"יש רעב עצום למתקני האנרגיה המתחדשת וצריך לשחרר את השוק"

יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל אנרגיה, אמר בוועידת "עושים שוק" של גלובס: "יש תחושה שמשהו גדול הולך להתרחש" •  גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת אנלייט אנרגיה: "אנחנו בעיצומו של מעבר עצום לטווח ארוך מאנרגיות מזהמות לאנרגיות מתחדשות, ומה שינצח בסוף זה הכלכלה" 

האם כניסתו של נשיא ארה"ב החדש ג'ו ביידן, לבית הלבן, תאיץ את המעבר של ארצות הברית, ומדינות נוספות לאנרגיות מתחדשות? ומה ההשלכות של החלפת הממשל בארה"ב על שאר המדינות בעולם ועל החברות הישראליות הפועלות בתחום? על שאלות אלה ואחרות דיברו בפאנל העוסק בחילופי הממשל וארה"ב וההשפעה הצפויה על תחום האנרגיות המתחדשות בארץ ובעולם בוועידת "עושים שוק" בנושא משבר האקלים וההשקעות בתחומי האנרגיות המתחדשות ויוזמות ירוקות של "גלובס".

בפאנל השתתפו גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת אנלייט אנרגיה; יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל אנרגיה; ואורן עזר, מייסד ומנכ"ל חברת אלקטריאון. את הפאנל הנחתה שני אשכנזי, כתבת תחום האנרגיות המתחדשות ואיכות הסביבה ב"גלובס".

שני אשכנזי: בקרוב ייכנס נשיא חדש לבית הלבן, הדוגל פחות או יותר בערכים הפוכים מהנשיא היוצא טראמפ. ביידן מתייחס בכובד ראש למשבר האקלים וחושב שזה משבר קיומי שצריך לטפל בו בדחיפות, לעומת טראמפ שהכחיש בכלל שקיים משבר כזה. ואצלנו בבורסה הושקו לאחרונה שני מדדים חדשים - מדד קלינטק ומדד ת"א 125 ללא חברות מזהמות.אז יקי, איך אתם מרגישים עם חילופי הממשל בארה"ב ?

יקי נוימן: "יש תחושה שמשהו גדול הולך להתרחש. בארה"ב אין, כמו בישראל, רגולציה משמעותית ומכסות. זה שוק פתוח ומתקדם ואם יש מתקן שמוקם ויש לו ביקוש, אז אפשר לפתח ולהפעיל אותו. ממשל ביידן מתכנן להשקיע טריליוני דולרים באנרגיות מתחדשות, בשיתוף עפ המגזר העסקי, אז התחושה היא שמשהו גדול ייקרה. וזה ישפיע על כל העולם כנראה כולם מסביב נרגשים, כולל אצלנו בדוראל.

אשכנזי: התוכנית של ביידן שאפתנית וכוללת הרבה היבטים, כולל העברה של עובדים מתעשיות ישנות ומזהמות לתעשיות המחר. איך אתם רואים את זה ?

נוימן: "אנחנו למשל עושים באינדיאנה פרויקט עצום של כ-1,000 מגוואט. אין שם הסדרה כלשהי של תחום האנרגיות המתחדשות. חברות החשמל והאנרגיה שם הבינו שבשעות מסויימות יותר קל להם לקנות חשמל המיוצר באנרגיה סולארית או רוח כי זה יותר זול מייצור על ידי פחם. כוחות השוק פועלים".

גלעד יעבץ: "זה נכון. הגענו למצב שהיום יותר זול לייצר חשמל מאנרגיית רוח או אנרגיה סולארית. אפילו במדינה כמו טקסס יש פריחה גדולה לאנרגיות המתחדשות. בארה"ב כיום מיוצר כ-17% מהחשמל באנרגיות מתחדשות וכנראה הממשל של ביידן יאיץ את ההשקעות בתחום כי יש עוד הרבה מאוד לאן לצמוח, וזה ישפיע על כל העולם וגם על ישראל".

אשכנזי: יש לכם איזשהו צפי לצמיחת החברות שלכם בשנים הקרובות?

יעבץ: "מה שטוב בתחום הזה של אנרגיות מתחדשות שהוא תחום צומח לטווח ארוך. אנחנו בעיצומו של מעבר עצום לטווח ארוך מאנרגיות מזהמות לאנרגיות מתחדשות, וחברות כמו אנלייט, דוראל ואחרות רוכבות על הגל הזה. עם כל הכבוד לממשלים כאלה ואחרים, מה שינצח בסוף זה הכלכלה וכשהאנרגיות המתחדשות הופכות לזולות יותר ויכולות לספק חשמל בצורה רציפה זה מה שייקבע בסוף".

