פנאי | פיצ'ר

יש לאן לברוח: איך אפשר להעסיק את הילדים כשהכל סגור וגשום

הסגר אולי נגמר (נכון להיום), אבל השבתות הגשומות כבר בפתח • כשהמשחקיות סגורות, המוזיאונים מושבתים והתיאטראות שוממים - חדר בריחה ביתי הוא אופציה לפעילות משפחתית קצת אחרת

משחקים באתגר הצהוב, של חברת קווסטאייר קואלה / צילום: איל יצהר
משחקים באתגר הצהוב, של חברת קווסטאייר קואלה / צילום: איל יצהר

זה התחיל בימים של סגר, כשלא היו טיולים, אירועי תרבות ובילויים מחוץ לבית, ובתחושה שאין לאן לברוח. קבלו את אחד החידושים החמים של התקופה: משחק בריחה במרחב הביתי - בזום, באונליין, במשחק קופסה. וגם בלי סגר, בסתם יום של חורף, זה יכול להתאים.

אבל ראשיתו של הסיפור בסגר הראשון. כשעומר אשדת עמד לחגוג את בר המצווה שלו בראשית אפריל האחרון, הוא לא תיאר לעצמו שכל התוכניות יתרסקו במחי סגר. משפחת אשדת, שארגנה הפקה משובחת לכבוד האירוע, לא צפתה את חורבנה, אבל לנער המאוכזב הבטיחו חגיגה אלטרנטיבית, שלא ישכח.

להורים ליאור, עורך פטנטים, ואיה, אשת הייטק, שלושה בנים. האחים הבוגרים ניר (21) וגיא (18), שעוסקים במחשבים, במתמטיקה ובטכנולוגיה, הציעו לפתח אפליקציית חדר בריחה מותאמת לעומר. "הייתה לנו מסורת משפחתית לחגוג ימי הולדת בחדר בריחה", מספרת אשדת האם, כך שהמהלך היה אך טבעי.

האחים אשדת פיתחו את "מכונת הזמן של עומר" וההצלחה הייתה מסחררת. "זה היה חדר הבריחה הטוב ביותר שהיינו בו" אומרת אשדת האם, "והבנו שיש כאן סטארט-אפ עם פוטנציאל". על תשתית המשחק ההוא בנתה המשפחה יחד משחק בריחה חדש בנושא החלל. הם התאימו חידות, הפיקו סרטון, קריינו, צירפו את ספיר, בת זוגו של ניר, שטיפלה בגרפיקה, ואחרי פיילוט ומקצה שיפורים, הושק האתר, והמשחק יצא לשוק כבר בתקופת הסגר הראשון.

איה אשדת: "ממשפחה של צרכנים של חדרי בריחה הפכנו ליצרנים. פתאום יכולנו להסתכל מהצד על משפחות שונות מהארץ ומהעולם שמשחקות שעה ביחד, ולראות כיצד זה מגבש ומאחד וכמה הנאה יש בחוויה ובהתמודדות עם האתגר שלנו. התחלנו עם חברים וזה עבר מפה לאוזן.

"בהמשך הגיעו גם פניות ששאלו אם זה מתאים כגיבוש לחברות, ופתאום מצאנו את עצמנו עובדים עם דל, אינטל, בנקים וחברות ביטוח בגרסה תחרותית לקבוצות. במשחק קבוצתי רואים מיומנויות תקשורת, עבודת צוות וחלוקת עבודה. גם משפחות וגם חברות יכולות להפיק מזה משהו שהוא מעבר".

גם בקהילה האקדמית מסכימים שזו פעילות משפחתית מבורכת. ד"ר עומר לנס, פסיכותרפיסט ומרצה במכללה האקדמית תל חי, אומר: "בחברה שלנו הורים וילדים לא מבלים שעות ביחד, וילדים אינם חשופים להוריהם בזמן העבודה, וכאן זה קורה באספקטים לא מוכרים. במקרים חריגים זה יכול להביא גם למתחים, לתחרותיות וקונפליקטים, אבל זה תלוי במשפחה".

