מסתמן: מיום ראשון יוון תוגדר כמדינה אדומה

המשמעות היא שתוך שבוע ממועד ההכרזה הישראלים השוהים ביוון יוכלו לחזור לארץ בלי חובת בידוד, ולאחר מכן, בדומה לשאר המדינות האדומות, כל הנכנסים מיוון ייכנסו לבידוד של 14 ימים • מנגד, קתאי פסיפיק מחדשת את טיסות הנוסעים שלה בקו ת"א-הונג קונג

שדרה מרכזית באתונה, יוון. עלייה במספר חולי הקורונה / צילום: Yorgos Karahalis, Associated Press
שדרה מרכזית באתונה, יוון. עלייה במספר חולי הקורונה / צילום: Yorgos Karahalis, Associated Press

הרשימה הולכת ונסגרת: מסתמן כי משרד הבריאות יכריז בשבוע הבא על יוון כמדינה אדומה. המשמעות היא שתוך שבוע ממועד ההכרזה הישראלים השוהים ביוון יוכלו לחזור לישראל בלי חובת בידוד, ולאחר מכן, בדומה לשאר המדינות האדומות, כל הנכנסים מיוון ייכנסו לבידוד של 14 ימים. 

משרד הבריאות הודיע היום כי "בעקבות העלייה החדה בתחלואה ביוון, מסתמן כי ככל הנראה יוון לא תיכלל ברשימת המדינות הירוקות בעדכון הרשימה שייכנס לתוקף ביום 10.11.2020, וחובת בידוד תחול על מבקרים שיחזרו מיוון לישראל החל מיום 17.11. הודעה מסודרת בנושא תצא רק לאחר חתימת מנכ"ל המשרד על הצו. אנו ממליצים לעקוב אחר הודעות ממשלת יוון והתקשורת היוונית לגבי המגפה והצעדים הננקטים להתמודדות עמה".

בכך נותרת מדינה אחת ירוקה שתאפשר כניסת ישראלים ללא בידוד בהלוך ובחזור, והיא רואנדה, שאליה הכריזה ישראייר כי תשיק טיסות ישירות בקרוב.

יוון היוותה את היעד הבולט עבור ישראלים בחודשים האחרונים כמדינה ירוקה, ואחרי לחצים שהפעילה הממשלה היא התירה כניסה של עוד ועוד תיירים ישראלים אליה. השבוע הכריזה ממשלת יוון על סגר של 14 ימים בכל אזור צפון יוון, כך שפעילות תעופתית לסלוניקי נאסרה במסגרתו (למען לצורך חיוני כולל להשבת אזרחים זרים למדינותיהם). גם באתונה המדינה הכריזה על שינוי בנהלים, כשמסעדות וברים נסגרו לאורך כל שעות היום, ואילו החנויות נותרו פתוחות. 

לפי דיווחים בתקשורת ביוון, לאור נתוני התחלואה המאמירים, הממשלה עשויה לקבוע כי המדינה תיכנס לסגר כללי מיום שישי הקרוב. נזכיר כי מיום רביעי הוטל סגר של 14 ימים על צפון יוון. ביום רביעי אובחנו 2,646 חולי קורונה חדשים ביוון, מספר שקבע שיא בנתוני תחלואה יומית, 42 מהם זוהו בנקודות כניסה למדינה. מספר המאובחנים ביוון הגיע לכ-46.9 אלף' מתוכם, לפי נתוני משרד הבריאות היווני, 4,271 "ייבאו" את הנגיף כשטיילו בחו"ל. מספר הקורבנות ביוון עלה ל-673.

גם בבריטניה מסתמן שיוון תוגדר כמדינה אדומה, כך שמי שיחזור ממנה יהיה מחויב בבידוד. הבריטים הם מקור התיירות הגדול ביותר ביוון.

עם סגירת יוון מסתמן כי אילת וים המלח ייפתחו - ביום שני בשבוע הבא צפוי חוק "האיים הירוקים" לעלות להצבעה לקריאה שנייה ושלישית אחרי שעבר את ועדת החוקה. החוק יאפשר למלונאים באזורים הללו (בלבד בשלב זה) לפתוח מלונות ולארח נופשים בכפוף להצגה של בדיקות קורונה.

בתוך כך, היום (5 בנובמבר) מחדשת קתאי פסיפיק את טיסות הנוסעים שלה בקו תל אביב-הונג קונג. החברה עצרה את טיסותיה לפני 9 חודשים, בסוף פברואר, וכעת היא מכריזה על חידוש הקו באמצעות טיסה שבועית. לישראלים אין אפשרות להיכנס להונג קונג עם דרכון ישראלי, כמו מרבית הזרים, ולהפך - לישראל אין כניסה לתושבים זרים מאז חודש מרץ. בחודשים האחרונים הפעילה קתאי פסיפיק טיסות מטען בלבד בקו לתל אביב. כל חידוש של טיסות לישראל, גם אם בתחילה ישרת נוסעים מועטים, הוא מבורך.