סקר המנכ"לים הגדול מגלה: לא ממהרים להתייעץ עם הדירקטוריון

סקר מנכ"לים חדש מדליק נורה אדומה לדירקטוריונים: רק 6% אמרו שהם מתייעצים איתם בזמן המשבר • איך השפיעה הקורונה על סדרי העדיפויות של המנכ"לים ומה יידרש ממנהלי הדור הבא? • ניהול וקריירה, מדור חדש

שיחת ועידה בווידיאו / צילום: Shutterstock
שיחת ועידה בווידיאו / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה", שיתפרסם בימי שלישי וחמישי, נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה

אחת השאלות המסקרנות בעולם העבודה היום הוא עד כמה הוביל משבר הקורונה את המנהלים לבצע מהפך מחשבתי ומעשי. סקר שנעשה בחודש אוקטובר האחרון בקרב 103 מנכ"ליות ו-116 מנכ"לים בישראל מנסה לענות על כך. הסקר הוא פרי שיתוף פעולה בין כמה גופים: קבוצת נירם גיתן NGG, מתודה סקרים ומחקר סוציולוגי, וחברת גישה שונה להשמה והערכה של בכירים, בשיתוף YPO, סופרסונה והתאחדות התעשייינים.

רובם המכריע של המנכ"לים והמנכ"ליות (96%) ציינו שתקופת הקורונה השפיעה באופן כלשהו על צורת הניהול שלהם. 65% ציינו שהיא השפיעה "במידה רבה".

להקשיב לבטן ולחפש גיוון: 5 טיפים לניהול שכדאי לאמץ

גם גברים משתמשים באינטואיציה

המנהלים מצביעים על שלושה כלים ניהוליים שהם החשובים ביותר להתמודדות עם המשבר: הראשון הוא אישיותי - אופי אישי, גמישות, הסתגלות לתנאים משתנים ויכולת להתמודד עם אי-ודאות.

הכלי השני הוא ניסיון קודם, שכולל פרספקטיבה ארוכת טווח וניסיון בניהול אתגרים ומשברים ארגוניים בעבר. והשלישי הוא צוות הנהלה חזק.

המנכ"לים, ובייחוד המנכ"ליות, ציינו גם אינטואיציה, תחושת בטן ו"אמון בעצמי" ככלי חשוב (39%) וכך גם התייעצות עם מנכ"לים וקולגות (21%). לעומת זאת רק 4% ציינו השכלה אקדמית וידע תיאורטי כבעלי חשיבות.

"ארגז הכלים היעיל ביותר למנהלים כבר נמצא בתוכם", אומרת ד"ר גלית סיני קרמונה, בעלים ומנכ"לית של מתודה. "ציפיתי לראות שנשים מקבלות החלטות מהבטן יותר מגברים, אבל מתברר שגם גברים פועלים אינטואיטיבית, אין פער מאוד גדול".

לדברי ניל"י גולדפיין, משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG, "הסקר מראה שמנהלים רבים הפנימו שעבר זמנם של מתודולוגיות, טיפולוגיות ומודלים מתוחכמים ככלי עזר להובלה עסקית. העולם הליניארי הפך לכאוטי ועל כן עוצמת המוביל העסקי טמונה באישיותו, ביכולתו להיות השקט בעין הסערה ולקבל החלטות על סמך חשיבה יצירתית, חוסן והשתנות כהרף עין".

האם מנכ"ליות מתנהלות אחרת ממנכ"לים? עורכי הסקר מצאו שמנהלות נשים נוטות יותר להתייעץ עם גורמים חיצוניים כגון יועצים עסקיים או ארגוניים (9% לעומת 1% אצל גברים). גברים נוטים יותר מנשים להתייעץ עם צוות ההנהלה ועם דירקטוריון החברה, אבל בכל מקרה, רק 6% מכלל הנסקרים ראו בהתייעצות עם דירקטוריון החברה כלי יעיל. לדברי גולדפיין, הממצא הזה צריך להדליק נורה אדומה בקרב מנכ"לים ודירקטוריונים, שכן זהו אחד התפקידים החשובים של דירקטוריון, לייעץ למנהלים בזמן משבר.

