האישה רוצה למכור את הדירה, הבעל רוצה שלום בית

בני זוג המצויים בהליך גירושים קיבלו צו לפירוק השיתוף בדירתם המשותפת, אולם אז ביקש הבעל שלום בית • מה קבע בית המשפט?

הליך גירושים / צילום: shutterstock
הליך גירושים / צילום: shutterstock

רקע: סעיף 37 לחוק המקרקעין קובע כי כל שותף במקרקעין משותפים זכאי בכל עת לדרוש את פירוק השיתוף. זוהי זכות מוחלטת שאיננה מותנית בנימוקים או נסיבות, די בדרישה מסודרת כדי לסלול את הדרך לפירוק הבעלות המשותפת במקרקעין, גם בין בני זוג נשואים שמתגוררים באותו הנכס.

לצדה של זכות זו עומדת לבית הדין הרבני הסמכות להורות כי במקרים מסוימים השותפות לא תפורק אלא תישאר על כנה, בעיקר לצורך אפשרות מעשית של שלום בית. זהו סעד שנועד להגן על בן או בת הזוג מפני התנהגות דורסנית של הצד האחר שמבקש להתגרש תוך פגיעה דורסנית בזכויות יסודיות הנובעות מקשר הנישואים.

זה שנים שקיומן של הזכויות בהקבלה זו לצד זו מעורר מתח בין ערכאות השיפוט בסכסוכי משפחה - מה שמכונה "מרוץ הסמכויות" שבין בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני - שכן לעיתים ייתכן שצד להליך יבקש לנצל זכות חוקית ויעדיף לתפוס את הסמכות של ערכאה מסוימת.

החלטה של בית המשפט לענייני משפחה בירושלים בחודש האחרון עוסקת בדרך הראויה לאיזון בין הזכויות הללו.

נסיבות המקרה: במסגרת הליכי גירושים בין בני זוג, הורה בית המשפט על פירוק שיתוף מיידי בדירתם. האישה כבר הפעילה מתווכים ואף הציגה את הדירה למספר מתעניינים, ואז פנה הבעל לבית הדין הרבני בטענה שהוא חפץ בשלום בית, ובית הדין הוציא "צו למדור ספציפי" אשר מונע את פירוק השיתוף ומכר הדירה.

קיומו של צו למדור ספציפי מהווה מעצור מיידי בפני הליכי פירוק השיתוף ומשכך פנתה האישה לבית המשפט.

ההחלטה: בהחלטה מנומקת ומפורטת מסבירה השופטת מיכל דבירי-רוזנבלט כי מימושן של זכויות חוקיות צריך להיעשות בתום לב ותוך כיבוד הדדי בין הערכאות המשפטיות. כאשר ניתן צו לפירוק השיתוף, ובפרט כאשר מי מהצדדים החל לקיימו, הרי שלא ניתן עוד לשנות את חזית הטיעון ולפנות לבית הדין בבקשות סרק שיחסמו את דרכו של הצד השני; התנהלות שכזו היא שימוש לרעה בזכויות. כאשר בית המשפט הקדים את בית הדין הרבני והורה על פירוק השיתוף, הרי שצו למדור ספציפי לא יעכב את ביצוע פירוק השיתוף.
את החלטתו של בית המשפט אפשר לבקר, שכן משמעותה המעשית היא העצמת מרוץ הסמכויות; כל בן זוג החפץ בהישגים טקטיים ירוץ להקדים את משנהו לא רק בתפיסת הסמכות של הערכאה המועדפת עליו אלא גם במתן החלטה, אולם מאידך ביקורת זו נמוגה מפני החידוש הגדול שמגולם בהחלטת בית המשפט לענייני משפחה: בפועל מדובר בריסון משמעותי של אותו המתח, שכן מידת תום הלב של ניצול הזכות החוקית מהווה פרמטר חשוב במבחן העדפת הזכות המנצחת. כאשר יוכח כי צווים חוסמים ניתנו תוך ניצול לרעה של זכויות חוקיות, הרי שזכות הבכורה של פירוק השיתוף תיוותר על כנה.

הכותבים הם השותפים המייסדים במשרד עורכי הדין הופמן & פרידנברג המתמחה
בענייני משפחה וירושה