הסיפור המוזר על הכביש בחדרה שנהרס בשעת לילה

דחפורים של קצא"א הרסו באחרונה כביש שסלל הקבלן עודד תורג'מן מכביש החוף למרכז מסחרי בחדרה • למה עיריית חדרה השתתפה במימון "כביש המריבה", מה הקשר בין הקבלן לבין ראש העירייה, ואיזה מידע מפתיע חשף עובד לשעבר בקצא"א? • תורג'מן: הפעולה של קצא"א חמורה ביותר

כביש גישה לקניון שנהרס / צילום קצא"א
כביש גישה לקניון שנהרס / צילום קצא"א

בליל אביב אחד של תחילת חודש מארס 2018 ניתרו עובדיו של הקבלן עודד תורג'מן משנתם בחרדה גדולה. באותו הלילה הרסו דחפורים של חברת קצא"א (קו צינור נפט אילת אשקלון) כביש שסללו הפועלים מכביש החוף אל המיזם המסחרי שבונה תורג'מן בחדרה.

כביש המריבה, באורך 80 מטר, מתחבר אל כביש 2, שמוכר בתור "כביש חיפה-תל-אביב החדש". הכביש חיבר בין כביש 2 לבין מתחם "אנרג'י פארק", שאמור לשמש כמרכז העסקים החדש של חדרה וגם לחבר בין השכונות המערביות של חדרה לבין מרכז העיר.

למה קצא"א הרסה את הכביש? החברה טוענת שהכביש נסלל ללא אישורים מתאימים. הכביש, כך קצא"א, נסלל מעל צינורות להולכת גז ונפט, ולכן הוא מסכן את שלום הציבור. קצא"א טוענת שהמיגון שבנה הקבלן מסכן את קו הדלק והדבר עלול להביא לאסון. החשש הזה מובן כשבודקים מקרים קודמים שבהם נפגעו צינורות של קצא"א.

הקבלן עודד תורג'מן, הבעלים של חברת "אמירי זכרון יעקב" (או בשמה הממותג: "אמירי גן"), מציג גרסה שונה. תורג'מן טוען שקיבל את כל האישורים הדרושים, לרבות מקצא"א. הוא טוען כי הכביש פותר את בעיית הפקקים בכניסה לחדרה. בבית המשפט טען תורג'מן, כי "מה שנעשה כאן (על ידי קצא"א) הוא אחת הפעולות החמורות ביותר". לדבריו, קצא"א משקרת כשהיא טוענת שכביש המריבה נבנה ללא האישורים המתאימים.

הסכסוך בין תורג'מן לבין קצא"א נדון בימים אלה בבית משפט השלום בחדרה. ב-28 במארס קיבל השופט יעקב גולדברג את בקשת קצא"א, אליה הצטרפו החברות תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), ו"קו מוצרי דלק", למנוע מהחברה של תורג'מן, מלבצע עבודות כלשהן במקרקעין בתחום רצועת קווי הדלק של קצא"א.

ב-15 באפריל, הגישו תורג'מן והחברה שבבעלותו בקשה לעיון מחדש בהחלטה וביקשו להציג חלופה שתאפשר לטענתם פתיחה חלקית של הכביש. השופט דחה את בקשתו של תורג'מן וכתב כי מצא טעם רב בטענת חברות הדלק שלפיהן התכלית היחידה לתיקון קטע הכביש העובר מעל "מסדרון התשתיות" (צינורות הדלקים) היא לאפשר מעבר כלי רכב באותו מקטע. "תיקון הכביש בקטע שמעל 'מסדרון התשתיות' עלול להוות פרצה הקוראת לגנב ביחס למעבר של כלי רכב מעל 'מסדרון התשתיות' בניגוד להוראות הדין", נפסק. הדיון בפרשה צפוי להימשך.

האישור שקיבל הקבלן (או שלא)

תורג'מן טוען שקיבל מאדם בשם עוזי אהרוני, עובד קצא"א לכאורה, אישור לסלול את הכביש, לרבות בקטע שעובר מעל צינורות הולכת הדלק.

במכתב מה-15 במארס 2018 ששלחה חברת "אמירי זכרון" באמצעות עו"ד גבי לוריה לבא כוחה של קצא"א, עו"ד מאיר הלר, נאמר כי "מרשתנו קיבלה אישור קצא"א ממר עוזי אהרון (צ"ל אהרוני) שהודיע מפורשות שמבחינת קצא"א אין מניעה לסלול את הכביש".