החלטנו לבדוק את חוויית הבילוי המשפחתי המשותף על בשרנו. בני ביתי הקרובים והרחוקים התקבצו בזום, ובן משפחת אשדת התורן, במקרה שלנו ניר, ניהל את המשחק מחדר הקונטרול בביתו. כמו בחדר בריחה רגיל, צריך ברגעים הראשונים להתאפס בסביבה החדשה המתעתעת, לסרוק את החלל ולנסות לדלות רמזים מהפריטים. על המסך זה דומה. שוטטנו עם העכבר על המסך עד שנפתח חלון חידה.

התקדמנו בהדרגה, מפצחים חידות תוך התייעצויות, חישובים ורעיונות. נשאבנו להרפתקה המרתקת והזמן עף. החידות היו מאתגרות במידה וכל אחד תרם בהארה משלו שסייעה להצלחה הקולקטיבית. פיצחנו את החדר על הדקה, והיה פשוט נהדר.
פרטים: EscapeZoom, הנחיתה על הירח. יש שני מסלולים: אחד שמתאים לקבוצות קטנות (3-5 משתתפים, 40 שקל למשתתף) ובו מתחרים נגד השעון, ושני שמיועד לקבוצות גדולות יותר (6-25 משתתפים, 50 שקל למשתתף), שמתחרות זו בזו (http://escape-zoom.web.app).

משפחת אשדת, הגרסה על טהרת הזום / צילום: איל יצהר
 משפחת אשדת, הגרסה על טהרת הזום / צילום: איל יצהר

התעוררות בזכות הקורונה

חדרי הבריחה פרצו אל חיינו לפני כחמש שנים. הטרנד נחת מיפן בשלהי 2015, וסחף אחריו עשרות אלפי ישראלים. האתגר, שנועל חבורת אנשים בחלל עם סיפור מסגרת, חידות ומשימות שצריך לפצח בתוך שעה, הפך ללהיט. עשרות חדרי בריחה צצו ברחבי הארץ כמו מדבקות בווטסאפ, והמונים גדשו אותם.

שנתיים אחרי, הגיע הבום לשיא. התקיים אפילו כנס חדרי הבריחה הראשון, שהיה גם האחרון, ומהפיק החלה מגמת האטה. הטרנד לא גווע, אבל התמתן והשתנה. ד"ר רון עדני, מומחה למחשבים ואיש אקדמיה שעשה הסבה ליזמות והייטק, זיהה את המגמה בראשיתה והקים את "בוק אסקייפ רום", פלטפורמה אינטרנטית שמשלבת מנוע חיפוש ומערך הזמנות אונליין לחדרי בריחה, שמאפשר לקהל לדעת "מי פנוי באלנבי", וכן מנגנון של ביקורות.

ד"ר עדני, המכיר היטב את התחום אומר שעד תקופת הקורונה, חלו בתחום תמורות מינוריות. "אבל בסגר הראשון הייתה עצירה מלאה של חדרי הבריחה, ולקח לתעשייה זמן להתעשת. לחלל הריק נכנסו כוחות חדשים וצצו פתרונות מקוריים ויצירתיים כמו ערכות בריחה להכנה ביתית בסגנון DIY במגוון עולמות תוכן וחדרי בריחה בזום. כחלק מטרנד עולמי שאפשר לשחק מכל מקום בעולם, היו חדרי בריחה אונליין, לבד או בקבוצה, ואפילו חדרים בקופסה".

ויש גם גרסה חרדית

מתברר שז’אנר חדרי הבריחה הביתיים לא פוסח על מגזרים, וגם אהרון ביין, צעיר חרדי, הוא אחד מהיזמים הללו. ביין, תלמיד כולל, פיתח משחק בריחה ביתי - בקופסה.
ביין מעיד על עצמו שאינו החרדי הממוצע. לפני עשור פיתח עלון פרשת שבוע בשילוב חידות, שהיה חריג בנוף אך הצליח מאוד. בהמשך הפיק אירועים בסגנון ה"מרוץ למיליון" מותאמי קהל ודרישות דת, והוא כותב חידות טריוויה למאגרים. לפני כחצי שנה, בעקבות הסגר, חשב לייצר משחק בריחה ביתי, וכשהגיעה בקשה לסייע למשפחות בבידוד, הוא יישם את הרעיון.