נילי גולדפיין, משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG / צילום: עדי ארד
 נילי גולדפיין, משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG / צילום: עדי ארד

"מנכ"ליות נוטות יותר ממנכ"לים להתייעץ עם יועצים חיצוניים, בעוד שמנכ"לים גברים מעדיפים למצוא פתרונות ‘מבפנים’ (בצוות ההנהלה ומשאבי האנוש בארגון). יכול להיות שנשים פתוחות יותר מגברים לקבל עצות מבחוץ - הגם ואולי בגלל שהן שונות ומבטאות חשיבה אחרת, ולא רק מתכנסות למוכר, לידוע ולדומה", אומרת ד"ר סיני קרמונה.

ויש עוד גורם מייעץ - 50% אמרו שהם מתייעצים עם עובדים בהחלטות הנוגעות לניהול יותר מאשר בעבר.

חוויית העובד השתפרה?

מהסקר עלו כמה שינויים בסדרי העדיפויות בארגונים. 80% מהמנכ"לים והמנכ"ליות ציינו שמחוברות עובדים חשובה היום יותר מבעבר. לעומת זאת, רק 48% ציינו שפיתוח מנהלים חשוב היום יותר מאשר בימי טרום המשבר.

בנוגע לחוויית העובד בארגון, התמונה מורכבת יותר. לכאורה, רוב המנהלים סבורים שהאמון בחברה גבר בתקופה זו וכך גם מחוברות העובדים והפרודוקטיביות הארגונית. אלא שחלק לא מבוטל מהמנהלים חושבים שההיפך הוא הנכון. 23% מהנשאלים חושבים שמחוברות העובדים נפגעה בתקופה הזו ו-30% חושבים שחלה ירידה בפרודוקטיביות.
התפיסה של המנכ"ליות והמנכ"לים ביחס להשפעת התקופה על אופטימיות העובדים באשר להצלחת החברה אמביוולנטית אפילו יותר: 40% חושבים שחל שינוי לטובה אבל כחמישית (21%) חושבים שרמת האופטימיות הארגונית דווקא נפגעה. כ-40% ציינו שחל שינוי לרעה בפרמטרים של ביטחון תעסוקתי ומצב רוח ארגוני.

מה ממצאי הסקר יכולים ללמד אותנו על ניהול משברים עתידיים?

שוש אורון, מייסדת ומנכ"לית גישה שונה: "המשבר הוכיח שהעובדים הם מחזור הדם והביזנס זה החמצן, ויש בין כל המרכיבים תלות גבוהה. המשבר חיזק את ההבנה שהעובדים אינם כלים על לוח השחמט ושהם זקוקים לטיפוח.

"הקורונה העלתה את הצורך בדפוסי התייעצות רחבים בשיטת חוכמת ההמונים. במצב של משבר, המנכ"לים לא חייבים להיות לבד אלא להתייעץ עם כל העובדים בארגון, מלמטה למעלה".

גולדפיין צופה כי "יותר נשים בתפקידי ניהול בכירים יאזנו וירככו את יכולת ההשתנות של ז’אנר הניהול הבכיר. מנהלים שישכילו לפתח את עצמם ואת האני הפנימי שלהם, לשים את האגו בצד, להקשיב לדעות שאין להם יכולת השפעה עליהן, לאזן בין אנשים ואנושיות לתוצאות וכסף, בין טווח קצר לטווח ארוך בין שכל לאינטואיציה - אלה יהיו מנהלי הדור הבא". 

המלצת קריאה | ניל"י גולדפיין

הברבור השחור: השפעתו המטלטלת של הבלתי צפוי על הכלכלה והחיים מאת נסים ניקולס טאלב

מה שהיה הוא לא מה שיהיה, ואם זה לא הגיוני, זה בוודאות יגיע. הספר מנפץ את תיאוריות הניהול המקובלות ומקנה לקורא הבנה שאכן לא ניתן לנהל כאוס אלא להתנהל בתוכו, ושעל ארגונים להיערך לבלתי צפוי כאשר הם מרפים מכל הנחות היסוד שהיו מקובלות. ברוכים הבאים לעולם החדש.