עסק ביום | פיצ'ר

"בכל סגר הסיכויים של עסקים לחזור לעבוד הולכים ומתאפסים"

גלית הראל, בת 50, בעלת "הגלגל", חברת פרסום המתמחה בקידום עסקים • "ספגנו מפלה קשה. ההרגשה היא שאתה נופל כמו מגדל קלפים" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

גלית הראל, בעלת "הגלגל", חברת פרסום המתמחה בקידום עסקים / צילום: גלית הראל
גלית הראל, בעלת "הגלגל", חברת פרסום המתמחה בקידום עסקים / צילום: גלית הראל

"ספגנו מפלה קשה. ההרגשה היא שאתה נופל כמו מגדל קלפים. הדומינו הראשון מתמוטט, ואתה אחריו בשרשרת. בעקבות הקורונה, 99% מהלקוחות שלנו הפסיקו לעבוד, היו מושבתים, וזה השפיע עלינו והשבית גם אותנו" - כך מתארת גלית הראל, בעלת חברת הפרסום "הגלגל", את תהליך הקריסה של העסק שלה בעקבות משבר הקורונה. החברה מתמחה בפרסום ובכתיבה לקידום עסקים והבאת לקוחות לעסקים.

לפני המשבר היו להראל לקוחות מגוונים - ממעצבי שיער, דרך חנויות צעצועים ועד עסק המתמחה בהכנת התקנים דנטליים. עכשיו יש לה לקוח אחד שמחזיק את העסק בחיים, ועוד "חצי לקוח", שביקש לקבל אותו שירות בחצי מחיר, כי הוא לא יכול לשלם מעבר לכך. "הרגשנו את המשבר באופן כמעט מיידי. שבוע שבועיים אל תוך המשבר קיבלנו טלפונים באופן כמעט גורף מכל הלקוחות שביטלו את השירות. הקולגות שלי בתחום הפרסום מורידים מחירים ומוכרים את עצמם כמעט חינם. אתה נמצא יום שלם בעבודה 24/7 ומביא קרוב לאפס הכנסה. המזל שלי הוא שבעלי שותף בעסק אבל הוא גם שכיר, אז זה מציל אותנו".

לאחר הסגר הראשון, "הגלגל" של הראל חזר להסתובב. "הייתה איזושהי חזרה לשגרה, אבל זו לא הייתה שגרה אמתית, כי לא חזרנו לעבוד באופן רגיל. עמדנו על כ-20% ממספר הפונים והעסקים החוזרים. עסקים שעבדנו איתם שנים אומרים לי, 'גלית, אני מצד אחד הכי זקוק לך שתביאי לי ישועה ולקוחות בתקופה הקשה הזאת, אבל אין לי היכולת לשלם לך יותר'".

הראל מרגישה שהבעיה המרכזית של העסקים היא הליך קבלת ההחלטות של המדינה. "אנחנו מושפעים ומשפיעים זה על זה. כאשר מסעדה או חנות לא עובדות כי אין להן יכולת לקבל קהל, כי נאלצו לפטר עובדים ולצמצם פעילות וכל דבר אחר, אני כמו רבים אחרים נושפע מכך ונתמוטט ביחד איתם. הגיע הזמן שמישהו בין מקבלי ההחלטות במדינה הזו יבין שההחלטות התזזיתיות הללו - לפתוח, לסגור, יציאה לא נכונה מהסגר שמובילה אותנו בביטחון לסגר הבא - כל ההחלטות הלא רציונליות הללו הורגות אותנו כלכלית. בכל סגר, הסיכויים שלנו לחזור לעבוד הולכים ומתאפסים". 

עולם הפרסום ספג מפלה?
"יש הילה לא מוצדקת סביב אנשי פרסום שתמיד יש להם מאגרים של מפרסמים, אבל בפועל אנחנו כרגע נאחזים בציפורניים לא ליפול יחד עם עסקים שלא יכולים לחזור לעבוד - בדיוק כמותם. למרות זאת, אני לא מוכנה למכור את עצמי בזול כי אני במצב נואש. אני יודעת מה אני שווה ועל מה אני מוותרת מבחינה אישית, מבחינת השהייה עם הילדים והיכולת להיות עם המשפחה והזמן שאני מקצה ללקוח. אנשים לא מבינים את גודל האחריות".

כמה נואש המצב?
"המחזור שלי צנח ב-50% בממוצע. יש חודשים שהרבה יותר. למזלי, קיבלתי מענקים. במשך ארבעה חודשים לא חשבנו שמגיע לנו אז לא הגשנו, וממש עכשיו - שנייה לפני שאנחנו טובעים - נכנסנו לאתר רשות המסים וגילינו שאנחנו זכאים לכל הסכומים רטרואקטיבית, וזאת ממש הצלה. גם את הפעימות הראשונה והשנייה קיבלנו. הכול עזר אבל זה לא באמת משמעותי. 3,000 שקל בחודש זה בדיחה כש-90% מהלקוחות שלך כבר לא לקוחות שלך". 

כמו עסקים רבים אחרים, כדי לשרוד, מנסה הראל להמציא את עצמה מחדש בתקופה הזאת. "המצאתי שירות חדש, של כתיבה שהיא חצי עיתונאית וחצי שיווקית, ואני מפרסמת במגזין עצמאי שהקמתי כתבות המלצה לעסקים. זה כרגע בהתהוות, ומקווה שהוא יביא לתוכו פעילות באופן טבעי". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il