הוארך מעצרו של ראש העיר חדרה צבי גנדלמן החשוד בשוחד

(עדכון) - כשבועיים אחרי שפורסם ב"גלובס" תחקיר על הקשר הקרוב בין ראש עיריית חדרה עם קבלן שפועל בעיר, נעצר היום גנדלמן בחשד לקבלת שוחד מקבלן אחר • יחד עמו נעצרו הקבלן ו-3 חשודים נוספים: עובדת בעיריית חדרה, נהג עובד עירייה וכן מקורבת לגנדלמן • ראש העיר הושעה מתפקידיו במפלגת יש עתיד; מעצרו הוארך ב-6 ימים

ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי
ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי

המשורר נתן אלתרמן כתב באחד משיריו את שורת האהבה האלמותית: "ישנן יפות יותר ממנה, אך אין יפה כמוה". על בכירי עיריית חדרה בשנים האחרונות אפשר לומר, להבדיל, כי "יש מושחתים מהם, אך אין מושחתים כמוהם" (לפי החשד). היום (ב') עצרה המשטרה את ראש העיר חדרה, צבי (צביקה) גנדלמן, בחשד כי הוא קיבל שוחד מקבלן שבונה באזור חדרה ובתמורה סייע לאותו קבלן. גנדלמן חשוד גם בביצוע עבירות מס ובמרמה והפרת אמונים.

מעצרו של גנדלמן בעיתוי הנוכחי הוא רגיש במיוחד, לאור העובדה שהבחירות לרשויות המקומיות ייערכו בעוד כ-4 חודשים. המשמעות היא, ככל הנראה, שיש בידי המשטרה ראיות חזקות נגד גנדלמן. אם יתברר אחרת, יהיו לכך השלכות קשות על טוהר ותקינות מערכת הבחירות בחדרה. 

ממפלגת יש עתיד נמסר בתגובה כי היא משעה את גנדלמן מכל תפקידיו במפלגה. "הנוהל ביש עתיד חד וברור: איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית, ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מיידי, וחברותו במפלגה תופסק עד לבירור העניין. אנחנו מקווים שהחשדות יתבררו כשווא". 

גנדלמן הוא ראש העיר השלישי של חדרה שנחקר בחשד לעבירות שחיתות. ראש העיר הקודם, חיים אביטן, נחקר אף הוא בחשד לקבלת שוחד מקבלנים בעיר. ביולי 2015 סגרה פרקליטות מחוז חיפה את התיק נגד אביטן בעילה של היעדר ראיות מספיקות. ישראל סדן, שהיה ראש העיר חדרה לפני אביטן, הורשע בנובמבר 2005 על-ידי בית המשפט המחוזי בחיפה במתן שוחד ונידון ל-8 חודשי מאסר בפועל, 7 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בגובה 60 אלף שקל. הוא ריצה 4.5 חודשי מאסר בכלא מעשיהו.

היום בשעות הצהריים החליט גנדלמן לוותר על הזכות לאיסור פרסום שמו. סנגורו, עו"ד ליאור אפשטיין, שלח למשטרה מכתב שבו הודיע על הוויתור. לדברי אפשטיין, "בעולמנו המודרני על רשתות התקשורת הלא מסורתיות שבו, ולאור היותו של מרשי שליח ציבור ודמות שהציבור מגלה בה עניין, אין מקום לחרושת השמועות, וחלק מחובותיו המוסריות של מרשי לציבור הוא שקיפות בכל היבט".

הסנגור הוסיף וכתב לחוקרי המשטרה כי "פעולה זו אינה קשורה בחקירה, ואין בה כדי להביא טרוניה או להטיל דופי חלילה". עו"ד אפשטיין גם הודה לחוקרים על "היחס המקצועי והאישי" לו זכה לדבריו גנדלמן מהם עד כה.

הקבלן החשוד במתן שוחד לגנדלמן הוא דמות מאוד מוכרת בחדרה ובעבר אף מילא את תפקיד ממלא-מקום ראש העיר. לא מדובר בפעם הראשונה שהקבלן מסתבך בפלילים. בנובמבר 2016 הוא הורשע על-פי הודאתו בשורה של עבירות מס הכנסה ומע"מ, ונשלח ל-34 חודשי מאסר ו-9 חודשי מאסר על-תנאי. בנוסף, הוא שילם קנס בסך חצי מיליון שקל. קודם לכן הוא הורשע בבעילה אסורה בהסכמה.

בנוסף על ראש העיר והקבלן, שהם שני החשודים המרכזיים, עיכבה המשטרה לחקירה עוד 3 אנשים - את אחת מהעובדות בעירייה שעובדת בצמוד לגנדלמן, נהג שעובד בעירייה וכן מקורבת לגנדלמן.

המשטרה מסרה כי "על-פי החשד, החשודים, כל אחד על-פי חלקו, פעלו לכאורה במסגרת תפקידם על-מנת לקדם תועלתם של אחרים וזאת בניגוד לחוק". עם מעצרם של החשודים נערכו חיפושים בבתיהם ומשרדיהם. החשודים הובאו לחקירה במשטרה, ובשעות הצהריים יובאו ככל שיידרש מבחינה חקירתית, לדיון בעניינם בבית משפט השלום בראשון-לציון.