בדיון שנערך ב-27 במארס, טען פרקליטו של תורג'מן, עו"ד חובב ביטון, כי "עוזי הוא הנציג שלהם (של קצא"א)... הוא חתום על חלק מהמסמכים".

בשיחה עם "גלובס" תורג'מן חוזר על הדברים: "עוזי אהרוני עובד של קצא"א מזה 35 שנה. הוא נתן את כל האישורים לסלול את הכביש הנוכחי אחרי שביצענו תוכנית מיגון של חברת ברן שעובדת עם קצא"א".

עוזי אהרוני עדיין לא העיד בבית המשפט, אך בשיחה עם "גלובס" הוא מסר מידע שמעלה תמיהה לגבי הגרסה של תורג'מן. "אני לא עובד של קצא"א", אמר אהרוני, "אני כיום פנסיונר ועובד כעצמאי שנותן ייעוץ לפרויקטים".

מה היה הקשר שלך לקבלן עודד תורג'מן?

אהרוני: "אני יעצתי לתורג'מן מהי הדרך לקבל היתר לסלילת הכביש. נתתי לו את הנתונים הטכניים והוא היה צריך לפנות איתם לקצא"א ולקבל כתב שיפוי מסוים ולשלם עבור פיקוח ואז הוא יכול היה לקבל היתר". אהרוני הבהיר כי "זמן קצר לאחר שפתחתי את התיק של 'אמירי גן' פרשתי מתפקידי (בקצא"א) ומונה לי מחליף. בפרק הזמן הקצר הנ"ל לא נתתי כל אישור ועל אחת כמה וכמה לאחר פרישתי. הודעתי ל'אמירי גן' על פרישתי. אני לא קשור כיום לקצא"א".

עודד תורג'מן טוען שנתת לו אישור לסלילת הכביש.

אהרוני: "זמן מה לאחר פרישתי פנו אליי מ'אמירי גן' באופן פרטי לקבלת חוות דעת. בחוות הדעת הנחיתי אותם לפנות לקצא"א לקבלת היתר ולקבלת פיקוח על הביצוע. הודגש האיסור על עבודה ברצועת קו הדלק שהיא רצועה שמופקעת כחוק". אהרוני הוסיף כי "אסור לתקוע שם (איפה שנבנה הכביש. ח',מ') מסמר בקרקע בלי פיקוח של קצא"א כי ללא פיקוח, העבודות יכולות להוות סכנה לצינורות".

בתגובה לדברים של אהרוני אמר לנו תורג'מן כי "עוזי אהרוני מתכחש לטענות שלי משום שהם (קצא"א. ח',מ') הבהילו אותו והפחידו אותו. זה הסיפור". בתגובה מסר אהרוני: "אין לי קשרים עם קצא"א חוץ מקשרי חברות עם אנשים שם ולכן אין לי מה לפחד מהם. כל מה שעשיתי, עשיתי כחוק".

הסתבכות בפרויקט מגורים בגן יבנה

שמו של עודד תורג'מן כבר הגיע לכותרות בעבר. תורג'מן, הבעלים של "אמירי גן", הוא יזם נדל"ן מצליח שבונה פרויקטים ברחבי הארץ. אמירי גן הוקמה בשנת 1995 ומתמחה בבנייה רוויה, צמודי קרקע ומרכזים מסחריים. עד היום החברה בנתה בין היתר, את שכונת "אמירי פארק חדרה" בחדרה ואת מלון "כפר הים" המנוהל על ידי רמדה העולמית.

החברה של תורג'מן בנתה פרויקטים נוספים, רובם באזור חדרה וכן בצור יצחק, זיכרון יעקב ועוד. פרויקט מגורים שכלל 300 יחידות דיור בגן יבנה, סיבך את תורג'מן בפרשה שנחשפה ב"גלובס".

ב-8 באוגוסט 2016 נחשף ב"גלובס" כי יואל גמליאל, אחיה של השרה גילה גמליאל, המכהן כראש המועצה המקומית גדרה, אישר הסכם פיתוח בין המועצה לבין החברה של תורג'מן בסך 25 מיליון שקל, בפטור ממכרז. עוד נחשף כי אישור ההסכם במליאת המועצה נעשה במסגרת דיון מהיר, במהלכו לא הוצגו בפני המועצה מסמכים החיוניים לכאורה לצורך האישור.

