"יש לי הכנסה משנית. בלי זה הייתי נאבק כלכלית"

רן שקד, בן 36, ארט דירקטור עצמאי, בעלי מותג החולצות Local T by RANSH • "ממרץ אני נמצא במשהו לא ברור ולא מוגדר" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

שרן שקד, ארט דירקטור, בעלי מותג החולצות Local T by RANSH / צילום: אסף אפלבוים
שרן שקד, ארט דירקטור, בעלי מותג החולצות Local T by RANSH / צילום: אסף אפלבוים

כבר עשור רן שקד, בן 36, עובד כארט דירקטור עצמאי, מעצב גרפי העובד כפרילנס בעיקר עם משרדי פרסום. בתקופה האחרונה נוסף לשקד טייטל נוסף - בעלי מותג החולצות Local T by RANSH. "העבודה כעצמאי הייתה נכונה עבורי. הצלחתי ובחרתי את הפרויקטים בעצמי, ואז הגיעה הקורונה. קרה לפני כן שהיו הפסקות בעבודה - ב'צוק איתן' למשל, זה היה זוועה; חודשיים של לשבת בבית ולא לעשות כלום, אבל אז מיד כשזה נגמר העבודה חזרה. בקורונה כמות העבודה ירדה, אבל הבעיה היא לא בירידה, אלא במשך הזמן וזה שאין צפי.

חולצה של Local T by RANSH / צילום: Local T by RANSH
 חולצה של Local T by RANSH / צילום: Local T by RANSH

"ממרץ אני נמצא במשהו לא ברור ולא מוגדר. אני לא יודע כמה להשקיע, וכמה עבודה צפויה להיכנס. כל ענף הפרסום לא יודע. כושר הקנייה של הצרכנים לא מתאים את עצמו, ויש ענפים שלמים שנפגעו כמו תיירות ומלונאות. התעשייה מנסה עדיין להבין איפה היא נמצאת בעסק הזה".

המענקים עזרו לך?
"הייתי זכאי לחלקם, וללא מה שקיבלתי לא הייתי שורד, גם אם הם לא כיסו לגמרי את ההפסד".

בשלב מסוים החליט שקד לפנות לכיוון חדש. "זו לא הייתה החלטה עסקית. הרעיון נולד במקלחת מתוך הגעגוע שלי לחו"ל, לטייל ולעשות שופינג. אני אוהב לקנות טי שירטים למזכרת, ופתאום עלה לי אימג' של טי שירט מפתח תקווה. זה גרם לי לצחוק, אבל מצד שני תהיתי למה לא בעצם? רובנו לא טסנו לחו"ל, אז בוא נעצב חולצות למזכרת מהשנה הזו. לפני הסגר השני נסעתי בארץ - הייתי באשדוד, בבת ים, ועוד.

"בכל אחת רציתי להכיר את מה שמאפיין אותה, ובאמת גיליתי מקומות מגניבים, אלא שאז הגיע הסגר השני ואתו המגבלה של לא לנסוע יותר מ-1,000 מטר. נשארתי בבית ופתאום חולון באמת מרגישה כמו חו"ל. התחלתי מתשע ערים, נעזרתי בחבר, פתחנו אתר, ומיד קיבלנו הזמנות ובקשות - מה עם רחובות? מה עם כפר סבא? כבר המשכנו עם גל חדש של שבע ערים נוספות. יש בזה עוד עניין - בתקופה הזו, כשאין אירועים כמו מסיבות רווקים ואירועי חברה, בתי הדפוס שמדפיסים חולצות כאלו נמצאים בלי עבודה.

"אמרתי 'וואלה, אולי אנחנו עושים בזה עוד משהו טוב'. אנחנו מצהירים באתר שכל ההדפסות מתבצעות בארץ, ולא מזמינים מסין. לפחות גם למדתי תחום חדש של בניית אתרים ואי קומרס".

אתה יכול להתפרנס מזה?
"זו הכנסה משנית. זה מכסה לי את החודש של הסגר השני, ובלי זה הייתי נאבק כלכלית. בהתחלה שאלתי את עצמי האם אנשים בכלל יקנו בתקופה כזו, ולכן תמחרתי אותן לא יקר מדיי. גיליתי שאנשים רוצים שופינג כזה ואוהבים את העיצוב. כמו כל טרנד נראה כמה זמן הוא יחזיק. כרגע יש ביקוש".

תמשיך עם זה גם כשנשוב לשגרה?
"אני מתייחס לזה כמיזם כיפי, אבל זה לא העסק הראשי שלי, שהוא עדיין פרסום ועיצוב גרפי. כל עוד יש ביקוש, אני אמשיך להפעיל את האתר". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il