חברת נמלי ישראל פרסמה מכרז להפעלת ממגורת דגון

בבניין הממגורה, המשמש סמל עירוני זה עשרות שנים, נפרקים יותר מ-3 מיליון טון גרעיני דגנים המיובאים לישראל מדי שנה, אשר מהווים כ-75% מכלל יבוא הגרעינים לארץ

נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת נמלי ישראל פרסמה בסוף השבוע מכרז לניהול, הפעלה ותחזוקה של ממגורת דגון בנמל חיפה, המשתרעת על פני שטח של כ-25 דונם בחלקו המערבי של נמל חיפה ומופעלת ע"י חברת דגון מאז הקמתה. בבניין הממגורה, המשמש סמל עירוני זה עשרות שנים, נפרקים יותר מ-3 מיליון טון גרעיני דגנים המיובאים לישראל מדי שנה, אשר מהווים כ-75% מכלל יבוא הגרעינים לארץ.

במסגרת המכרז, חברת נמלי ישראל (חנ"י) מבקשת מהמשתתפים להציע את המחיר לטון שהמפעיל ישלם לה עבור פריקת כל טון תבואות ברציף הממגורה. הזוכה במכרז, לאחר שיקבל כתב הסמכה מהמדינה, יקבל הרשאה להפעלת הממגורה למשך תקופה של כ-6 שנים, כאשר לחנ"י תישמר הזכות להאריך תקופה זו בתקופות נוספות של עד 4 שנים, וסה"כ 10 שנים. חנ"י תישא בהשקעות הנדרשות ואף תממן את מלאי חלקי החילוף הראשוני כפי שעשתה בממגורה בנמל אשדוד.

בממגורה בנמל חיפה נפרקים מדי שנה כ-3 מיליון טון ויותר של גרעיני חיטה, תירס, סויה, שעורה, ליפתית ועוד, שנפרקים מהאניות ברציף ייעודי בנמל, מועברים לאחסון זמני במבנה הממגורות באמצעות מערכת מסועים ונמסרים למובילים בהתאם להוראות היבואנים. כ-60,000 משאיות וכ-11,000 קרונות רכבת עוברים בשנה בממגורות אלה לצורך שינוע התבואות. מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן אמר כי "המכרז להפעלת הממגורה בנמל חיפה הוא צעד חשוב ונוסף בפעילותה של חנ"י לקידום התייעלות במרחב הנמלי בכלל ובפריקת התבואות הנשלחות לארץ דרך הנמלים בפרט. הזוכה במכרז יפעיל את הממגורה וייתן שירות ליבואנים, זאת במטרה לספק מענה הולם להתפתחויות בענף יבוא הגרעינים ולשפר את השירות ליבואני הגרעינים".