גם היחסים בין תורג'מן לבין ראש העיר חדרה, צבי (צביקה) גנדלמן, הם קרובים למדי. גנדלמן ותורג'מן הופיעו בשנים האחרונות בלא מעט אירועים זה לצד זה וגנדלמן הרבה להלל ולתמוך בפרויקטים שבנה תורג'מן בחדרה ובסביבותיה. כך למשל, שיבח גנדלמן את הקמת מלון כפר הים באומרו, בטקס חתימת ההסכם עם רמדה בפברואר 2015: "אני מאמין בכל לבי שהמלון הראשון בתולדות חדרה יהפוך עד מהרה למקום שוקק פעילות".

ידיעה שהופיעה במארס 2018 בעיתון מקומי בחדרה תיארה את "כנס חדרה השני" שנקרא "חלון לים התיכון" והתקיים במלון רמדה. בידיעה סופר כי את הכנס כיבדו בנוכחותם, ראש העיר גנדלמן ועודד תורג'מן.

גנדלמן נשא דברים גם בטקס הנחת אבן הפינה למרכז המסחרי "מול החוף", המבנה הראשון שהוקם בפארק העסקים אנרג'י פארק. בטקס שנערך ב-21 בינואר 2015 בהשתתפות תורג'מן ורבים נוספים אמר גנדלמן, בין היתר, כי המבנה "נותן את האות לתחילת הבינוי בתוכנית המשמעותית ביותר לקידומה של העיר".

לאחרונה נודע כי עיריית חדרה מתכוונת להעביר את משרדיה לאנרג'י פארק.

ראש העיר רוכש דירה מתורג'מן

הקשר בין הקבלן שמרבה לבנות באזור חדרה לבין ראש העיר לא מסתיים כאן. בספטמבר 2017 רכש ראש העיר גנדלמן דירה חדשה בפרויקט של חברת "אמירי גן" של תורג'מן בשכונת הפארק במזרח העיר.

הבניין בו נרכשה הדירה נמצא בהליכי בנייה מתקדמים וצפוי להתאכלס בעוד כשנה וחצי. בידיעה שפורסמה בעיתונות המקומית צוטט אלי ויצמן, מנכ"ל החברה המשווקת את פרויקט "אמירי פארק חדרה" שמסר כי "אין ספק שמדובר בהבעת אמון של ראש העירייה בשכונת הפארק, המתאכלסת בימים אלה במזרח חדרה ומספקת לתושבי העיר הוותיקים ואלה החדשים, המגיעים אליה מאזור השרון או המרכז, אלטרנטיבת מגורים איכותית".

אבי מוססקו, יועץ התקשורת של עיריית חדרה, מסר בתגובה מטעמם של העירייה וגנדלמן: "מהיום שראש העירייה רכש את הדירה בשכונת הפארק מחברת 'אמירי גן', הוא הצהיר על כך, דיווח לפרקליט המחוזי וליועצת המשפטית של העירייה אשר ערכה עבורו הסדר לניגוד עניינים על פיו הוא פועל".

עודד תורג'מן הוא גם אחד הספונסרים של קבוצת כדורגל החופים של חדרה. הקבוצה נחשבת ל"בייבי" של ראש העיר גנדלמן ושל מנכ"ל החברה הכלכלית בחדרה, עופר מלכה. התמיכה של תורג'מן בקבוצה ששחקניה לובשים חולצות עם הכיתוב "אנרג'י פארק חדרה", זוכה לביקורת בקרב חלק מחברי מועצת העיר.

חברת אופוזיציה בעיריית חדרה בשם שירלי עודד-דורן, שהיא כנראה המבקרת הגדולה והלוחמנית ביותר של גנדלמן, פנתה ביוני 2015 לפרקליטות מחוז חיפה בטענה כי התרומות של תורג'מן לקבוצה נעשו באופן פסול. בתלונה נטען כי במסגרת התקשרות פסולה שנעשתה בין "החברה הכלכלית חדרה" לבין "העמותה לקידום הספורט בחדרה והסביבה" סוכם כי עיריית חדרה תעביר לעמותה כ-120 אלף שקל בתיווך החברה העירונית כצינור להעברת כספים, כאשר מחצית מהסכום נתקבל כ"תרומה" מהקבלן תורג'מן שזכה במכרז לביצוע עבודות במתחם "אגרובנק" (המתחם שעליו נבנה אנרג'י פארק). לפי התלונה, חלק מהכסף הועבר לעמותה ושימש לרישום תחרויות של קבוצת כדורגל החופים שמפעילה העמותה.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "במהלך השנים התקבלו בפרקליטות מחוז חיפה אזרחי פניות רבות מגב' שירלי עודד-דורן ובהן תלונות על התנהלות עיריית חדרה בתחומים שונים. פרקליט המחוז הקודם, עו"ד איתן לדרר גם נפגש עם גב' עודד-דורן וכן שוחח איתה מספר פעמים בטלפון בנושא פניותיה. התלונות שנמצאו במסגרת סמכויות הפרקליטות ושנמסרו פרטים מספקים בעניינן נבחנו בפרקליטות".

