הקורונה מאיצה את הכלכלה הירוקה

משקיעים שיתעקשו להימנע מהשקעות ירוקות בטענה שזהו טרנד חולף, ימצאו את כספם נעלם, יחד עם החברות המזהמות

טורבינת רוח בגלבוע / צילום: שאטרסטוק
טורבינת רוח בגלבוע / צילום: שאטרסטוק

משבר הקורונה הוא לא רק המיתון הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, אלא משבר ה"קיימות הגלובלי הראשון" בהיסטוריה. המשבר מדגיש את אחריות האדם על כדור הארץ ומתפקד כקריאת השכמה להעדפת גישה בת-קיימא להשקעה. לפני כשבועיים הודיע נשיא סין, האומה המזהמת ביותר בעולם שאחראית על כרבע מפליטת גזי החממה, על תוכנית לצמצום פליטת גזי החממה לאפס עד 2060. תוכנית זו מצטרפת לתוכנית דומה של האיחוד האירופי עד 2050 וליוזמות מקומיות בארה"ב, כמו איסור מכירת מכוניות מונעות בנזין בקליפורניה החל מ-2030. אפילו סקר שבוצע על ידי UBS באיחוד האמירויות, חברתנו החדשה, מצא כי 85% מהמשקיעים מעוניינים לשנות אסטרטגיה ולהשקיע בנכסים ירוקים בעלי השפעה סביבתית וחברתית חיובית. ההזדמנות הגדולה של משבר הקורונה היא זירוז המעבר לכלכלה ירוקה וקיצור זמנים להשגת יעדי הפיתוח החברתי של הום.

מנהיגים ואזרחי העולם כבר מבינים כי הצמיחה הכלכלית האינסופית אינה אפשרית בכוכב של משאבים מוגבלים. משבר הקורונה רק האיץ את השינוי שהיה ברור שיגיע בעשור הקרוב. המשבר יצור גלי רגולציה והשקעות ממשלתיות שישטפו את השווקים הפיננסים - הסיניים, האירופאים, האמריקאיים והעולמיים. תשואות מניות ירוקות כבר הוכחו ככדאיות יותר: מחקר של מכון המחקר הלאומי בוושינגטון TWR מצא כי עשר מתוך עשר קרנות ESG הגדולות עלו במחצית הראשונה של 2020 בכ-2.1 נקודות האחוז יותר מכלל מדדי השוק - מדדי הייצור, S&P500 ותעודות סל. אם עד כה התשואות לא שכנעו משקיעים, מנהלים ודירקטורים - גלי הרגולציה הצפויים יניעו את השינוי עוד יותר ויחייבו כל משקיע לבחון את השקעותיו בראי מדדי ESG.

תחום ההשקעות הירוקות עולה בקצב מסחרר. על פי מחקר של מורנינגסטאר, התזרים הדולרי לקרנות בנות קיימא במחצית הראשונה של שנת 2020, היה גבוה פי 4 מהתזרים בשנת 2019 כולה, אחרי שהתזרים של שנת 2019 היה גבוה פי 4 מהתזרים של 2018. ב-2006, לאחר פרסום עקרונות השמירה על האקלים של האו"ם, 63 בתי השקעות שמנהלים 6.5 טריליון דולר, חתמו על התחייבות לשילוב מדדי אחריות סביבתית בהחלטות שלהם. באפריל 2018 מספר החותמים זינק ל-1,715 בתי השקעות שמנהלים 81.7 טריליון דולר; בנק ההשקעות UBS, מדווח כי מ-2016 ועד היום הוא יותר משילש את ההשקעות בקיימות של לקוחותיו. בסקר שנערך לאחרונה על ידי ג'יי פי מורגן בקרב מנהלי השקעות מ-50 מוסדות כלכליים עולמיים המנהלים סך כולל של 12.9 טריליון דולר, כ-71% העידו כי מגפת הקורונה הגבירה ותגביר את המודעות לשינויי אקלים.

המשבר לא מגיע רק לפתחן של מדינות אלא גם לפתחן של חברות, כדוגמת אמזון שהקימה קרן של 2 מיליארד דולר להשקעות חברתיות בתחומי תחבורה, אנרגיה, לוגיסטיקה, ייצור חקלאות ומזון. תשואות של השקעות בנות קיימא רווחיות יותר, ולכן חברות כאלה יתאוששו יותר מהר ממשבר הקורונה. ממחקר שערכה קבוצת השירותים הפיננסיים הגדולה ביותר בסקנדינביה Nordea Equity Research, עולה כי מ-2012 עד 2015, בתי ההשקעות עם דירוג האחריות הסביבתית הגבוה ביותר היו רווחיים ביותר מ-40% ביחס לאלו שלא. משקיעים שיתעקשו להימנע מהשקעות ירוקות בטענה שזהו טרנד חולף, ימצאו את כספם נעלם, יחד עם החברות המזהמות.

הכותב הוא הבעלים של קרן השקעות האימפקט Vital