טיולים | פיצ'ר

טיול הליכה סתווי בגולן: אל "שער הרוחות"

בשבוע הקרוב עוד יפרחו בין סלעי הבזלת פרחי סתוונית התשבץ הנדירים

סתוונית התשבץ הנדירה. עכשיו העונה / צילום: יותם יעקבסון
סתוונית התשבץ הנדירה. עכשיו העונה / צילום: יותם יעקבסון

עונה מומלצת: סתיו, חורף ואביב
התאמה: לכל המשפחה
קושי מסלול: קל
אורך מסלול: כ-1.5 ק"מ
משך מסלול: כשעתיים בניחותא
מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "הגולן והחרמון" (מהדורה אחרונה: 2019)

הנחיות הגעה מצומת וואסט: נוסעים מזרחה בכביש 959. חולפים על פני הפניות ימינה למרום גולן. כחצי קילומטר לאחר העיקול שמאלה, לצד בריכת המים, חונים בצד הדרך ליד השילוט "באב אל הווה".

המסלול: מהכביש נראית הגבעה הסמוכה לכביש חסרת ייחוד ומשמימה, אך הליכה קצרה לעברה חושפת עולם ומלואו. לאחר שחוצים את הכביש וחולפים דרך מחסום הבקר הצר ניתן לפנות ימינה, לעבר שלט הסבר והלאה צפונה, לאורך שביל הגולן, אבל למעשה ניתן לטייל בגבעה איך שרוצים.

באב אל הווה, "שער הרוחות", הוא שמו של היישוב שהיה כאן לפנים, השוכן בפתחו של המישור סחוף הרוח המכונה "בקעת הרוחות", המשתרע מזרחה ממנו. הגבעה הזו הייתה מיושבת מאז ימי קדם. למרגלותיה, במקום שבו חולף הכביש כיום, עברה דרך קדומה. שיאה של ההתיישבות בתקופה הביזנטית (מאות 4-7 לספירה). מתקופה זו ניתן למצוא באתר חפירות ארכיאולוגיות שבהן התגלו חללי מגורים, פינות בישול ומערת קבורה בנויה שבה משכבי אבן דו-קומתיים למתים.

בין השרידים הפזורים בשטח גדלים אלוני תבור מרשימים, עוזררים ושאר עצי בר, לצד כמה תאנים מפותלות גזע שחושלו על ידי הרוחות, דובדבן פליט תרבות וכמה פרטים יפים של קיסוס החורש, שענפיהם המשתרגים חובקים בארוטיות את האבנים. בימים אלו פריחת הקיסוס בשיאה והצמחים רוחשים דַּבּוּרִים ודבורים. באתר החפירות שבתחום הכפר גדל השרך הנדיר אברנית הנשר, מהנדירים בשרכי ישראל.

דרום מערבית לגבעה שוכן מקור המים של הישוב הקדום, שהפכה לפינת חמד שוקקת חיי בר: בריכת בראון. בריכה זו, המתמלאת מי גשמים מידי חורף, נמצאת בשקע טבעי שנסכר בחלקו המערבי בימי קדם. בחורפים קרים הבריכה קופאת לחלוטין.

לצד בריכה זו ישנה בריכה קטנה נוספת, המשמשת כיום את הפרות, הנמצאת בסמוך לעיקול הכביש.

בעונת הסתיו ובמהלך השבוע הקרוב עוד יפרחו בין סלעי הבזלת שבבאב אל-הווא פרחי סתוונית התשבץ הנדירים. סתוונית התשבץ, המכונה כך על שם מרקם עדין של עורקים בדגם רשת על גבי עלי הכותרת שלה, היא מהסתווניות הגדולות והנדירות בישראל. גבול תפוצתה הדרומי הוא רכס בשנית ובישראל היא פורחת רק בחרמון, צפון הגולן ומזרחו. מחוץ לישראל היא צומחת רק בלבנון, סוריה וטורקיה.