עוד נמסר מהפרקליטות כי "במספר מקרים גם פנתה הפרקליטות לגורמי מדינה אחרים ו/או לעיריית חדרה בעקבות הפניות. באשר לפנייה הספציפית על התרומות נמסר מטעמו של לדרר כי "בחלוף עשרה חודשים ומשהתחלפו בעלי התפקידים, קיים קושי לדעת מה נעשה איתה אבל נושא הפנייה אינו במסגרת סמכויות פרקליט המחוז ולכן לא נבדק על ידו".

לטובתו של גנדלמן ראוי לציין כי גורמים בפרקליטות המעורים בנעשה בעיריית חדרה מזה עשור עמם שוחחנו שיבחו את גנדלמן על ניקיון הכפיים שלו בניהול העיר. לדבריהם, מאז שגנדלמן נבחר לראשות העיר חדרה חל שיפור בולט בתרבות השלטונית. לדברי הגורמים בפרקליטות, בעבר קיבלו עבריינים עזרה מגורמים בעירייה. לעומת זאת, לדבריהם, לאחר היבחרו של גנדלמן, הקשרים של העירייה עם גורמי פשיעה נגמרו.

תורג'מן מסר בתגובה: "אנחנו משתדלים לעזור לקהילה ובעד קידום הספורט, מחלקת הספורט והנוער. גם לקבוצת הכדורגל של חדרה אנחנו נותנים חסות".

המשכן החדש של משרדי העירייה

עדות נוספת לקשר האמיץ בין עיריית חדרה לתורג'מן אפשר למצוא בכך שהעירייה שוקלת ברצינות להעביר את המשרדים שלה למתחם "אנרג'י פארק".

מנכ"ל העירייה, יעקב זיגדון אמר לנו: "אנחנו במהלך לבנות בניין עירייה חדש ויש כרגע ארבע אפשרויות למיקום הבניין. אחת מהן היא ב'אנרג'י פארק' אבל החלטה טרם התקבלה".

תורג'מן מסר כי "אם תיפול החלטה להעביר את משרדי עיריית חדרה אלינו אני אברך על כך. המתחם הוא בעדיפות עליונה של עיריית חדרה. הוא הולך לתת פרנסה לכל העיר. אם העירייה תחליט להעביר את המשרדים אלינו זו תהיה החלטה נכונה בעיניי".

עיריית חדרה: מימנו את סלילת הכביש, חוץ מהקטע הבעייתי

עיריית חדרה מעורבת בעקיפין בסכסוך בין קצא"א לבין תורג'מן. אמנם קצא"א לא צירפה את עיריית חדרה או את החברה הכלכלית של חדרה כצד להליך המשפטי שהיא מנהלת נגד תורג'מן, אבל מתברר שהעירייה והחברה הכלכלית היו שותפות מלאות לסלילת הכביש שמוביל מכביש החוף ל"אנרג'י פארק".

בדיון שהתנהל בבית המשפט אמר פרקליטו של תורג'מן, עו"ד חובב ביטון כי "החברה הכלכלית לפיתוח חדרה שילמה לקבלנים של עבודות הסלילה". לדבריו, "מי שיזם את הכביש הוא עיריית חדרה והוועדה המקומית".

תורג'מן אמר ל"גלובס" כי "החברה הכלכלית קיבלה החלטה על מנת להפחית את העומסים הבלתי נסבלים בכניסה לעיר. דחפנו ביחד מול כל הגורמים לקבל את האישורים. כל הכביש מומן על ידי החברה הכלכלית לפיתוח חדרה. הקטע שבו עוברים קווי הדלק מומן על ידינו".

מסמכים שהגיעו לידינו מחזקים את הטענה כי עיריית חדרה הייתה שותפה לבניית "כביש המריבה" ולמעשה מימנה את בניית הכביש. ב-7 באוגוסט 2016 שלח מהנדס העיר חדרה, נועם גרייף, מכתב לחברת נתיבי ישראל שבו הוא כתב כי "עיריית חדרה הכינה תוכנית תנועה (זמנית) לירידה זמנית מכביש 2 וחיבור לפארק חדרה".

