ביג ליועמ"ש: אנחנו חנויות רחוב, מותר לנו לפתוח לפי התקנות

במכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, רשת ביג מציינת כי לאור העובדה שמרכזיה אינם קניון, אין מנוס מהמסקנה שהמילים "קניון מקורה" אינן מתייחסות אליהם

ביג טוענת כי התקנות החדשות של הממשלה בנוגע לפתיחת חנויות רחוב, כוללות גם אותה. במכתב ששלחה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט היא טוענת כי במרכזי ביג החנויות עונות להגדרה חנויות רחוב ובכוונתה לפתוח אותן בהתאם לתיקון בתקנות.

"למען הסר ספק, נבהיר כי מרכזי ביג לא הוגדרו מעולם כקניון, ואינם נכנסים תחת הגדרת רישוי של קניון", כותבת ביג במכתב. עוד היא כותבת, כי לאור העובדה שמרכזי ביג אינם קניון, אין מנוס מהמסקנה שהמילים "קניון מקורה" אינן מתייחסות אליהם.

כך, היא מצהירה עתה כי עם כניסת התקנות לתוקף, בכוונת ביג לפתוח את מרכזיה.

שלשום (ד') איימה ביג כי תעתור לבג"ץ בסוגיה. בהתראה שהוגשה ע"י משרד עוה"ד מיתר טענה ביג לאפליה בהחלטת קבינט הקורונה שמתירה פתיחת חנויות רחוב, אך לא מרכזים פתוחים.

ביג טענה כי מדובר ב"החלטה הלוקה באפליה מובהקת, חמורה ובוטה. ממשלת ישראל וכנסת ישראל אינם יכולים להוציא תחת ידם החלטה הפוגעת בזכויות יסוד של אלפי בעלי עסקים ושל מאות אלפי אזרחים, באופן כה מפלה".

לטענתה כי מתחמי קניות כדוגמת "מרכזי ביג" זהות באופן מוחלט ל"חנויות רחוב", ככל שהדבר נוגע למניעת הדבקת נגיף הקורונה וצמצום התפשטותו.

עוד טענה ביג כי מבחינה אפידמיולוגית ומבחינת התאמת ההגבלות למטרות החוק (מניעת התפשטות נגיף הקורונה) - אין כל סיבה מהותית לאסור פתיחת חנויות הנמצאות במרכזי ביג, ככל שהתקנות המתוקנות יאפשרו את פתיחת חנויות הרחוב.

לדבריה, לאור הזהות המוחלטת בין חנויות רחוב לבין חנויות במתחמי חנויות פתוחים לאוויר, ולמעשה העדיפות של מתחמי חנויות על פני חנויות הרחוב בכל הנוגע לסיכויי ההידבקות בהם, הרי שהקביעה כי רק "חנויות רחוב" יוכלו להיפתח היא הפליה אסורה, ועילה חד משמעית להתערבות בית המשפט הגבוה לצדק.

ישראל מתמודדת עם סגר שני שהוטל על המשק בישראל בניסיון להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה, אשר החל באמצע ספטמבר. הסגר הנוכחי מצטרף לסגר הראשון שנמשך בין אמצע מרץ עד תחילת מאי במהלכו הוטלו מגבלות על ענפים רבים, וביניהם המסחר, כך שנאסר פעילות של חנויות שאינן מוגדרות כחיוניות דוגמת מזון.

גם בקבוצת הנדל"ן המניב מליסרון נותנים פרשנות להנחיות שמתירה להם לטענתם לפתוח חלק מהפעילות, כשמנכ"ל מתחם בילו סנטר הצהיר כי הוא יפתח ביום א׳. מנכ"ל המתחם מנחם מעודי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "חוזרים לשגרה ביום ראשון הקרוב. בואו לשופינג במרחב הפתוח. מחכים לכם".