עכשיו זה רשמי: הממשל הודיע לקונגרס על עסקת המכר לאיחוד האמירויות

כוונת ממשל טראמפ היא לסיים את הסכם המכירה עד דצמבר ולהשלים את כל הנחוץ כדי שהעסקה תיחתם לפני שדונלד טראמפ יעזוב את הבית הלבן

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בפגישה בבית הלבן / צילום: Tom Brenner, רויטרס
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בפגישה בבית הלבן / צילום: Tom Brenner, רויטרס

ממשל טראמפ הגיש היום (ג') את ההודעה הרשמית לקונגרס על עסקת הנשק בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. הכוונה של הממשל היא לסיים את הסכם המכירה עד דצמבר ולהשלים את כל הנחוץ כדי שהעסקה תיחתם לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן.

מעבר ל-50 מטוסי F35, שמשכו את עיקר תשומת הלב, בבקשה הרשמית מפורטים גם 18 מל"טים טורפים מסוג MQ-9, הנושאים תחמושת, אלפי פצצות סימן 82 (היכולות לשמש גם כראש קרב לפצצות מונחות לייזר, אולם ככל הנראה מועברות לאמירתיים ללא יכולת הנחייה) וכן פצצות חימוש מונחה מדויק, טילים ועוד ובסך הכל תחמושת בסכום של 10 מיליארד דולר, כך לפי פרסומים בארה"ב.

למחוקקים המתנגדים לעסקה יש 30 יום כדי לנסות לחסום את המהלך, אך כדי לבצע זאת, מבלי שהנשיא יטיל את זכות הווטו שלו, יש יש צורך בהצבעה של שני שליש של הקונגרס, דבר שנראה לא סביר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו טען החל מחודש אוגוסט שלא היה מודע לכוונות של האמריקאים למכור את מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות, אולם הנשיא טראמפ הצהיר כמה ימים אחרי ההודעה הראשונה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות שהאמירתיים מבקשים את המטוסים וכי יש להם את הכסף לרכוש אותם.

שר הביטחון בני גנץ יצא לוושינגטון לבצע מו"מ על תוספת חימוש והגנה לישראל במסגרת שמירת היתרון האיכותי הצבאי של ישראל. בשובו לארץ פרסם גנץ הודעה שהגיע למו"מ, אך שנושא מכירת המטוסים הוסתר ממנו וממשרד הבטחון והוא לא ידע על כך עד אחרי שהדבר סוכם.

נתניהו וגנץ הוציאו הודעה משותפת אשר לפי, לאור תגבור החימוש הישראלי, הם נתנו את הסכמתם לקונגרס לאשר את העסקה.

אחד הסנטורים שהגישו שורה ארוכה של שאלות ביחס לעסקה ועשוי אף להתנגד לה אם לא יזכה לתשובות, הוא בוב מננדז, מן המפלגה הדמוקרטית.

מיד אחרי ההודעה לקונגרס פרסם מזכיר המדינה, מייק פומפיאו הודעה על אישור עסקת המכירה. בהודעה נאמר "איחוד האמירויות היא בעלת ברית בטחונית ממושכת של ארה״ב. היום הנחתי את מחלקת המדינה להודיע לקונגרס פורמלית על אישור עסקת הנשק בסך כולל של 23.37 מיליארד דולר".

פומפיאו מפרט בהודעתו את כלי הנשק שימכרו לאיחוד האמיריות ומציין "זו היא הכרה ביחסים העמוקים עם איחוד האמירויות והצורך לקדם יכולות הגנה מתקדמות עבורם". עוד נאמר בהודעתו של פומפיאו שהחלטת איחוד האמירויות להיות צד להסכמי אברהם הינה "פריצת דרך היסטורית והזדמנות של פעם בדור להוביל שינוי חיובי במזרח התיכון. העסקה המדוברת תהפוך את איחוד האמיריות לבעלת יכולות טובות יותר, תוך שאיננו מוותרים על יתרונה האיכותי הצבאי של ישראל, כפי ההתחייבות שלנו כלפי ישראל".