מפגינים בעד טראמפ מחו על תוצאות הבחירות בוושינגטון

הנשיא דונלד טראמפ חלף בשיירת המכוניות שלו על פני המפגינים ונופף להם • אפס ראיות להונאה רחבה לפי שעה

מפגינים בעד טראמפ מוחים על תוצאות הבחירות בוושינגטון / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
מפגינים בעד טראמפ מוחים על תוצאות הבחירות בוושינגטון / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

אלפי תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התכנסו בשבת בדאונטאון וושינגטון כדי למחות על תוצאות הבחירות. הפגנת התמיכה בטראמפ הסתיימה ללא אירועי אלימות מיוחדים.

כשהם מנופפים בדגלי ארה"ב וקוראים "עוד ארבע שנים", המפגינים חזרו על ההאשמות שהבחירות הוכתמו בהונאה, בהתאם לטענות שהעלה טראמפ.

אין לפי שעה כל ראיו להוצאה בקנה מידה נרחב לזיופים בבחירות. הניצחון של ג'ו ביידן במניין האלקטורים הוכרז בשבוע שעבר על ידי סוכנות הידיעות AP וארגוני המדיה העיקריים.

טראמפ תמך במפגינים, ונופף להם משיירת מכוניותיו שחלפה לידם בדרך למסלול הגולף שלו בווירג'יניה. הוא צייץ בטוויטר ביום שישי שהוא "אולי יעצור ויאמר 'הלו' ", למפגינים.

מוקדם יותר, עימותים בין תומכי טראמפ ומתנגדיו משכו את תשומת לב המשטרה, שחצצה בין שני המחנות ודיווחה על עשרה מעצרים עד סוף היום.

הוויכוחים ברחובות ועל המדרכות סביב וושינגטון נמשו גם לתוך הלילה, עם חילופי דברים והתנגשויות קלות בין שני המחנות. צילומים במדיה החברתית הראו אנשים שורפים כמה כובי מצחיה אדומים שנשאו תומכים של טראמפ, וכן את השוטרים שחצצו בין המחנות.

משתתפי העצרות בעד טראמפ אמרו שהם התפכחו מאשליות בנוגע לבחירות, והבטיחו להמשיך לתמוך בו גם הרבה אחרי שיעזוב את הבית הלבן.

מפגינים מפלורידה ומאילינוי 

"אם הם רוצים לאחד אותנו, הם צריכים להכיר ולכבד את חששותיהם של קרוב ל-70 מיליון אמריקנים שמאמינים שהבחירות היו הונאה", אמר ראיין מרסר, 28, מפלורידה, שהתייחס לג'ו ביידן וקמלה האריס.

המפגינים אמרו שהם הגיעו מרחבי ארה"ב כדי להשתתף בהפגנה. רייצ'ל מילר, 30, אמרה שהיא נהגה 11 שעות מאילינוי כדי לתמוך בטראמפ. בעבר היא תמכה דווקא בסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס. "הייתי מאושרת אילו טראמפ ניצח, אבל בסופו של דבר אני רק רוצה שיהיו בחירות הוגנות", אמרה מילר. היא חושבת שהדמוקרטים בהכחשה של חוסר ההגינות של הבחירות.

באירוע אתמול השתתפו מגוון של ארגונים תומכי טראמפ, כולל מהימין הקיצוני. כ-250 חברים בתנועת Proud Boys - שידועה בחולצות הפולו שלה בצבעי שחור וצהוב ובהשקפות אנטי-מוסלמיות, אנטי-טרנסג'נרים ונגד מהגרים - התערבבה בקהל. אחרים לבשו מדי צבא כביכול. אנריקה טאריו, מנהיג Proud Boys, שמכחיש שהתנועה מחזיקה בהשקפות של עליונות לבנה, אמר שיש חברים שהגיעו גם מבריטניה לעצרת.

מזכירת העיתונות בבית הלבן, קיילי מקאנני, מסרה בהודעת טוויטר שיותר ממיליון בני אדם השתתפו בהפגנה בעד טראמפ, אך כתבים העריכו את הקהל בכמה אלפים עד מעל 10,000 מפגינים. משטרת וושינגטון לא סיפקה אומדן משלה.

המחאות נערכו בשם ארגונים כמו Million MAGA March ו"שיירת הפסיקו את הגניבה". הדיווחים במדיה החברתית שקידמו את המצעדים הבליטו את טענותיו של הנשיא המכהן להוצאה רחבה בספירת הקולות.

קמפיין טראמפ ביטל ערעור באריזונה

ביום שישי דחה שופט מדינה במישיגן עתירה להפסקת אישור תוצאות הבחירות בדטרויט, ועורכי דין של קמפיין טראמפ ביטלו ערעור דומה בפיניקס, אריזונה. שופטים באור פילדלפיה דחו בקשות של קמפיין טראמפ לבטל כמעט 9,000 קולות שהתקבלו בדואר בנימוקים של טעויות קלות, כמו כתובות בוחרים חסרות או שמות מטושטשים.

רוב משתתפי המחאה בתמיכה בטראמפ לא עטו מסכות במהלך העצרת, שהתנהלה בעיצומה של גל הקורונה הגדול השני בארה"ב.

המפגינים צעדו לרוחב מרכז וושינגטון עד לבניין בית המשפט העליון. דילן אורמוביץ', 33, היה בקבוצה קטנה של מתנגדי טראמפ שעמדו בשדירות פנסילבניה כשתומכי טראמפ חלפו מולם. הוא החזיק שלט עם המילים "טראמפ הפסיד".

"רציתי רק להפיץ כמה עובדות נכונות", הוא אמר. תומכי טראמפ קראו לעברם קריאות בוז ו"ביידן רימה".

מול בית המשפט העליון, המשטרה נפרסה וחצצה בין בין המוני המפגינים בעד טראמפ וקבוצה קטנה של מתנגדים, שהחליפו ביניהם עלבונות.

קרוב יותר לבית הלבן, מפגינים תומכי ביידן וחברי תנועת "חיים של שחורים נחשבים" התווכחו עם קבוצה קטנה של תומכי טראמפ. תומכי הנשיא הניפו דגלים גדולים שכהם הלכו לתוך "כיכר חיים של שחורים נחשבים", אזור לאורך הרחוב ה-16 שהיה מוקד ההפגנות שפרצו אחרי הריגתו של ג'ורג' פלויד במעצר משטרה במינאפוליס ב-25 במאי.

הרחובות במרכז וושינגטון מ"מול (שדירה) הלאומית", נסגרו והמשטרה נערכה לאורכם. המשטרה מסרה שהיא פעלה כדי לוודא שאנשים יודעים שהם אינם יכולים להביא כלי נשק לעיר, שיש בה פיקוח קפדני על נשק חם. דוברת של המשטרה מסרה שעל פי החוק, אסורה הבאת נשק חם למרחק של 1,000 רגל (כ-340 מטר) מהפגנה בעיר הבירה.