עורכי דין | בלעדי

עו"ד אביחי ברטנובסקי מואשם בגניבה של 1.8 מיליון שקל מלקוחותיו, אך ממשיך לייצג לקוחות

עו"ד ברטנובסקי מייצג, בין היתר, את שירה רבן שתובעת את אשת רה"מ שרה נתניהו • ברטנובסקי בתגובה: "עם כל הנטען כלפיי אתמודד איפה שצריך להתמודד. לא קיבלתי את כתב האישום לידיי, וגם לא נערך לי שימוע"

בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock
בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock

עו"ד אביחי ברטנובסקי (55) מואשם בגניבה של 1.8 מיליון שקל מלקוחות, בקבלת דבר במרמה ובעבירות זיוף ושיבוש מהלכי משפט. למרות האישומים נגדו, ברטנובסקי ממשיך לעבוד כעורך דין ולייצג לקוחות - כך נודע ל"גלובס".

יודגש כבר בפתח הדברים כי עו"ד ברטנובסקי מכחיש את המיוחס לו בכתב האישום שהגישה נגדו הפרקליטות ב-13 באוקטובר 2020. יתר על כן, ברטנובסקי אמר ל"גלובס" כי הוא לא קיבל את כתב האישום לידו, ואף לא נערך לו שימוע לפני שהוחלט להעמידו לדין פלילי. "עם כל הנטען כלפיי אתמודד איפה שצריך להתמודד. בשלב זה אינני יודע את מה שנטען כלפיי, כי לא קיבלתי את כתב האישום לידי, וגם לא נערך לי שימוע", מסר ברטנובסקי.

אביחי ברטנובסקי הוא עורך דין ותיק שמייצג בתיקים רבים שרובם בפרופיל תקשורתי נמוך. שמו מוכר במידה מסוימת בציבור בשל העובדה שהוא מייצג יחד עם עו"ד נעמי לנדאו את עובדת מעון ראש הממשלה לשעבר, שירה רבן, בתביעה שהיא הגישה נגד המדינה בטענה כי אשת ראש הממשלה שרה נתניהו התעמרה בה בתקופת עבודתה במעון (יודגש כי לעו"ד לנדאו אין כל קשר לחשדות נגד ברטנובסקי).

מעניין להזכיר כי ברטנובסקי עבד בעבר אצל עו"ד יוסי כהן, שהיום עומד מולו בבית הדין לעבודה ומייצג את שרה נתניהו בסכסוך מול שירה רבן.

ל"גלובס" נודע, כאמור, כי בזמן שברטנובסקי מייצג לקוחות, מנהלת נגדו מדינת ישראל משפט פלילי בטענה כי הוא הונה לקוחות שלו כשגנב כ-1.8 מיליון שקל מכספים שהם הפקידו אצלו בנאמנות.

מעל באמון ולא הפקיד צ'קים על סך כ-1.8 מיליון שקל

תחילת הפרשה ביוני 2014. לפי כתב האישום נגד ברטנובסקי, שעליו חתומה עו"ד אפרת רותם, סגנית בכירה בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), באותה עת מונה ברטנובסקי לטפל בהליך עסקת מכר של דירה ברחוב מבצע קדש בתל אביב מנכסי עיזבון של אדם בשם שמעון גבסו ז"ל.

לפי האישום, ב-12 ביוני ערך ברטנובסקי הסכם מכר בין עיזבון המנוח לבין זוג רוכשים ש',ר' וש',ט', וההסכם אושרם על-ידי בית משפט השלום בתל אביב. לדברי הפרקליטות בכתב האישום, בהתאם להסכם המכר ולבקשתו של עו"ד ברטנובסקי קיבל ברטנובסקי מידי הרוכשים ארבעה צ'קים בסך כולל של כ-1.8 מיליון שקל שנרשמו לפקודתו.

לפי הנטען באישום, ברטנובסקי מעל באמון שניתן לו על-ידי בית המשפט ולא הפקיד את הצ'קים בחשבון הנאמנות. "הנאשם (ברטנובסקי) גנב את הצ'קים בכך שבהיותו מחזיק כדין, בפיקדון, דבר הניתן להיגנב, שלח יד בו במרמה והפקיד את הצ'קים בחשבונות הבנק הפרטיים שלו בבנק הפועלים", טוענת הפרקליטות.

לפי כתב האישום, באופן הזה ברטנובסקי זוכה ביתרת זכות בחשבונותיו בסכום כולל של 1.8 מיליון שקל ועשה שימוש בכסף לצרכים פרטיים.

עוד טוענת הפרקליטות בכתב האישום נגד עו"ד ברטנובקי כי הוא לא הסתפק בכך ו"הוציא חשבוניות כוזבות עבור הוצאות או פיקדון, ביודעו כי הדבר אינו אמת".

