פושטים על הבורסה: מיזמי הטכנולוגיה ג'נסל, אוקופיה, אקווריוס והייקון הבטיחו גיוסים של 50-75 מיליון דולר כל אחד

בין בעלי המניות בחברות המנפיקות: בני לנדא, ליאון רקנאטי, קרן JVP, מריוס נכט ושאול שני • מתחילת השנה הבטיחו חברות טכנולוגיה גיוסים ראשוניים בבורסה בהיקף הקרוב ל-1.5 מיליארד שקל

בני לנדא / צילום: איל יצהר
בני לנדא / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות הראשוניות בבורסת תל אביב רותח, כאשר עוד ועוד חברות, הפועלות בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, מצליחות לסגור את הגיוס הציבורי עוד בטרם פרסום טיוטת התשקיף. כזו היא גם מפתחת טכנולוגיית האנרגיה הירוקה ג'נסל (GenCell), שנמצאת בשליטת איש העסקים בני לנדא. לקראת הנפקת מניות ראשונית (IPO) שג'נסל מקדמת, ובמסגרתה היא מתכננת לגייס כ-60 מיליון דולר (כ-200 מיליון שקל), לפי שווי חברה של כ-180 מיליון דולר "לפני הכסף", היא פרסמה תשקיף ומצגת המפרטים אודות פעילותה, לאחר שהבטיחה את השלמת הגיוס בפועל.

את הנפקת ג'נסל מובילה פועלים אי.בי.אי, והיא מתבצעת בדרך של הצעה לא-אחידה (Book Building) - שיטה שצוברת באחרונה פופולריות בשוק ההון המקומי ומהווה חלק משמעותי בגל ההנפקות הראשוניות שצובר תאוצה מאז יוני האחרון.

ג'נסל, שנוסדה ב-2011 ופועלת ממשרדים בפתח תקוה, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות גיבוי ואספקת חשמל. על פי החברה, היא "מציעה פתרונות אנרגיה ירוקה מבוססי תאי דלק", ומספקת "פתרונות גיבוי חשמל למגוון רחב של אתרים, ובהם מגדלי תקשורת, מפעלים, יישומי ביטחון פנים, בתי חולים ותעשיות אוטומטיות".

בג'נסל מסבירים כי החברה פועלת במחקר ופיתוח של מערכות גיבוי ואספקת חשמל, "המבוססות על שימוש בתאי דלק אלקליים המאופיינים בעבודה בטמפרטורה נמוכה, כמענה לצורך הגובר באנרגיה המבוססת על תחליפי נפט".

מייסדי ג'נסל הם רמי רשף, המכהן כמנכ"ל, גיל שביט, סמנכ"ל פיתוח עסקי, וגנאדי פינקלשטיין, מנהל פיתוח ראשי. לחברה כ-80 עובדים, ובהם "מומחי תאי דלק יוצאי תוכניות חלל וצוללות". 

בג'נסל מציינים כי 10 מיליון דולר מתמורת ההנפקה תשמש את החברה לפעילות מו"פ ופיתוח מוצרים חדשים בשנה הקרובה, ומלבד זאת התמורה תשמש לשיפור יכולת ייצור המוצרים, הקמת קווי ייצור, הרחבת מערך השיווק והמכירה ועוד. קרוב ל-2 מיליון דולר (כ-6 מיליון שקל) מתמורת ההנפקה תשמש את החברה "לצורך פירעון הלוואות שהועמדו על ידי המייסדים ואחיו של אחד מהם, וכן חובות בגין שכר שלא שולם להם". עוד עולה מפרטי ההנפקה כי ההוצאות בגין עמלות החיתום ואחרות יצטברו לכ-9 מיליון שקל.

בשלב הנוכחי, ג'נסל לא מציגה הכנסות משמעותיות, ואלה ירדו במחצית הראשונה של 2020 בהשפעת משבר הקורונה והסתכמו בכ-200 אלף דולר. אחרי הכנסות של מיליוני דולרים בודדים בשנים קודמות, החברה מייצרת הפסדים משמעותיים. הפסדיה הגיעו לכ-4 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2020, אחרי שהצטברו בשנתיים הקודמות (2018-2019) ל-73 מיליון דולר - עיקרם (57 מיליון דולר) ב-2018, בעיקר בגין הקצאת אופציות לעובדיה.