נוימן: "כשחיברנו את המערכות הראשונות שלנו בארץ המחיר היה יותר מ-2 שקלים לקילווואט-שעה והיום זה פחות מ-20 אגורות. אז אם זה זול יותר, נקי הרבה יותר ולא מזהם אין מה שיעצור את זה. יעד ממשלתי של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות זה נחמד אבל זה לא יעצור שם".

אשכנזי: אתם אומרים שהשוק יעשה את שלו, אבל הממשלות בסך הכל נכשלות. אנחנו על מסלול התחממות גלובלי של 5 מעלות וזה יכול להיות אסוף וקטסטרופה עולמית. אז אם הממשלות מדברות על איפוס פליטות חשמל עד 2050, ויש הרבה מדענים שטוענים שיש לנו רק עשור לשנות את המגמות, אז אולי השוק יכול לשנות את זה ?

יעבץ: "השוק לבד לא יכול לעשות את זה. החברות בשוק יכולות לפעול באופן מדהים, אבל יש חסמים ביורוקרטיים גדולים בהרבה מדינות ולכן גם הממשלות חייבות לפעול ולהסיר חסמים. אני מסכים שיש משבר אקלים מאוד חמור וקשה ולכן צריך להאיץ את כניסת האנרגיות המתחדשות לצד כניסת רכבים חשמליים ותחומים נוספים".

נוימן: "יש הבדלים גדולים מאוד בין מדינה למדינה. היום כל מערכת חדשה שמתחברת במחיר של מתחת ל-20 אג' לקילוואט בעצם מוזילה את מחיר החשמל לצרכנים ולכן זה אינטרס של כולם. השלב הבא זה לתת לשוק הפרטי לקבוע את הקצב. יש רעב עצום של כולם להתקין את מתקני האנרגיה המתחדשת וצריך לשחרר את השוק. אלה מודלים שמיושמים בהרבה מאוד מדינות, מנגנוני סחר בחשמל ופליטות מזהמים, ובישראל רואים ניצנים של המגמה הזאת".

יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל אנרגיה / צילום: איל יצהר, גלובס
 יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל אנרגיה / צילום: איל יצהר, גלובס

אשכנזי: מה משרדי הממשלה יכולים לעשות כדי לסייע לכם ?

יעבץ: "משרד האנרגיה נרתם בשנים האחרונות במלוא כוחו כדי לקם את התחום. אבל יש משרדים אחרים, כמו משרד הביטחון, שבלם במשך הרבה שנים את ההקמה של חוות טורבינות רוח, למשל. הראינו שאפשר לשתף פעולה גם עם ארגוני איכות הסביבה. יש גם בעיות וחסמים נוספים כמו שחרור קרקעות לפרויקטים. הביורוקרטיה פה יכולה להיות מאוד מתסכלת".

אשכנזי: המועצה הארצית החליטה אתמול כי ההגעה ליעד של 30% חשמל מאנרגיה מתחדשות ב-2030 תתבסס בעיקר על שטחים מבונים ולא שטחים פתוחים. מה אתם חושבים על זה ?

נוימן: "הכוונה הייתה טובה, אבל אי אפשר להגיע ל-30% רק מהקמת מתקנים על גגות ומאגרים. חייבים להשתמש גם במתקנים בשטחים פתוחים ובקרקעות חקלאיות".

גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת אנלייט / צילום: איל יצהר, גלובס
 גלעד יעבץ, מנכ"ל חברת אנלייט / צילום: איל יצהר, גלובס

עד כמה החקלאים פתוחים לזה ?

נוימן: "הם מאוד מתלהבים כי זה גם מגדיל את ההכנסה שלהם, יכול להגדיל את התנובה החקלאית. זה מצב של ווין-ווין לכולם".

אתם חושבים שאפשר להגיע ליעד של יותר מ-30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בתוך עשור ?

יעבץ: "כן. אפשר להגיע להרבה יותר. אבל מה שייקבע בסוף אלה כוחות השוק. היום אפשר להגיע למחירים מאוד זולים כולל אגירה, יותר זול מייצור על ידי גז או פחם. אז הממשלה החליטה להפסיק עם הקמה של תחנות כוח מזהמות ולהתמקד בייצור על ידי אנרגיות מתחדשות. אנחנו יודעים לרוץ קדימה, רק צריכים שיסירו את החסמים".

