בכפוף לשימוע: ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן יועמד לדין

זאת בגין מרמה והפרת אמונים, מידע כוזב עפ"י חוק המחשבים ושיבוש מהלכי משפט • עפ"י כתב החשדות, גנדלמן לא דיווח על ניגוד העניינים שלו ביחס לשמואל לוי, קבלן ויזם נדל"ן, שהוא בעל אינטרסים כלכליים בחדרה • עורך דינו, ליאור אפשטיין: "לא נעברה שום עבירה"

פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה כי ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן יועמד לדין בכפוף לשימוע בעבירות מרמה והפרת אמונים, מידע כוזב על-פי חוק המחשבים וכן שיבוש מהלכי משפט. גנדלמן מכהן כראש העיר חדרה משנת 2013, ובשנת 2018 הוא נבחר שנית לאחר שגרף 41% מקולות הבוחרים.

על-פי כתב החשדות, לאחר בחירת גנדלמן לתפקיד ראש העירייה ולאורך כל התקופה הרלוונטית, הוא לא דיווח על ניגוד העניינים שלו ביחס לשמואל לוי, קבלן ויזם נדל"ן, שהוא בעל אינטרסים כלכליים משמעותיים בעיר חדרה.

לטענת פרקליטות מיסוי וכלכלה, גנדלמן ביצע פעולות וקיבל החלטות בעניינים הקשורים ללוי במסגרת תפקידו הציבורי כראש העירייה, כאשר הוא נתון בניגוד עניינים ומודע לניגוד העניינים.

על-פי הנטען, לוי קיבל יחס מועדף. "במהלך התקופה הרלוונטית הענקת יחס מועדף ללוי, בכך שאפשרת ללוי גישה ישירה, באופן תדיר, ללשכת ראש העירייה ולעובדי הלשכה. לוי ניצל את הגישה הישירה שנתת לו לקיום פגישות רבות עמך, לעתים ללא קביעת פגישה מראש או תיאום מוקדם, ולפניות תדירות לעובדי הלשכה, בהם ראש לשכתו אורלי נגר והנהג אברהם אפללו. תדירות פניותיו של לוי אליך ולצוות עובדיו הייתה גבוהה עד כדי שיבוש שגרת עבודתה של לשכת ראש העירייה". 

עוד נכתב בכתב החשדות כי "אפשרת ללוי לפנות אליך בעניינים המתוארים לעיל, וטיפלת בבקשותיו השונות של לוי, על אף שידעת כי יש בכך כדי לפגוע פגיעה מהותית באמון הציבור נוכח ניגוד העניינים החריף בו היית נתון בין תפקידך הציבורי לבין מחויבותך ללוי, וכי תדירות הפניות של לוי בעניינים שונים מפריעה לפעילותה התקינה של לשכת ראש העירייה".

כתב החשדות ממשיך ומפרט פעולות שביצע גנדלמן תוך ניגוד עניינים, כך למשל דן כיו"ר הוועדה המקומית בחריגות בנייה בבניין אשר ללוי היה בו אינטרס כלכלי מובהק.

כתב החשדות מייחס לגנדלמן אף מחיקת יומן הפגישות כדי להתחמק מבקשת חופש המידע. על-פי הנטען, "ביום 29.01.2018 התקבלה בלשכת ראש עיריית חדרה, ואצל הממונה על חופש המידע בעיריית חדרה, פנייה בבקשה לפי חוק חופש המידע, לקבל את יומני הפגישות שלך ושל שני סגניך בשכר לשנת 2017. ביום 21.02.2018, במסגרת פגישת עבודה שלך עם נגר, סיכמתם כי נגר תמחק מיומנך הממוחשב חלק מהפגישות שהופיעו בו, לרבות פגישותיך עם לוי, וכן תשנה את נושאן ומיקומן של פגישות אחרות. עשית זאת, בין היתר, במטרה להסוות את הקשר הפסול שקיימת עם לוי ולטשטש את הדלת הפתוחה שהענקת לו בלשכתך.

