מנהל רשות מקרקעי ישראל בתחזית קודרת: "נכנסים לעשור של משבר כלכלי"

עדיאל שמרון אמר את הדברים במושב הפתיחה של מועדון הנדל"ן של המרכז הבינתחומי • הוא השווה את מצבה של ישראל כיום לזה של תחילת שנות ה-2000, ולעשור "המשברי" ההוא לדבריו

עדיאל שמרון /  צילום: שלומי יוסף
עדיאל שמרון / צילום: שלומי יוסף

"אני חושב שאנו נכנסים ל-10 שנים של משבר כלכלי, ולאנשים תהיה בעיה לרכוש דירות", כך צופה מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עדיאל שמרון. הוא השווה את העשור הקרוב בשוק הנדל"ן למגורים, לעשור הראשון של שנות האלפיים, שהתאפיין בירידות מחירים ובהאטה גדולה.

שמרון דיבר באירוע הפתיחה של מועדון הנדל"ן של המרכז הבינתחומי, שנערך בשבוע שעבר במערכת "גלובס", ושבו השתתפו גם מנהל הרשות להתחדשות עירונית חיים אביטן, יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי ויו"ר לשכת המתווכים איציק לוי. ואולם בעוד האחרים מתייחסים להשפעת הקורונה על שוק הנדל"ן כהשפעה חולפת, שמרון אמר, כי הוא רואה בה גורם שישנה אותו לגמרי.

הוא סקר בקצרה את שוק הדירות ב-30 השנים האחרונות: בשנות ה-90 נרשמה עליית מחירים גדולה, עקב העלייה הגדולה מחבר המדינות. "בעשור הזה הייתה בנייה מסיבית שהובילה הממשלה, שלוותה בעליית מחירים. בתחילת שנות האלפיים נרשמה ירידה ריאלית של 30% במחירי הדירות ואילו בעשור האחרון הייתה שוב עלייה גדולה", אמר שמרון. "אני חושב שהעשור עד 2030 יהיה דומה לזה של העשור המשברי מ-2000 עד 2010".

שמרון מייחס לקורונה תפקיד משמעותי בשינויים שהוא צופה בשוק. הקורונה הכלכלית שנגזרת מהקורונה הרפואית, אמר, תביא למשבר כלכלי כולל, שישליך במישרין גם על הנדל"ן למגורים. "לאנשים תהיה בעיה לרכוש דירות ולקחת משכנתאות במצב כזה", הסביר.

ואולם מעבר לזה, שמרון רואה את 2020 דומה לסוף שנות התשעים מבחינת נתוני השוק שלה: "השוק מתחיל היום בדיוק כמו אז, עם עודף של היצע יחידות דיור בכמה מקומות כמו באר שבע, קרית ביאליק, עכו ונהריה ומחירי דירות גבוהים שבתקופה האחרונה רשמו התייצבות. המלאי התכנוני גדול ולפני מספר ימים אמר מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, שמשבר הדיור נפתר".

מקווה ש"דיור במחיר מופחת" תצא אל הפועל

שמרון הביע תקווה, כי תוכנית "דיור במחיר מופחת", שמחליפה את "מחיר למשתכן", תיחתם בקרוב על ידי שר האוצר. לדבריו, אין שוני גדול בין שתי התוכניות ככל שמדובר בזכאים, וגם בתוכנית זו רוכשי הדירות ייהנו מהנחות של כרבע מיליון שקל במחירי הדירות שירכשו.

משתתפים אחרים בפאנל סברו אחרת. מסילתי למשל אמר, כי השוק לא נעצר ויש ביקושים לדירות. הוא הזכיר, כי החודשים יוני עד אוגוסט היו עתירי עסקאות, ואמר כי הבעיות שגורמת הקורונה הכלכלית, בהן הפיטורים והיציאות לחל"ת משפיעות על השוק בעיקר בצורה של רכישת דירות זולות יותר. "זוג שנקלע לקשיים לא יקנה דירה ב-1.5 מיליון שקל, אלא ב-1.3 מיליון. החיים ממשיכים, אנשים מתחתנים, אנשים מתגרשים. הכיוון של השוק הוא לכיוון של הדירות הזולות יותר, אבל הוא לא יקטן", אמר.

ואילו לוי השווה רכישת דירה ל"קפיצה על הרכבת" ואמר כי "ברגע שאתה על הרכבת, לא אכפת לך אם המחירים יורדים או עולים. אתה עליה".