לקראת המיזוג עם היימייקר: שיפור בתוצאות ארקו ברבעון השלישי

רווח נקי של של 9.7 מיליון שקל ברבעון השלישי • גורלה של העסקה יוכרע באופן סופי רק בעוד כשלושה שבועות • קרנות השקעה מקבוצת MSD Partners של מייקל דל, ישקיעו עד 100 מיליון דולר במניות בכורה של ארקו קורפ

אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו
אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו

רגע לפני ההכרעה על מיזוגה לתוך חברת היימייקר (Haymaker) האמריקאית, הציגה הבוקר חברת ארקו החזקות הישראלית שיפור בפרמטרים התפעוליים וברבעון השלישי של 2020. בארקו מקווים להשלים את המיזוג עם היימייקר עד סוף 2020, אם יאשרו בעלי המניות של החברה הרוכשת את העסקה באסיפה שתתכנס ב-8 בדצמבר.

ארקו החזקות  עוסקת בהפעלת תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, באמצעות החברה הבת GPM, שארקו מחזיקה ב-68% ממניותיה. ב-8 בספטמבר השנה חתמו ארקו ו-GPM על עסקת מיזוג אל תוך חברת היימייקר, שמוגדרת כחברת רכישה למטרה מיוחדת (SPAC).

היימייקר היא למעשה חברה ללא פעילות שגייסה בנאסד"ק סכום של 400 מיליון דולר על בסיס ניסיונם העשיר של מנהלים, וזאת לצורך רכישה של חברה מתחומי פעילות מסוימים בתוך שנתיים. במסגרת העסקה ימוזגו ארקו ו-GPM אל תוך היימיייקר בעסקת מניות ומזומן לפי שווי אקוויטי של כ-1 מיליארד דולר ל-GPM ולפי שווי פעילות של כ- 2 מיליארד דולר לחברה הממוזגת.

בתום התהליך תיקרא החברה כולה ארקו קורפ ומניותיה ייסחרו בבורסות נאסד"ק ות"א. הבוקר דיווחה ארקו כי בעלי המניות שלה אישרו את המיזוג ברוב של 99%, כאשר לדברי המנכ"ל ובעל השליטה אריה קוטלר, לאחר עסקת המיזוג הוא יהיה המשקיע הפרטי הגדול ביותר בחברה הממוזגת, לצד גופים מוסדיים מנוסים כמו Davidson Kempner, Harvest, ו-Ares שבחרו להמיר 100% מאחזקותיהם הנוכחיות ב-GPM לאחזקות בחברה הממוזגת.

"אנחנו מאמינים שיש לנו עוד דרך ארוכה של צמיחה בתעשייה האטרקטיבית בה אנו פועלים, תוך שאנו ממשיכים להיערך להשלמת המיזוג והתחלת המסחר בנאסד"ק", אמר קוטלר. ביולי השנה דיווחו שתי החברות על עסקת המיזוג המתהווה ביניהן, ומאז זינקה מניית ארקו בכ-260% למחיר המשקף לחברה שווי של כ-2.2 מיליארד שקל (כ-650 מיליון דולר). עם זאת, גורלה של העסקה יוכרע כאמור באופן סופי רק בעוד כשלושה שבועות.

חברת GPM, שבשליטת ארקו, פועלת כיום ב-33 מדינות בארה"ב ובמחוז קולומביה בפריסה הכוללת כ-2,920 אתרים. ל-GMP כ-1,330 אתרים בהפעלה עצמית, הכוללים חנויות נוחות אשר למרביתן צמודות תחנות דלק, ובנוסף היא מספקת דלקים לעוד כ-1,590 תחנות דלק המופעלות על ידי צדדים שלישיים.

האסטרטגיה העסקית של GPM מושתתת בעיקרה על הרחבת הפעילות דרך רכישות של מקבצי אתרים, הכוללים חנויות נוחות ותחנות דלק. נכון למועד פרסום הדוח מדורגת GPM בעשירייה הראשונה מבין רשתות חנויות הנוחות המובילות בארה"ב.