"בנוסף למתואר לעיל, באותו מעמד סיכמתם כי נגר תעביר לממונה על חופש המידע בעירייה הערכה מופרזת של שעות העבודה הנדרשות לטיפול בבקשה, וזאת במטרה להציג מצג-שווא בפני הפונה לפיו אגרת הטיפול בבקשה תהיה גבוהה באופן מרתיע, וכך לגרום לפונה למשוך את הבקשה"

עוד נכתב כי "בהתאם לסיכום ביניכם, נגר ביצעה שינויים ביומנך הממוחשב, הפיקה מהיומן פלט כוזב במטרה להעבירו לפונה, וכן העבירה לממונה על חופש המידע בעירייה הערכה מופרזת של שעות העבודה הנדרשות לטיפול בבקשה. לאחר שקיבל את הערכת השעות המופרזת, הממונה על חופש המידע בעירייה השיב לפונה כי אגרת הטיפול בבקשה תעמוד על כ-4,000 שקל. בעקבות העלות הגבוהה של הטיפול, הפונה משך את הבקשה".

כאמור, גנלדמן יואשם אף בשיבוש מהלכי משפט. על-פי כתב החשדות, הנהג של גנדלמן, אברהם אפללו, נפגש עם גנדלמן בלשכת ראש העירייה ועדכן אותו בדבר פרטי חקירתו של אחד מחברי האופוזיציה. "באותו מעמד, לאחר שהבעת בפני אפללו את חששותיך כי מערכת יחסיך עם לוי תתגלה במסגרת החקירה, הנחת את אפללו לעדכן את לוי בדבר חקירתו של מרחב (חבר האופוזיציה, א"ג), ולהעביר לו מסר לפיו מוטב לו להתרחק מן העירייה בתקופה הקרובה, כל זאת בכוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית .באותו יום, במקום ובשעה שאינם ידועים במדויק, אפללו נפגש עם לוי, עדכן אותו בדבר חקירתו של מרחב וביקש ממנו לא להגיע לבניין העירייה בתקופה הקרובה, כל זאת בכוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית". 

כזכור, בחודש יוני 2018 נעצר גנדלמן בחשד לעבירות שוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים. בעקבות החקירה נגדו, הודיעה מפלגת יש עתיד, במסגרתה התמודד גנדלמן לראשות העיר, כי היא משעה את פעילותו במסגרת המפלגה. "הנוהל ביש עתיד חד וברור: איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית, ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מיידי, וחברותו במפלגה תופסק עד לבירור העניין. אנחנו מקווים שהחשדות יתבררו כשווא", כך נמסר אז.

גנדלמן הפגוע החליט לעבור לשורות הליכוד ואף נבחר בשם הליכוד לקדנציה השנייה בעירייה. בדצמבר 2018 הודיעה המשטרה כי החקירות ביססו תשתית ראייתית לכאורה לביצוע העבירות המיוחסות לו כעת בכתב החשדות. סעיף השוחד נגנז עוד בשלבי החקירה. 

עורך דינו של גנדלמן: "לא נעברה שום עבירה" 

עו"ד ליאור אפשטיין, המייצג את ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, מסר בתגובה: "החקירה נפתחה בחשדות לשוחד בחירות. בשלב ראשוני התברר כי אין שוחד בפרשה, ושוב נחשפנו כולנו לכך ששיטות החקירה בפרשות ציבוריות מחייבות מעצר מכאיב והרבה פעמים לא נחוץ.

"היום מבוסס כתב החשדות כולו על ההנחה שבין ראש העיר לבין גורם פוליטי ותיק וידוע, סגן ראש עיר לשעבר וקבלן מקומי, התרחש ניגוד עניינים, שכן אותו גורם היה אויבו של ראש העיר הקודם ותמך לגישת הפרקליטות בגנדלמן בסבך ובבוץ הפוליטי.

"שאלת מעורבותו של ראש עיר בחיי העיר ובשיח הפוליטי המקומי היא רחבה הרבה יותר מגבולות העיר חדרה. צביקה גנדלמן, כפי שפעל החל מיום החקירה הראשון, מכבד את מערכות החוק, מאמין בדרך פעולתן ומשוכנע שיש ביכולתנו להבהיר את הנושא הסבוך של מעמדו של נבחר ציבור ביחס לחובתו כבעל תפקיד.

"אנחנו חולקים על ההנחה הבסיסית שראש עיר מחויב להתנתק בפועל מכל שחקן במגרש הפוליטיקה המקומית. מכבדים את הגישה שלא הכול פרוץ, ומשוכנעים שנוכל להסביר לחברנו בפרקליטות מדוע לא נעברה שום עבירה במקרה זה". 

*** חזקת החפות: צביקה גנלדמן חשוד בעבירות מרמה והפרת אמונים, חוק המחשבים ושיבוש מהלכי משפט. גנדלמן מכחיש את העבירות המיוחסות לו, ועומדת לו חזקת החפות.