר מספר פריטים בו זמנית. המקררים מאפשרים לצרכן גם להרים את המוצר ולקרוא את תאריך התוקף שלו ואת ערכיו התזונתיים. רק לאחר שהצרכן סיים לבחור את המוצרים וסוגר את דלת המקרר הוא משלם על סל הקניה. שיעור הטעויות של המקררים עומד על כ-2%.

בניגוד למכונות המשקאות והחטיפים הוותיקות, מקררי "הצרכניה" יכולים למכור מגוון רחב של כ-300 מוצרים שונים, בהם גם מוצרי חלב, סלטים, כריכים ועוד לצריכה על הדרך, אבל גם לשימוש ביתי. ככל הידוע, בכוונת תנובה להגדיל את היקפי המכירה בדגש על צריכה ביתית ועל כן בכוונתה להעמיק את הפריסה בתוך בנייני מגורים ובמושבים. עם זאת, בחברה בכל זאת נזהרו עד היום שלא "לנופף בסדין אדום" ולהציב את המקררים במקומות בהם הם מהווים תחרות ישירה לרשתות הקמעונאות, כשבין היתר נמנעו מלהיכנס למקומות כמו מרכזים מסחריים.

עוד נודע, כי תנובה מינתה למנכ"לית סמארטסל את אביבית רוטליין, מנהלת פרויקטי צמיחה בתנובה. היא תחליף את היזם מרגלית, שניהל את החברה עד היום. 

בין היתרונות הנוספים של המקררים הללו, העובדה שהם לא דורשים כוח אדם ושהם פועלים 24 שעות ביממה. כיום מעסיקה החברה עשרה עובדים, כשהיא מתבססת על עובדי המחסן וההפצה של תנובה. מטה החברה שוכן ברעננה.

צעד נוסף במכירה ישירה לצרכן

מבחינת תנובה, מדובר בצעד נוסף במכירה ישירה לצרכן (D2C). עם פרוץ משבר הקורונה, לפני למעלה מחצי שנה, תנובה השיקה אתר מכירה שכולל מארזים של מוצרים אותם היא מספקת עד לדלת הצרכן. בעקבות המהלך של תנובה חברות נוספות נכנסו לפעילות דומה.

אגב, מי שמספקת לתנובה את הטכנולוגיה של המקררים היא חברת Shekel Brainweigh, שבימים אלה מספקת אותה גם עבור ענקית הקמעונאות הצרפתית "קזינו גרופ", מקבוצות הקמעונאות הגדולות באירופה. באמצעות הטכנולוגיה הזו צפויה החברה הצרפתית לפתוח בחודש הבא חנות ראשונה ללא קופה שמבוססת על אותם מקררים חכמים. ככל שתרצה בכך, גם תנובה תוכל לבחון להרחיב בהמשך גם את הפעילות של מקררי "הצרכניה" למתחם משמעותי יותר שיפעל 24 שעות ביממה.

כך או כך, מדובר בפעם הראשונה בה תנובה תשלוט באופן מלא ברצפת מכירה לצרכן, מה שיאפשר לה גם ללמוד יותר על הרגלי הצריכה של הלקוחות, לייצר עמם קשר ישיר, ולאסוף דאטה באופן עצמאי.