שבדיה משנה מסלול בהתמודדות עם הקורונה, אבל לאט

הרשויות השבדיות מתחילות לשנות את הדרך הייחודית, שבה המדינה התמודדה עם הגל הראשון, ו"ליישר קו" עם צעדים חמורים יותר מבחינה חוקית ורפואית

אישה בעיר השבדית אופסלה עוברת ליד שלט שבו כתוב "הסכנה לא חלפה, שמרו על מרחק" / צילום: TT News Agency/Claudio Bresciani, רויטרס
אישה בעיר השבדית אופסלה עוברת ליד שלט שבו כתוב "הסכנה לא חלפה, שמרו על מרחק" / צילום: TT News Agency/Claudio Bresciani, רויטרס

בתחילת הסתיו היו רשויות הבריאות השבדיות אופטימיות לגבי המצב המסתמן מבחינת מגפת הקורונה. למשך כמה שבועות בספטמבר, תחלואת הקורונה זינקה במדינות מערב-אירופה וגם בדנמרק השכנה, בעוד שבשבדיה היא נשארה מינימלית. אנדראס טגנל, האפידמיולוג השבדי שהתפרסם בעולם בעקבות התעקשותו על מדיניות מקלה והימנעות מסגר, אפילו שיער שחסינות-עדר מסוימת ששבדיה השיגה בגלל ההתפרצות המשמעותית בגל הראשון משחקת תפקיד בתופעה.

אבל בשבועות האחרונים התקווה הזו התנפצה: הגל השני של הקורונה מכה בשבדיה בעוצמה. מספר החולים עלה בחדות בשבועות האחרונים ועקף את השיעור שנרשם במדינות השכנות וגם במדינות אירופיות אחרות, והגיע ליותר מ-4,400 מקרים ביום. גם שיעור התמותה היומי בשבדיה כמעט כפול מזה שבדנמרק וגבוה פי עשרה מזה שבפינלנד. מספר המתים במדינה כבר עומד על יותר מ-6,000 בני אדם. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 10%.

מיישרים קו עם אירופה

הפעם, כך נראה, הרשויות השבדיות מתחילות לשנות את הדרך הייחודית שבה המדינה התמודדה עם הגל הראשון, ו"ליישר קו" עם צעדים חמורים יותר מבחינה חוקית ורפואית שאומצו ברחבי אירופה כדי להתמודד עם הגל השני. הממשלה כבר הודיעה כי תחל בהליכי חקיקה כדי להפוך את "ההמלצות" השבדיות המפורסמות (רוב ההנחיות של רשויות הבריאות בשבדיה אינן מחייבות חוקית אלא הן בגדר המלצה) לצעדים חוקיים. ייתכן שיהיה צורך לשנות את החוקה השבדית לשם כך, מה שייקח חודשים ארוכים. הרשויות התלוננו כי הנכונות של הציבור למלא אחר ההנחיות הולכת ופוחתת.

בנוסף, רשויות הבריאות נוקטות צעדים שהן נמנעו מהם באביב האחרון - שכללו הגבלות דה-פקטו בתחילה באזורים עם תחלואה גבוהה כמו שטוקהולם ואופסלה שהתרחבו בהדרגה לחלק גדול מהמדינה. "השבדים אינם קוראים לזה סגר", דיווח העיתון הגרמני "די ולט" על הצעדים האחרונים, "אבל המטרה דומה - הרשויות קוראות (באזורי תחלואה גבוהים) לעבוד מהבית, להימנע מתחבורה ציבורית או מאירועים חברתיים ולמעשה לא לפגוש אנשים אחרים". ישנה גם הגבלה לשמונה סועדים סביב שולחן אחד במסעדה או בבית קפה, והמלצות לא לבקר במוזיאונים ובהופעות.

ועדת חקירה תגיש מסקנות

"המחלה מתפתחת בכיוון הלא נכון במהירות", כתב בשבוע שעבר ראש הממשלה השבדי סטפן לוון בפייסבוק, בפוסט בו הודיע כי ייכנס לבידוד לאחר שנחשף לאדם שהיה בקרבת חולה אפשרי, "יותר ויותר אנשים נדבקים, יותר ויותר אנשים מתים. המצב רציני מאוד". עצם העובדה שלוון ואשתו הכריזו על בידוד מרצון של שבוע, אחרי חשיפה מדרגה שנייה בלבד, הוא סוג של מסר לאומה. צעד כזה לא הומלץ על ידי הרשויות, שהמליצו על בידוד רק במקרה של סימפטומים.

גם טגנל משנה מעט את הטון. "כמובן שנאלץ לנקוט צעדים נוספים למנוע הדבקות אם הצעדים הנוכחיים לא ימנעו תחלואה". בינתיים הוא הזהיר את השבדים, כי "אנחנו חווים סתיו קשה - וככל הנראה המצב יהיה גרוע יותר לפני שישתפר".

עדיין, השינוי אטי. הרשויות אינן תומכות בשימוש במסכות, אפילו בחללים סגורים, ולבישתן בציבור נדירה מאוד. גם האפשרות של סגר כללי נפסלה כמה פעמים באופן פומבי על ידי טגנל. האפידמיולוג השבדי עדיין זוכה לפופולריות ולתמיכה ציבורית, למרות שיעור התמותה הגבוה בשבדיה בגל הראשון. הוא שב ומסביר כי מהות הגישה השבדית אינה לחתור ל"חסינות עדר", אלא לנהל מדיניות שתאפשר מילוי הנחיות לאורך זמן ותמנע "עייפות קורונה" באוכלוסייה. ועדת חקירה שמינתה הממשלה בעניין ההתמודדות עם הגל הראשון צפויה להגיש מסקנות חלקיות בסוף החודש.