עובדים מהבית בתקופת הקורונה? אולי אתם זכאים להחזר מס על ההוצאות

אם גם אתם עובדים בתקופת הקורונה מביתכם, כדאי שתבדקו אם מגיע לכם כסף מהמדינה על פי פקודת מס הכנסה

עבודה מהבית. צוברת תאוצה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
עבודה מהבית. צוברת תאוצה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

התפרצות נגיף הקורונה בחודשים האחרונים אילצה רבים מהעובדים במשק, עצמאים ושכירים, לעבור למתכונת עבודה מהבית. הדבר גרר כמובן הוצאת כספים גבוהה מהרגיל, הן כדי לארגן סביבת עבודה נוחה והן בשל החשבונות שתפחו עקב השהייה המרובה בבית.

הוצאות שבעבר היום על חשבון המעסיק כמו חשמל, אינטרנט ועוד כיום נופלות על העובדים שחלקם עזבו את המשרדים ועברו לעבוד מהבית, בעקבות ההוצאות הגדלות, בתקופה שהיא בלאו הכי רצופת אתגרים כלכליים, החלו עובדים שכירים רבים לתהות אם הם זכאים להחזר הוצאות מהמדינה עבור הכסף שנאלצו להוציא.

המעבר של שכירים רבים לעבוד מהבית לא נעלם גם מעיני רשות המיסים, וזו התייחסה בפקודת המס החדשה שלה לנושאים כמו החזר מס בגין הוצאות לשכירים בגין הוצאות על עבודה מהבית.

סעיף 17 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] העוסק בניכויים וקיזוזים, מאפשר קיזוז הוצאות על עבודה מהבית, ו"על הנייר" לפחות, הפקודה מאפשרת גם לשכירים לעשות זאת - הסעיף מתייחס ל"אדם" ולא לשכיר או לעצמאי. אותו סעיף מגדיר מהם הניכויים המותרים על פי הפקודה, שאותם יש לנכות מההכנסה החייבת במס, כיוון שהיו כרוכות בייצור ההכנסה: "לשם בירור הכנסתו החייבת של אדם ינוכו, זולת אם הניכוי הוגבל או לא הותר על פי סעיף 31, יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסה בשנת המס ולשם כך בלבד".

משמעות הדבר היא ששכיר העובד מהבית זכאי לקבל החזרי מס עבור הוצאות שהיו לו ונועדו לשם ייצור ההכנסה.

מאחר שההוצאות המותרות בניכוי הן רק אלו שהוצאו במטרה לייצר הכנסה, בעוד שבעל עסק מנכה כמעט את כל הוצאות העסק מההכנסות, ביצוע הפרדה בין הוצאות לצורכי עבודה ומחיה אצל שכיר שעובד מהבית (בדומה לעצמאי שעובד מביתו) הוא מורכב יותר, שכן הוצאות הבית הן הוצאות מעורבות.

הניכוי יוכר כאשר מדובר בהוצאות שהשכיר מוציא מכיסו והמעביד אינו מעביר לו בעבורן החזרים. לעיתים יאושר ניכוי רק עבור חלק מההוצאות, מאחר שכאמור מדובר בהוצאות שכוללות גם הוצאות מגורים ולא רק הוצאות עבור ייצור הכנסה.

יש לציין שלא יצאה הנחיה מעודכנת בנושא החזרי מס לשכירים העובדים מהבית בתקופת הקורונה ולכן אין אישור רשמי לכך שאכן בקשות של שכירים שעברו לעבוד מהבית אכן יתקבלו. אך אין ספק שככל שיותר בקשות להחזר מס יתקבלו בתקופה זו לראשות המיסים לא תהיה ברירה אלא להידרש לנושא בתקופה חריגה זאת.

כיצד ניתן לקבל את ההחזר?

ראשית, מומלץ לתעד ולשמור הוכחות באשר לכל הוצאה שמושקעת בבית, כיוון שהיא תוכל לשמש אתכם בעתיד לטובת הגשת בקשה להחזר מס, רשות המיסים הגדירה מספר הוצאות כהוצאות מוכרות לצרכי החזר מס לשכירים שעובדים מהבית:

  • תשלום שכר דירה - על האזור שמוגדר כמשרד ממנו השכיר עובד.
  • פחת על רכישת הבית או בנייה של בית.
  • תשלומי הארנונה על החלק הרלוונטי בדירה שמוגדר כמשרד.
  • חלק מהתשלומים החודשיים כמו חשבונות חשמל, מים, גז, ועד בית, טלפון ועוד.
  • הוצאות הקשורות ברכישה ובתיקון של ציוד העבודה כמו מחשבים, מדפסות, טלפונים ניידים, טאבלטים, תוכנות ועוד.

חשוב להדגיש כי רשות המיסים תכיר בהוצאות אלו כהוצאות מוכרות לצרכי מס, רק במקרים שבהם מתקיימת הפרדה ברורה בין האזור שמשמש לעבודה לבין שאר חלקי הבית - אלא שאצל רבים מהשכירים שעברו לעבוד מהבית עקב אילוצי הריחוק החברתי בתקופת הקורונה, אין חדר עבודה ייעודי נפרד, והעבודה נעשית פעמים רבות מן הסלון או המטבח הביתי או אפילו באחד מחדרי השינה. ככל שיצאו הוראות חריגות לתקופת הקורונה אשר יחריגו את התקופה הנוכחית גם למי שאין חדר מיוחד המוקצה לעבודה

טופס 106 ("אישור עפ"י תקנות מס הכנסה - ניכוי ממשכורת") וטופס 135 ("דו"ח מקוצר למס הכנסה עבור יחידים המבקשים החזר מס") הם טפסים סטנדרטים של רשות המיסים, בטפסים תצטרכו למלא פרטים אישיים כמו דרכי התקשרות ומקום מגורים וכן תצטרכו לפרט את כלל ההכנסות שלכם בשנה הרלוונטית בחלוקה להכנסה שהגיעה ישירות מעבודה ולהכנסה שהגיעה ממקורות אחרים כמו מניות, שכירויות ועוד. טופס 106 הוא טופס שמנופק על ידי המעסיק בהתאם לבקשה.

לשם קבלת החזרי מס בעבור אותן הוצאות המותרות לניכוי נדרשים טפסי 106 מכלל מקומות העבודה של השכיר בתקופה שבגינה הוא דורש החזרי מס ובצירוף קבלות על תשלומי ההוצאות.

עובדים שלא ביצעו תיאום מראש להוצאות אלה זכאים להגיש בקשה לרשות המיסים כדי לקבל החזרי מס, את הבקשה יש להגיש לפקיד השומה הרלוונטי במס ההכנסה ולצרף אליה טופס 106.

תוך כמה זמן מקבלים החזרי מס

העוקץ החדש: גובים אלפי שקלים בהבטחות שווא להחזרי מס

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.