אם מסתכלים על ביצועי המניות בבורסה, רואים שמניות האנרגיות המתחדשות זינק בשנה האחרונה ובמקביל היו ירידות חדות במניות של חברות מתחומי האנרגיות המזהמות. מה אתם חושבים על זה ?

יעבץ: "שוק ההון חכם ומבין לאן העולם הולך. המגמה הזאת מאפשרת לעוד חברות מהתחום להיכנס לבורסה, לגייס כספים ולהתפתח. זה תהליך מבורך".

נוימן: "אנחנו קיבלנו החלטה מבורכת להיכנס לבורסה דווקא בתקופה קשה בשווקים בגלל הקורונה. אנחנו זקוקים לנגישות לשוק ההון ולכן דבקנו במטרה, למרות הרבה אנשים שהטילו ספקות בהצלחת המהלך. היה רוד שואו בזום, ההנפקה הצליחה בגדול והמניה זינקה מאז ההנפקה ועד היום. ובסך הכל שוק ההון קיבל אותנו בחום. גם השקת המדדים החדשים בבורסה, הקלינטק ומדד 125 ללא חברות מזהמות, זה מהלך מבורך".

יעבץ: "הבורסה עושה את הצעד הנכון ובסך הכל עוקבת אחרי המגמות בעולם. זה מאפשר למשקיעים ולמוסדיים להחזיק באמצעות המדדים בחברות מהתחום כמו אנלייט ואחרות".

יש משהו שהייתם רוצים לומר לסיום ?

נוימן: "אנחנו חושבים שהתחום ימשיך לצמוח בקצב מהיר בארץ ובעולם וקוראים לממשלה ולרגולטורים להסיר חסמים".

אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף, חברת אלקטריאון / צילום: איל יצהר, גלובס
 אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף, חברת אלקטריאון / צילום: איל יצהר, גלובס

אורן עזר: הגידול הוא דרמטי 

לפאנל הצטרף בשלב זה אורן עזר, מייסד ומנכ"ל חברת אלקטריאון, הפועלת בתחום הקמת כביש חשמלי חכם המאפשר טעינת רכבים תוך כדי תנועה. אלקטריאון נסחרת בבורסה בשווי של כ-2.8 מיליארד שקל לאחר שהכפילה את שוויה פי 35 בערך בתוך 3 שנים. עזר נמצא בבידוד ולכן הריאיון איתו התנהל באמצעות זום.

לדבריו, "התחום הזה הוא יחסית חדש. אנחנו בחרנו ללכת בכיוון אחר מחברות המייצרות רכבים חשמליים, לנצל את משאב הכביש ולהעביר אנרגיה מהכביש לרכבים".

יש לכם היום 4 פיילוטים ?

"כן. תחום הרכבים החשמליים מתפתח במהירות, גם בארץ. לוקח לרגולטור זמן ללמוד ולהבין את התחום. כל פרויקט יתחיל בשלב פיילוט כי זה תחום חדש ולוקח זמן ללמוד ולהבין אותו. אבל צריך להבין שהגידול הוא דרמטי, בעיקר בתחום התחבורה הציבורית".

מה התהליכים שאתם רואים בעולם ושצריך להתמודד איתם גם בארץ ?

"אוטובוס חשמלי עולה פי 2-3 מאוטובוס המונע בדיזל. והמפעיל לא ייקח את ההוצאה הזאת על עצמו אז המדינה צריכה להתערב ולעזור. רואים למשל בשבדיה שהמדינה הקימה מנהלת לתחום התחבורה הציבורית, כולל משאיות, שמטפלת בכל ההיבטים הקשורים לתחום. אם רוצים להוריד זיהום אוויר צריכים להתחיל עם משאיות ואוטובוסים, ועושים את זה בשבדיה, גרמניה ומדינות נוספות".

"יש לנו כרגע פרויקטים בהקמה בתל אביב ובשבדיה, בהם נסלול קטעים נוספים בשבוע-שבועיים הקרובים. גם בגרמניה יש לנו פרויקט שם אנחנו צפויים לסלול קטע בקרוב. לפני כמה ימים הודענו על תחילת פעילות באיטליה. כאמור, מתחילים עם פיילוטים, בודקים את כל ההיבטים כמו למשל השפעה על איכות הסביבה או התנהגות הנהגים, ואז ממשיכים".