שר האוצר האריך את הפטור ממכס על יבוא חמאה לתקופה של שנתיים

החלטת השר כ"ץ מתקבלת על רקע מחסור ארוך של חמאה במדפים בישראל, שנפתר לאחר שאושרה הוראת שעה לפתיחת היבוא באופן "חופשי" למשך השנה החולפת • התאחדות יצרני החלב: "פקידי האוצר פועלים כגנבים בלילה כדי לפתוח את שוק החמאה לייבוא פרוע"

חמאה  /צילום: שני מוזס
חמאה /צילום: שני מוזס

בשורה טובה ליבואניות החמאה, אכזבה למחלבות: שר האוצר ישראל כ"ץ יאריך את הפטור ממכס על יבוא חמאה לישראל. השר הצהיר היום כי הפטור יוארך לתקופה של שנתיים. לדבריו השר ה"יבוא ימנע מצבי מחסור שהתרחשו בעבר, ויאפשר תחרות בענף החלב באמצעות הגדלת מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן והורדת יוקר המחייה". ההחלטה הזו מתקבלת על רקע מחסור ארוך של חמאה במדפים בישראל, שנפתר לאחר שאושרה הוראת שעה לפתיחת היבוא באופן "חופשי" למשך השנה החולפת.

ההחלטה הזו של השר התקבלה בניגוד לעמדה של הרפתנים ונציגי המחלבות בישראל שניסו להביא לחתימה על מכסה מוגבלת של פטור ממכס בהיקף של כ-6,500 טון, שנתפסה בעיניהם כמידתית יותר, זאת בניגוד לפתיחה כוללת של השוק ליבוא.

התאחדות יצרני החלב (לשעבר התאחדות מגדלי הבקר) הצהירה בעקבות הדברים "מצער מאד שבשעה שאנו מנהלים מו"מ על עתידו של משק החלב, פועלים פקידי האוצר כגנבים בלילה כדי לפתוח את שוק החמאה לייבוא פרוע. לטענת ההתאחדות, "בהוצאת מחירי החמאה מפיקוח, פוגע משרד האוצר בשכבות החלשות לטובת קומץ יבואנים הצפויים לעשות הון על חשבון הציבור. שכן, משמעות ההחלטה היא המשך עליית מחירי החמאה שהשנה כבר עלו בעשרות אחוזים".

נזכיר כי מועצת החלב אף עתרה לבג"ץ בנוגע להחלטה הקודמת שהסתיימה עתה, אולם בית המשפט החליט שלא להיעתר לבקשת לצו ביניים, וקבע כי אין טעם לדון בכך משום שמדובר בהחלטה לתקופה זמנית שעתידה להסתיים בקרוב.

במועצת החלב איימו היום לפנות לבית המשפט בעליון בסוגיה, וטענו בתגובה להחלטת השר: "היום המדינה הוכיחה שהיא עובדת למען היבואנים ולא למען הצרכנים". לטענתם, "מדובר בהפרה בוטה של התחייבות המדינה לבג"ץ כי הוראת השעה תהיה לשנה אחת בלבד. ותוך הוספת חטא על פשע, בכך שבמקום לייבא חמאה שתמחר במחיר מפוקח כפי שהמליצה המועצה, ימשך ייבוא של חמאה אשר תמכר לצרכנים במחיר היקר במעל 20% מהמחיר המפוקח". עוד טוענים במועצה כי "המהלך החד צדדי פורסם בזמן שמתנהל משא ומתן עם משרד האוצר, וכעת, נחשפו כוונותיו האמיתיות של המשרד".

מי שבאופן טבעי ברך על ההחלטה הוא ראובן שליסל, יו"ר ענף המזון וסגן נשיא איגוד לשכות המסחר, והבעלים של יבואנית המזון ליימן שליסל. לדבריו, "החלטה תמשיך לתת מענה לביקוש בשל החוסר הקיים בייצור המקומי, תגדיל את מגוון המוצרים לצרכנים ותתרום להורדת יוקר המחייה".

באוצר מקווים לפריצת דרך במו"מ עם משרד החקלאות והמחלבות

ההחלטה של שר האוצר התקבלה היום במקביל לניסיונות של ענף החלב להגיע למתווה שיקבע מחדש את התכנון במשק החלב שטרם הושגו לגביו הבנות ממשיות. מוקדם יותר השבוע דיווחנו ב"גלובס" כי שר החקלאות חתם על צו שמבקש להאריך את תקופת החוק שמסדיר את התכנון במשק החלב בחצי שנה נוספת. ואולם, שר אוצר סרבו לתת את חתימתו הנדרשת, כדי להעביר את בקשת ההארכה לוועדת הכלכלה של הכנסת. זאת משום שבמשרד האוצר רוצים לראות התקדמות בהסכם לפני הארכה של המצב הקיים בתקופה נוספת.

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות יעקב מרגי שאל יו"ר הוועדה את נציג האוצר מדוע המשרד מסרב להגיש את בקשת ההארכה לאישור הוועדה, וביקש לדעת מה לוחות הזמנים למתווה ענפי. נציג האוצר, גלעד קצב, רפרנט מים וחקלאות באגף התקציבים באוצר השיב: "אנחנו במו"מ מאוד מתקדם עם משרד החקלאות והמגדלים וכשזה יבשיל להסכמות נשמח לקדם את המשך התקנות של מחיר המטרה". עוד ציין נציג האוצר, כי היום צפויים הצדדים להיפגש לטובת "מו"מ אינטנסיבי עד שעות הערב", כשהוסיף כי הוא "מקווה שתהיה שם פריצת דרך".

למעשה, ב-31 בדצמבר ייגמר התוקף של המנגנון שמסדיר את משק החלב, וככל שלא יושגו הבנות בימים הקרובים, הצדדים יידרשו להארכה להמשך הדיונים. המשמעות היא כי אם לא יהיה צו או תיקון חוק והסדר חדש - בפועל יקרה מצב שבו אין בפועל תכנון במשק החלב, ואין מחיר מטרה (מחיר החלב הגולמי שמשלמות המחלבות לרפתנים).

בסיכום הדיון השיבו קרא יו"ר הוועדה: "אני נותן לכם עד סוף חודש נובמבר להגיע אלינו עם תשובות ולהודיע לוועדת הכלכלה באיזה מצב נמצא המו"מ. אם מישהו מנסה להשתמש בזה כמנוף בגלל בעיות פוליטיות כאלה ואחרות אני מבקש לדעת מזה".