באישום הזה ברטנובסקי מואשם בביצוע עבירות של גניבה בידי מורשה וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

באישום שני שמופיע בכתב האישום נגד ברטנובסקי הוא מואשם כי "לצורך הכנת הדוח בדה הנאשם ראייה בכך שזייף תדפיס עובר ושב הנחזה להיות תדפיס חשבון הנאמנות לפיו הופקדו בחשבון הנאמנות שני צ'קים שהתקבלו במסגרת עסקת המכר בסכום של כמיליון שקל וקיימת יתרת זכות בחשבון הנאמנות בסכום הזה. "הנאשם עשה כן כשהוא יודע כי האמור במסמך אינו אמת, וכי לא קיימת יתרת זכות החשבון הנאמנות".

בנוסף מואשם ברטנובסקי כי בכוונה להטעות את בית המשפט בהליך השיפוטי הגיש ב-4 ביולי 2019 את הדוח המזויף לבית המשפט כנספח במסגרת "הודעה מטעם מנהל העיזבון ובקשה למתן החלטה לעניין הוצאות מקופת העיזבון".

לפי כתב האישום, "בדיון מיום 10 בפברואר 2020 שיבש ברטנובסקי הליכי משפט בכוונה להכשיל הליך שיפוטי, בכך שבמענה לשאלות בית המשפט טען כי כל כספי התמורה מעסקת המכר מוחזקים בחשבון הנאמנות, כשהוא יודע שטענותיו אינן אמת".

לטענת הפרקליטות, "במעשיו המתוארים לעיל עשה הנאשם מסמך הנחזה להיות את אשר איננו והוא עשוי להטעות, וזאת בנסיבות מחמירות המתבטאות בהפרת אמון של בית המשפט ובתפקידו של הנאשם. וכן בדה הנאשם ראיה והשתמש בראיה בדויה, והכול בכוונה להטעות רשות שיפוטית בהליך שיפוטי, וכן עשה דבר בכוונה להכשיל הליך שיפוטי".

ברטנובסקי מואשם באישום השני בעבירות של בידוי ראיות ושיבוש מהלכי משפט.

כמו כן מואשם ברטנובסקי באישום שלישי בעבירות של התחמקות מתשלום מס במזיד והכנת רשומה כוזבת. לפי הנטען נגדו, "בתקופה הרלוונטית, כתוצאה מביצוע המעשים העברייניים נבעה לנאשם הכנסה בלתי חוקית בסך כ-1.2 מיליון שקל, עליה לא דיווח לפקיד השומה", טוענת הפרקליטות.

תחילת המשפט והקראת כתב האישום בתיק ברטנובסקי צפויה להיערך ב-7 בדצמבר בבית משפט השלום בתל אביב.

ברטנובסקי ממשיך לעבוד ולייצג לקוחות

יצוין כי למרות שברטנובסקי מואשם בעבירות כל-כך חמורות של הונאת לקוחות, הוא ממשיך לעבוד כעורך דין, להשתתף בישיבות עבודה ולייצג לקוחות.

עוד נציין כי מי שסייע בחשיפת הפרשה הוא עו"ד אביעזר גרואר, המתמחה בתחום ירושות וצוואות ומקרקעין ומשמש גם כמנהל עיזבון מטעם בית המשפט. גרואר מונה כמנהל עיזבון בתיק שבמסגרתו הסתבך ברטנובסקי, במקומו של מנהל העיזבון הקודם, לאחר שעלה חש להתנהלות לא תקינה בתיק. לדברי גרואר, הוא בדק את הנושא, והתברר לו כי אכן כספי לקוחות לא הוחזרו, אך הסיבה היא ההתנהלות החמורה לכאורה של עו"ד אביחי ברטנובסקי, ולא של מנהל העיזבון שאותו גרואר החליף.

מוועדת האתיקה של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "ככלל, ועדת האתיקה המחוזית אינה נוהגת להכחיש או לאשר עצם קיומם של הליכי בירור משמעתי בעניינם של עורכי דין. עם זאת, במקרה זה ובשל פנייתכם, בחרנו להודיע לציבור (באמצעות 'גלובס'. ח,מ') כי לפני ימים ספורים הועבר לידי הוועדה מידע אודות הגשת כתב אישום בעניינו של עורך הדין. בהתאם לנהלי הוועדה ולאחר קבלת חומר החקירה תיבחן האפשרות לפנות בבקשה לבית הדין המשמעתי להורות על השעייתו הזמנית של עורך הדין בהתאם לסמכותו לפי סעיף 78 לחוק הלשכה".

עו"ד אביחי ברטנובסקי סירב להגיב לדברים וטען כי טרם קרא את כתב האישום.

מטעם הפרקליטות נמסר כי "לנאשם נשלח מכתב שימוע בשלוש הזדמנויות שונות, גם למען המופיע במרשם האוכלוסין וגם למען שמסר בהליך החקירה. למרות האמור, הנאשם לא אסף מכתבים אלה, והם חזרו לשולחת, לכן לא נערך לו הליך השימוע". 

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד אפרת רותם לאחר התייעצות עם האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד עו"ד אביחי ברטנובסקי הם בעיצומם, ברטנובסקי מכחיש את המיוחס לו בכתב האישום שהגישה הפרקליטות, ושמורה לו חזקת החפות.