בעקבות חשיפת גלובס: רשות ניירות ערך בודקת את אי הסדרים החשבונאיים בבזק בינלאומי

הבדיקה נערכת במחלקת התאגידים של הרשות, לאחר שהבוקר דיווחה בזק על תיקון דוחותיה בעקבות אי סדרים בגובה 195 מיליון שקל • עד כה החברה משתפת פעולה  ומספקת לרשות את המסמכים הרלוונטיים

רשות ניירות ערך בודקת את פרשת "אי הסדרים החשבונאיים" בחברת בזק בינלאומי, אשר נחשפה ב"גלובס". הבדיקה נערכת במחלקת התאגידים של הרשות, שעומדת בקשר עם החברה מאז חשיפת הפרשה. נזכיר כי הבוקר (ד') דווח כי בזק מתקנת את דוחותיה בעקבות חשיפת גלובס על אי הסדרים בבזק בינלאומי. 

במסגרת הבדיקה דרשה מחלקת התאגידים, בראשות מנהלת המחלקה שרה קנדלר, מהחברה להגיש את כל המסמכים והמידע הרלוונטיים לפרשה שהולכת ומסתבכת. עד כה החברה משתפת פעולה, סיפקה לרשות מסמכים רלוונטיים ועומדת בקשר שוטף עם נציגי הרשות. 

טעויות מהותיות 

כפי שנחשף ב"גלובס", במסגרת הערכות שגרתית לדוחות הרבעוניים נמצא במאזני בזק בינלאומי "חור" של עשרות מיליוני שקלים שהחברה לא יודעת להסביר. בזק בינלאומי הפעילה את משרד רואי החשבון סומך כדי לנסות ולעזור בפתרון התעלומה. 

במכתב ששיגרה רשות ניירות ערך ליו"ר דירקטוריון בזק  גיל שרון ומנכ"ל החברה דודו מזרחי, שכותרתו "בקשה לקבלת פרטים בגין טעויות מהותיות בדוחות הכספיים של החברה", נכתב כי "בהמשך לדיווחי החברה מימים 9 בנובמבר 2020 ו-18 בנובמבר 2020 בדבר זיהוי טעויות מהותיות בדוחות הכספיים של החברה, שמקורן בטעויות שזוהו בדוחות הכספים של החברה-הבת - בזק בינלאומי בע"מ", מבקשת הרשות לקבל את הפרטים הבאים: "מידע מלא בנוגע לטעויות שזוהו, ובכלל זה השתלשלות העניינים אשר הובילה לגילוי הטעויות, ובכלל זה כיצד התגלו ועל-ידי מי מאנשי החברה ו/או רואי החשבון המבקרים; הדוחות הכספיים אשר כוללים טעויות מהותיות, מהות כל טעות שהתגלה; ובאילו נסיבות נוצרו הטעויות".

עוד דורשת הרשות מבזק "הסבר מדוע הטעויות לא התגלו על-ידי החברה עד למועד זה; פירוט הסעיפים בדוחות הכספיים של החברה ושל בזק בינלאומי הצפויים להיות מושפעים מהטעויות; הפעולות שהחברה מבצעת בקשר לטעויות שזוהו וההשלכות הצפויות של האירוע על הערכת אפקטיביות הבקשה הפנימית של החברה".

הרשות דרשה בנוסף פירוט לגבי לוחות הזמנים הצפויים בקשר למועד פרסום המידע המלא והסופי בדבר הטעות שזוהתה והדוחות הכספיים המתוקנים לתקופות הרלוונטיות, הכוללים טעויות מהותיות. 

בדיקה במחלקת התאגידים

בשלב זה מדובר בבדיקה שנערכת כחלק מעבודתה השוטפת של מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך, בדומה לכל מקרה שבו מתעוררים אי סדרים בדוחות של חברות ציבוריות. לא ברור האם הבדיקה מלווה גם על-ידי נציגי מחלקת החקירות ברשות, או האם היא בכלל תעבור לבחינה במחלקת החקירות או תיוותר במסגרת טיפול אכיפתי-מינהלי ברשות. 

מחלקת התאגידים היא אחת מזרועות הביצוע של רשות ניירות ערך, ותפקידה העיקרי הוא להגביר את השקיפות בשוק ההון באמצעות הסדרה אזרחית של חוק ניירות ערך. המחלקה פועלת בשלושה מישורים: פיקוח, הסדרה ואכיפה.

במישור הפיקוח פועלת המחלקה להבטיח כי התאגידים המדווחים מקיימים את חובות הדיווח שלהם על-פי חוק; במישור ההסדרה, פועלת המחלקה לעיצוב דרישות הגילוי והתאמתו לדינמיקה בשוק ההון; ובמישור האכיפה, פעילותה העיקרית של המחלקה מתמקדת באיסוף מקרים שבהם הוראות החוק הופרו על-ידי התאגידים המדווחים או בעלי העניין בהם, והעברת ההפרות לטיפול מחלקת אכיפה ברשות.

במחלקה זו התבצעו בשנים האחרונות לא מעט הליכי בדיקה ואכיפה עקב טעויות מהותיות בדיווחים של חברות ציבוריות, אשר חלקם הסתיימו באכיפה מינהלית, ואחרים הגיעו למחלקת החקירות ואף לאישומים פליליים.

בין הפרשות הללו היו הליך הבדיקה בפרשת אפריקה תעשיות, שהוליד כתב אישום נגד המנכ"ל לשעבר של חברות אפריקה תעשיות ונגב קרמיקה, אבי מוטולה, בפרשת "אי-הסדרים" בדוחות הכספיים של החברות; "שערוריית טלדור" משנת 2014, במסגרתה התגלו אי התאמות בהיקף של 49 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים של החברה, ואשר הגיעה לסיומה בשנה שעבר בשורת הסדרי אכיפה; הסדר האכיפה המינהלית שנחתם בין רשות ניירות ערך לבין חברת אלבר שירותי מימון בע"מ בעקבות ארבע הפרות דיווח של הכללת פרטים מטעים ברשלנות בדוחות כספיים; וכן פרשת הכללת הפרטים המטעים בדוחות הכספיים של חברת דורי בנייה, שהובילו לכך שבדוח הופיעו טעויות בסך של 313 מיליון שקל, ואילצו את דורי לפרסם דוחות מתוקנים שלמעשה מחקו את יתרת העודפים של החברה והעבירו אותה לגירעון בהון העצמי של כ-241 מיליון שקל.