מלבד לנדא, המחזיק ב-47% ממניות ג'נסל באמצעות לנדא ונצ'רס, בעלי מניות בולטים נוספים בחברה הם מייסדיה ועובדיה, וכן ווינברג גרופ של נתן וונסייר, אלכסיס ווינברג וסמי ווינברג, פלני גרופ (FELNI) של משפחת פלדמן וחברת האנרגיה פז.

מנפיקים באמצעות הצעה לא-אחידה

מלבד ג'נסל, עוד כמה עסקאות לגיוס הון עבור חברות טכנולוגיה שנמצאות לקראת הנפקה בבורסה, כבר הגיעו לכדי סגירה בין חתמי ההנפקה לבין המשקיעים המוסדיים, שייקחו בה חלק בדרך של הצעה לא-אחידה. אחת החברות האלה, שעם המשקיעים בה נמנה גם לנדא, יחד עם קרן JVP של אראל מרגלית, היא מפתחת מכונות הדפוס המתקדמות הייקון (Highcon), שהבטיחה גיוס של כ-50 מיליון דולר.

עוד לפניה, מפתחת המנועים החסכוניים אקווריוס, שעם בעליה נמנים ליאון רקנאטי ומריוס נכט, הבטיחה סכום של כ-60 מיליון דולר, ואילו יצרנית הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים אקופיה, שרקנאטי נמנה גם עם בעליה יחד עם אחותו יהודית רקנאטי ושאול שני, הבטיחה גיוס של כ-75 מיליון דולר.

ככל הידוע, גם חברת תחליפי הבשר סבוריט, שפרסמה מוקדם יותר השבוע טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה, הבטיחה גיוס של כמה עשרות מיליוני שקלים. הצטרפותה של סבוריט לבורסה משתלבת בתת-גל של חברות פודטק ואגטק, המעוניינות להצטרף לבורסה, והיא מגיעה אחרי גיוס הון ראשוני שביצעה מוקדם יותר השנה השותפות מילניום פוד-טק, בעלת מניות מרכזית בסבוריט, ולחברת מיט-טק, שהצטרפה לבורסה באמצעות מיזוג לשלד בורסאי.

מלבדן, חברות הטכנולוגיה הנוהרות לבורסה מגיעות משלל תחומי פעילות, ובהם בולט תחום האנרגיה "הירוקה" - שבו הונפקו כבר כמה חברות ועוד כמה עומדות על הפרק, ובהן סולאיר ונופר. נוסף על כך, גם כמה חברות מתחומי הפיננסים המתקדמים מקדמות גם הן מהלכי הנפקה, ובהן חברת האשראי הצרכני בלנדר וחברת הביטוח ווישור. עד כה, בסך הכל, פחות מ-15 חברות טכנולוגיה הבטיחו בתוך חודשים ספורים גיוס מצרפי ראשוני של כ-1.5 מיליארד שקל.

מספר חברות הטכנולוגיה המצטרפות לבורסה המקומית גדל והולך, ונמצא בלב גל הנפקות האקוויטי הראשוני שהתעצם בשוק ההון המקומי. זאת, לצד מספר דו-ספרתי של חברות טכנולוגיה המבקשות להצטרף לבורסה באמצעות מיזוג לשלד בורסאי.

חברות הטכנולוגיה בעולם, על שלל עיסוקיהן, נהנות משגשוג רוחבי בפעילותן, שנתמך במשבר הקורונה הגלובלי, והן נחשבות לאחד מהגורמים הבולטים הדוחפים קדימה את הבורסות בארה"ב. ביצועי חברות הסקטור בולטות לחיוב גם בבורסת תל אביב, ומספקות רוח גבית לשלל החברות המבקשות להצטרף גם הן לזירת המסחר המקומית.  

ג'נסל

שנת הקמה: 2011 ● תחום פעילות: פיתוח, ייצור ושיווק מערכות גיבוי ואספקת חשמל ● מייסדים: רמי רשף, גיל שביט, גנאדי פינקלשטיין ● מספר עובדים: כ-80 ● בעלי מניות עיקריים: בני לנדא, פלני גרופ, ווינברג גרופ, פז וכמה מייסדים ועובדים בחברה