המעצרים והעיכובים של ראש העיר, הקבלן, ושלושת החשודים הנוספים היום הגיעו אחרי חקירה סמויה נגד המעורבים בפרשה שנמשכה שבועות ארוכים על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433. מדובר בחקירה המנוהלת על-ידי משטרת ישראל בשיתוף יחידת יהלום ברשות המסים ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה ומתמקדת בתופעת השחיתות הציבורית. 

עו"ד ליאור אפשטיין מסר בשמו של ראש העירייה גנדלמן: "חובה לחקור וחובה לבדוק, שום אדם אינו מעל החוק. השאלה הקשה היא טיב המכשירים והכלים של חקירה. האוטומטיות של מעצר ויצירת הדהוד תקשורתי לא בהכרח נכונות לנו כחברה. אזרחי המדינה ותושבי העיר הם בעלי המניות האמיתיים, וכלפיהם חלה החובה, ולהם הסמכות לבחור ולהחליט. כרגע כל פרסום הוא אינפורמציה מחושבת וקמצנית, בין שהיא באה מהסנגור, מהדוברות החקירתית או מעיתונאים. במקום שהתשובה תלויה בניתוח משפטי, לא בטוח שמעצר הוא כלי שמשרת פתרון נכון לציבור". 

הארכות מעצר

אחר-הצהריים האריך בית המשפט את מעצרו של ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן ב-6 ימים נוספים עד לתאריך 10.6.18.

בית המשפט ציין כי גנדלמן חשוד במספר עבירות, ובהןשוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה וסיוע לקבלת דבר במרמה וכן עבירות נוספות ונלוות.

השופט אבנון הוסיף כי חומר החקירה נושא מסמכים רבים שנאספו במהלך החודשים האחרונים, ועולה ממנו חשד סביר לביצוע החשדות המיוחסות לגנדלמן.

בא-כוחו של גנדלמן, עו"ד ליאור אפשטיין, הסכים למעצרו של גנדלמן וציין כי גנדלמן אמר לו היום: "אם המשטרה צריכה לעצור, תסכים".

בית המשפט קבע כי אין חולק לקיומן של עילות מעצר, ובראש ובראשונה עבירה של חשש לשיבוש הליכי חקירה. בית המשפט לא התעלם מכך שעוד כ-4 חודשים מתקיימים בחירות, אך דחה את טענותיו של עו"ד אפשטיין כי מעצרו של גנדלמן הוא "סיכול ממוקד", וכי "למעצר יש סוג של מחיר חברתי". בהתאם ציין השופט כי "אם אני הייתי חושב שהתשתית הראייתית מבוססת על תלונות למיניהן של כל מיני אנשים שלא מרוצים או שלא רוצים שיהיה ראש עיר, אם הייתי חושב שזה מה שיש כאן - היינו במקום אחר". 

מעצר נהגו של ראש העיר הוארך אף הוא ב-6 ימים. לחשוד מיוחסות עבירות של סיוע לקבלת ומתן שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות על חוק איסור הלבנת הון, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים. לפי בית המשפט, חומר החקירה מבסס תשתית ראייתית המקימה חשד סביר ביחס לכל העבירות המיוחסות לו.

מעצרו של הקבלן החשוד בפרשה, שהוא גם איש עסקים מוכר בעיר חדרה, הוארך על-ידי בית המשפט ב-6 ימים עד לתאריך 10.6.18.

איש העסקים חשוד במתן שוחד בחירות, קבלת שוחד, תיווך לשוחד, קשירת קשר לפשע, שיבוש מהלכי חקירה ועבירות לפי החוק לאיסור הלבנת הון. בית המשפט ציין כי חומר החקירה בעניינו של איש העסקים נאסף לאורך תקופה בלתי מבוטלת, ולפי בית המשפט, "מדובר בחומר חקירה בהיקף ניכר". בנוסף ציין בית המשפט כי חומר החקירה שהוצג בפניו מבסס חשד סביר לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי חקירה.

בכל הנוגע לעובדת העירייה שנעצרה היום יחד עם ראש העיר, הקבלן ומקורבת לראש העיר, קבע בית המשפט כי יש כנגדה "תשתית ראייתית לא פשוטה".

בהחלטתו ציין השופט גיא אבנון כי לחשודה מיוחסות עבירות של סיוע בקבלה ומתן שוחד, מרמה והפרת אמונים וכן עבירה לפי חוק המחשבים. בנוסף ציין בית המשפט כי בעניינה של החשודה מתקיימת עילת מעצר מובהקת מסוג חשש לשיבוש הליכי חקירה.

בעניינה של עובדת עיריית חדרה, הנמצאת בתפקיד רגיש בעירייה, בית המשפט הבהיר כי "בניגוד למקרים רבים אחרים, אחת העבירות עצמן, שחומר החקירה מבסס, היא בעוצמה של חשד סביר, היא עבירה של שיבוש אקטיבי של הליכי החקירה". על כן קבע בית המשפט כי לא ניתן להורות על שחרורה בשעה זו, והורה על מעצרה ב-6 ימים נוספים, וזאת עד לתאריך 10.6.18. 