כיוון שהמגזר ממעט בשימוש באפליקציות ובכלים טכנולוגים, הפתרון היה ערכה בקופסה. כשראה כי טוב, השקיע בעיצוב גרפי והציע אותה למכירה. לקראת חנוכה הוא מתכנן משחק חדש.

"ניסיתי להימנע מנושא אחד", מסביר ביין, "לכן יש חידות בנושאים שונים ובכמה דרגות קושי, שיכולות להתאים למגוון גילאים. הרעיון הוא גיבוש משפחתי. אפשר להיעזר בגוגל או להתקשר לבני משפחה אחרים או חברים".

לצורך ההתנסות במשחק נרתמה משפחת פישמן הירושלמית (דתית אך לא חרדית). מירב פישמן, האם: "המשחק היה מאוד נחמד. היו דינמיקה טובה ומשימות חמודות שמתאימות לכל גיל. הבנות - אביב (11.5) ושירה (14.5) - שיתפו פעולה.

"השאלות הן בעיקר בנושאי יהדות: בר כוכבא, קצת חגים, היסטוריה וכדומה. בחידות היה חסר לי ההיבט הישראלי - שאלות על ארץ ישראל, על חגים לאומיים, על ספורט, על מתמטיקה, תחומים שהם מאוד נפוצים בעולם החידות, אבל כנראה לא בעולם החרדי".
פרטים: "משפחה בהרצה", משחק קופסה. החידות מתאימות מגיל 10 ומעלה. במשימות אפשר להשתתף מגיל 6 (טל' 055-8836899). 65 שקל.

משפחה בהרצה, המשחק הדתי-חרדי / צילום: מירב פישמן
 משפחה בהרצה, המשחק הדתי-חרדי / צילום: מירב פישמן

לשחק עם השכנים

על הרצף שבין משחק וירטואלי מבוסס טכנולוגיה למשחק הקופסה הקלאסי ניצבת חברת קווסטאייר קואלה, עם משחק שהוא גם וגם. בראשה עומד גל יודפת, שהוא בעצמו חובב חידות ומשחקי אתגר. כבר בעשור הקודם, כשפרצו חדרי הבריחה, קפץ על ההזדמנות לשלב עבודה ואהבה אישית.

"לא ידעתי לאן זה ייקח", הוא מודה, "אבל זה התחיל בקטן והתרחב בגדול. היום אנחנו מפתחים אתגרים לצרכים שונים כמו מיון עובדים ועוד. גם לפני הסגר היה לנו רעיון להנגיש את חדרי הבריחה הפיזיים למשפחות ולהציע מוצר ביתי פשוט וזול. הקורונה האיצה את התהליך".

האתגר הצהוב, שילוב של משחק וירטואלי עם משחק קופסה / צילום: גל יודפת
 האתגר הצהוב, שילוב של משחק וירטואלי עם משחק קופסה / צילום: גל יודפת

החברה השיקה את "אתגר הדגל" ואת "האתגר הצהוב", שניהם מציעים גיבוש משפחתי חווייתי ומאתגר עם חידות חכמות ויצירתיות. הבסיס הוא פלטפורמה אינטרנטית, שמשולבת עם ערכת כרטיסיות שמגיעה הביתה. כדי להתנסות באתגר הצהוב, גייסתי הפעם את השכנים, בני משפחת אברהמי, האב עמית וילדיו הבוגרים, מיקה וגיא, ובני זוגם. מתוך עשר כרטיסיות דגמנו אחת, ואת עשר החידות המתוחכמות והיצירתיות, פתרנו בכ-45 דקות. האתגר, החשיבה המאומצת והחברותא היו חוויה מרתקת ומהנה, בעיקר בימים מורכבים של ריחוק חברתי.

פרטים: אתגר הדגל והאתגר הצהוב, www.questair.co.il. המשחק מתאים מגיל 10-99, 69 שקל.