העירייה מודה שהייתה שותפה לסלילת הכביש, אבל לדבריה לא הייתה שותפה לסלילת הקטע "הבעייתי", אותם 80 מטר שעוברים מעל קווי הדלק של קצא"א. "עבודות הסלילה של החברה הכלכלית בוצעו בהתאם לחוק ואמורות לשרת אלפי משאיות שאמורות להגיע למתחם האנרג'י פארק ההולך ומוקם ולעבודות הקמת דרך יצחק שמיר", נמסר מהעירייה.

מנכ"ל עיריית חדרה, יעקב זיגדון, אמר ל"גלובס" כי "עיריית חדרה באמצעות החברה הכלכלית תכננה, סללה, ובנתה את הכביש בעלות של כ-4 מיליוני שקל". לדברי זיגדון, המימון הוא "למעט 80 מטר הבעייתיים שאותם כן תכננו אבל לא סללנו כי לא היה לנו את האישור של קצא"א, למרות ההסכמה העקרונית שלהם לפני כן. לא סתם אנחנו שופכים כסף בכבישים". זיגדון מתעקש כי "הכביש הוא ממש לא כביש פיראטי. קצא"א נתנו לנו הנחיות איך למגן את הקטע מעל קווי הדלק ואחר כך חזרו בהם ממתן היתר. אין לי בעיה להגיד שזה עניין גחמתי של קצא"א".

יש לך את מסמך האישור מקצא"א?

זיגדון: "לא ראיתי אותו בעיניים אבל אבקש שיאתרו אותו עבורך". (האישור לא התקבל ב"גלובס" עד לירידת הגיליון לדפוס". ח',מ').

בתגובה לדברי מנכ"ל העירייה ממשיכה קצא"א להתעקש כי "סלילת הכביש במחלף אולגה נעשתה בצורה לא חוקית וללא כל אישורים, תוך סיכון חייהם של תושבי חדרה וכל זאת כדי לקדם את טובתו האישית של הקבלן או של הפרויקט. קצא"א התנגדה לאורך כל הדרך לסלילת הכביש הפיראטי".

דליפות בצינורות של קצא"א גרמו בעבר לאסונות אקולוגיים

ברקע הסכסוך בין קצא"א לבין "אמירי גן" עומדים לפחות שני מקרים שבהם צינורות הדלקים של קצא"א נפגעו וגרמו לזיהום הסביבה. בעבר אף הוגש כתב אישום נגד קצא"א ועובדים בכירים בחברה.

בינואר ‭ 2016‬ הוגש כתב אישום נגד קצא"א ובעלי משרה בה, בהם יאיר וידה ששימש מנכ"ל החברה בתקופה הרלוונטית, שמייחס לה זיהום כבד של נחל צין וסביבתו. כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום באשדוד, מתאר שני אירועים שבהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ בחודשים יוני וספטמבר ‭ .2011‬

לפי האישום, הזיהום החמור גרם ל"אובדן בית גידול של ערוץ הנחל ונשקפה סכנה לבעלי חיים וביצי בעלי חיים שבאו עמו במגע, ולבעלי חיים שניזונים מצמחיה שנפגעה מהדלק. כתוצאה מביצוע עבודות השיקום נחסמה הדרך למעלה צין למטיילים".

ב-3 וב-4 בדצמבר ‭ 2014‬ דלפו כחמישה מיליון ליטרים (‭5,000‬ קוב) של נפט גולמי מצינור נפט בקו קצא"א באזור היישוב באר אורה שבדרום הנגב. הנפט זרם לשמורת ערבת עברונה הסמוכה וגרם לזיהום חמור בתוכה. האירוע הוערך על ידי המשרד להגנת הסביבה כאחד האסונות הסביבתיים החמורים שאירעו בארץ.

אחד מאנשי קצא"א שעומדים לדין בגין זיהום נחל צין הוא ניר סביון. סביון העיד במסגרת הסכסוך בין קצא"א לקבלן עודד תורג‘מן על "כביש המריבה" בחדרה. סביון דחה את טענת תורג‘מן כי קיבל מקצא"א אישור לסלילת הכביש מעל קווי הדלק. הוא גם העיד בביהמ"ש שעוזי אהרוני, אותו אדם שתורג‘מן טוען כי הוא ייצג את קצא"א מולו, פרש לגמלאות ביוני ‭ 2013‬ וכבר אינו עובד בחברה. בתגובה אמר בא כוחו של תורג‘מן: "איך יכול להיות? יש לי מיילים איתו ב-‭."?2016‬ סביון השיב: "לקחתם אותו כיועץ חיצוני. אני הנציג של קצא"א".