חשיפת "גלובס": הסיפור המוזר של הכביש שנהרס בשעת לילה

יצוין כי לפני כשבועיים פורסם ב"גלובס" תחקיר אודות ראש העיר גנדלמן שנעצר היום. במסגרת התחקיר העלינו תהיות באשר ליחסיו של גנדלמן עם קבלן אחר שבונה בחדרה - עודד תורג'מן שבונה את מתחם "האנרג'י פארק" בחדרה. יודגש כי תורג'מן לא נעצר ולא נחקר היום. עם זאת, חקירת גנדלמן נמשכת, וייתכן שהיא תתפתח למקומות נוספים.

במסגרת התחקיר, שכונה "הסיפור המוזר של הכביש שנהרס בשעת לילה", הראינו איך בגיבוי ובמימון עיריית חדרה סלל הקבלן תורג'מן כביש שמוביל מכביש החוף אל מתחם אנרג'י פארק מעל קווי דלק של חברת קצא"א (חברת קו צינור נפט אילת-אשקלון), באופן שעלול לסכן את שלום הציבור. לדברי קצא"א, הכביש שסללו תורג'מן והעירייה נבנה ללא מיגון מתאים, ללא קבלת אישורים מתאימים ממנה ומהגופים המוסמכים הנוספים, ולכן היא הרסה את הכביש.

בתוך כך חשפנו את מערכת היחסים הקרובה למדי בין הקבלן לבין ראש העיר גנדלמן. בין היתר נחשף כי ראש העיר רכש דירה בפרויקט שבנה תורג'מן בחדרה, שהוא מקדם פרויקטים שבונה הקבלן, ושהקבלן מצדו תורם לקבוצות הספורט בעיר שהן ה"בייבי" של גנדלמן.

במסגרת התחקיר שוחחנו עם גורמים בכירים בפרקליטות שמעורים בנעשה בעיריית חדרה בשנים האחרונות. אותם גורמים אמרו לנו כי "כשקבלן יותר מדי פעיל בשטח גיאוגרפי מסוים, אז זה עלול להטריד. נקודות התורפה של עיריית חדרה, כמו של עיריות אחרות, היא ביחסים מול קבלנים".

עם זאת, הגורמים בפרקליטות ציינו לטובתו של גנדלמן כי מאז שהוא נבחר לראשות העירייה, חל שיפור בתרבות השלטונית בעירייה. המשטרה, כך הסתבר היום, חושבת אחרת.

עוד נציין על רקע המעצרים היום כי בחודש שעבר הגיש קבלן שעבד עם עיריית חדרה תביעה בסך 10 מיליון שקל נגד גנדלמן והעירייה, בטענה כי הם הפלו אותו לרעה במכרזי בנייה בשל קרבתו הפוליטית לכאורה לראש העיר הקודם. במסגרת התביעה נטען כי במקביל גנדלמן פעל לקידום אינטרסים של יזמים שהיו מקורבים אליו.

בתביעה נטען, בין היתר, כי למרות התחייבות מפורשת של העירייה להעברת פרויקטים לידי החברה של הקבלן התובע, ובעיצומן של הכנות אחרונות של החברה לביצוע הפרויקטים, קיבלה החברה לתדהמתה דוא"ל במסגרתו התבקשה להחזיר את תיקי המכרז. הקבלן התובע טען כי אותם פרויקטים הועברו לקבלנים אחרים בעיר עבור תשלום גבוה יותר מזה שהוא עצמו הציע.

למרות הכול, דווקא היום חשוב לנו להדגיש כי גנדלמן הוא בשלב זה בחזקת חשוד, ועומדת לו חזקת החפות. גנדלמן, שמיוצג כאמור על-ידי עו"ד ליאור אפשטיין, טוען כי החשדות נגדו יתבררו כלא כלום. ראינו בעבר מקרים לא מעטים שבהם בכירים ברשויות המקומיות וחשודים בכלל נחקרו בחשד לביצוע מעשים פליליים, אך התיקים בתום החקירה התיקים נגדם נסגרו בנימוק של חוסר אשמה או של חוסר ראיות. 

לאחר שהותר לפרסום כי ראש עיריית חדרה נעצר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "ברשויות המקומיות ממשיכים לספור את הימים עד ליום הבחירות, אך במקביל נאלצים לספור גם את ראשי הרשויות שממשיכים להיות חשודים במעורבות בפרשות שחיתות. עם כל יום שמושכת הפרקליטות את ההכרעה בחקירות שכבר נפתחו, גדל החשש שביום הבחירות ימצאו עצמם התושבים כשהם נאלצים לבחור באדם - שיכול מאוד וימצא עצמו מאחורי סורג ובריח מיד לאחר הכניסה לתפקיד. התנועה למען איכות השלטון קוראת לראשי הפרקליטות ומערך התביעה להגיע להכרעה בהקדם, על-מנת להבטיח מערכת בחירות נקייה ודמוקרטית ואת אמון הציבור ברשויות ובנבחריו".