אושרה תוכנית הענק ל-3,500 יח"ד באזור הבננה במזרח נתניה

כחלק מהתוכנית ייבנו בשטח מבנים עד לגובה 28 קומות • התוכנית אף כוללת הקמת מסוף אוטובוסים, דבר שמעורר ביקורת אצל תושבים בשכונת נאות גנים הצמודה

נתניה / צילום: שאטרסטוק
נתניה / צילום: שאטרסטוק

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז אישרה למתן תוקף את תוכנית הענק להקמת שכונת מגורים חדשה בשטח חקלאי המכונה "אזור הבננה", במזרח נתניה. התוכנית היא חלק מהסכם הגג שעליו חתמה נתניה בשנת 2016, כחלק ממנו התחייבה להקים 12 אלף יח"ד. התוכנית, ששטחה 875 דונמים, כוללת כ-3,500 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 20 עד 28 קומות וחלקם במבני מגורים של עד 9 קומות. בין היתר, התוכנית קובעת הקמת מסוף אוטובוסים בשטח של 11 דונם, בחלק הצפוני של הקרקע.

תוכנית מתחם הבננה נתניה / צילום: דורון צוף זילברברג אדריכלים
 תוכנית מתחם הבננה נתניה / צילום: דורון צוף זילברברג אדריכלים

התוכנית גובלת ממערב עם שכונת עמליה, שכונת נאות גנים ושכונת קריית השרון, מדרום למתחם נמצא בית עלמין, וממזרח היישוב נורדיה. התוכנית מחולקת למתחמי משנה, כאשר כל תת מתחם יוכל לקום בנפרד ויכלול מערך תנועה ושירותי ציבור נדרשים. החיבור למרקם העירוני הקיים יתבסס על 3 כניסות ראשיות: כניסה מרחוב האלונים, שתהפוך לציר מזרח-מערב מרכזי, אשר יוביל מחורשת הסרג'נטים ממערב עד לפארק העירוני החדש. לאורך הציר יהיו שבילי אופניים וגינון נלווה. במרכז הציר מרכז מסחרי גדול ומעליו דיור מוגן. כ-90 דונם ישמשו למבני ציבור: בדרום התוכנית מתוכננת קריית חינוך שתכלול בית ספר תיכון ושטח לספורט. בתי ספר יסודיים ואשכולות גנים יפוזרו וימוקמו במתחמי המשנה. ממזרח לשכונה מתוכנן פארק לינארי על שטח של 113 דונם. במרכז הפארק יתוכנן אמפי פתוח גדול שיאפשר קליטת קהל.

התוכנית מתנה את היקפי הבנייה בהקמת כבישי גישה ותחבורה ציבורית. כמו כן, התוכנית מתווה כביש עוקף חדש לנתניה מזרח, שיחבר את כביש 57 מצפון עם כביש 561 המתוכנן מדרום, וחלק מהיקפי הבנייה מותנים ביצירת חיבור לכבישים אלו. בצפון התוכנית מתוכנן מסוף תחבורה ציבורית.

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, ציינה כי "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של נתניה, תוך מתן דגש על איכות חיי התושבים. התוכנית יוצרת רובע עירוני איכותי, בשילוב התשתיות הנלוות, שיספק פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות, כמו גם ייתן מענה לצורכי התחבורה של תושבי העיר וסביבתה, מוסדות ציבור על עירוניים, ופארק גדול לרווחת התושבים".

"תוכנית הבננה תגזול את מעט הירוק שיש לנו"

אורנה אביקזר, פעילה חברתית תושבת שכונת נאות גנים, הסמוכה לתוכנית "הבננה", אמרה ל"גלובס" כי "בתוך תוכנית הבננה יש תוכנית למסוף תחבורה. יש להבין שמדובר בהקמה של תחנה מרכזית חדשה, שמשתרעת על שטח של 11 דונם, שזה יותר גדול אפילו מהתחנה המרכזית הקיימת של נתניה, שמיועדת להתפנות. זה לא סתם מסוף. מה שקורה פה זה שאנחנו שכונת צמודי קרקע, וחיים מול שדה פתוח, את מעט הירוק שיש לנו הולכת לגזול תוכנית הבננה ולזה מוסיפים תחנה מרכזית בתוך השכונה. זה לא יקרה. אנחנו נעתור לבית המשפט".

התוכנית היא ביוזמת רשות מקרקעי ישראל וחתומים עליה האדריכלים איילת הוקמן ודורון צוף. 

תגובת העיר נתניה ביחס לתוכנית: "נכון לרגע זה, לא פורסמה החלטה של הוועדה המחוזית באשר לסוגיות השונות שהעלתה העירייה לצורך שיפורה של התוכנית. לכן אנו מבקשים להמתין עד שתתפרסם החלטה בעניין, ונלמד אותה קודם שנעביר התייחסותנו". 

ביחס לטענות אורנה אביקזר, נמסר מעיריית נתניה: "מדובר בטענות שיש לדחות אותן על הסף, שכן לא מדובר בתחנה מרכזית אלא במסוף קצה לתחבורה ציבורית אשר יאפשר עיבוי ושיפור התחבורה הציבורית בנתניה, דבר שהוא בעל חשיבות עליונה לרווחת כל תושבי העיר והסביבה.

"חשוב לציין כי העירייה הגישה התנגדות ולפיה ביקשה שהמסוף המתוכנן יעבור לצידו המזרחי של הכביש העוקף ויורחק מבתי התושבים. עוד חשוב לציין כי גם במקומו הנוכחי של המסוף, המרחק מבתי התושבים הוא עשרות מטרים. לטענה כי נגזלו השטחים הירוקים, טענה זו יש לדחות, שכן התוכנית - לצד תוספת משמעותית של יחידות דיור - כוללת בתוכה גם היקפים משמעותיים מאוד של שטחים ציבוריים פתוחים".