רווח של 9.7 מיליון שקל ברבעון השלישי

ארקו, שמפרסמת את תוצאותיה בשקלים, סיימה את הרבעון השלישי של 2020 עם רווח נקי המיוחס לבעלים של 9.7 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד של 18.8 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל אשתקד. נכון לסוף ספטמבר הציגה ארקו הון עצמי המיוחס לבעלים של 208 מיליון שקל, כאשר בקופתה יתרות מזומנים של כ-365 מיליון שקל האמורות לשרת אותה לפירעון סדרת אג"ח ג' שלה, שהיקפה הנוכחי כ-248 מיליון שקל.

חברת GPM, שמדווחת על תוצאותיה בדולרים, עצמה רשמה ברבעון השלישי רווח נקי לבעלים של כ-13.3 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של כ-6.4 מיליון דולר. את המעבר לרווחיות הציגה GPM למקרות ירידה של 14.6% בהכנסותיה ברבעון השלישי ל-828 מיליון דולר.

ברבעון השלישי מכרה GPM כ-260 מיליון גאלונים של דלקים, וזאת לעומת 291 מיליון גאלוים ברבעון המקביל. ירידה זו התבטאה גם בירידה של 15.1% בהכנסות ממכירת דלקים ל-408 מיליון דולר. לדברי ארקו, הסיבות לכך הן ירידה בתנועת הלקוחות כפועל יוצא ממגפת הקורונה וכן ירידה של כ-17% במחיר הממוצע לגאלון ברבעון השלישי אל מול הרבעון המקביל אשתקד.

מנגד, צמחו ההכנסות מחנויות הנוחות בכ-9% ברבעון השלישי לכ-404 מיליון דולר, בזכות השלמת עסקאות רכישה ועלייה של כ-5% בהיקף מכירות החנויות הזהות. הרווח הגולמי של GPM זינק ברבעון השלישי בכ-17% לכ-206 מיליון דולר, בזכות עלייה במרווחי השיווק וזאת כפועל יוצא מרמה נמוכה של מחירי הדלק.

להערכת החברה, נבעו המרווחים הגבוהים כתוצאה מירידה ברמת הלחצים התחרותיים בשוק זאת עקב הירידה בהיקף הגאלונים הנמכרים. בנוסף, חל גידול ברווחיות הגולמית ממכירת סחורות, בין היתר, כתוצאה מהסטת ביקושים מערוצי קמעונאות אחרים לחנויות הנוחות, תוך הגדלת סל המוצרים הנרכש המיוחסת למגפת הקורונה.

שיפור זה הוביל לצמיחה של 84% ברווח התפעולי של GPM גדל ברבעון השלישי לכ-42 מיליון דולר, ולעלייה של 61% ברווח התפעולי-תזרימי המתואם (Adjusted Ebitda) ל-52.1 מיליון דולר. אריק קוטלר, מנכ"ל ארקו החזקות, מסר כי "אנחנו מסכמים רבעון נוסף עם שיפור בכל הפרמטרים התפעוליים ורווחיות משמעותית בחברת הבת GPM. בין היתר, אנחנו ממשיכים להציג רווחיות גבוהה ממכירת דלקים ולצד זאת מציגים המשך גידול במכירות בחנויות הנוחות על בסיס Same Store לאור שינויים בהרגלי הצריכה בארה"ב ברקע למגפת הקורונה ופעולות בהן נקטנו להגברת המכירות".

בתוך כך דיווחה ארקו, כי קרנות השקעה מקבוצת MSD Partners של מייקל דל, ישקיעו עד 100 מיליון דולר במניות בכורה של ארקו קורפ (החברה הממוזגת), וזאת במטרה לקדם את יעדי הצמיחה העתידיים שלה. מניות הבכורה יישאו דיבידנד מצטבר של 5.75% לשנה והן יהיו ניתנות להמרה למניות רגילות במחיר של 12 דולר למניה (2 דולר מעל המחיר למניה בעסקת המיזוג).

מ-MSD Partners נמסר, כי "יש לנו היסטוריה ארוכה של זיהוי והשקעה בעסקים אטרקטיביים עם פוטנציאל צמיחה חזק, המובלים על ידי צוותי ניהול יוצאי דופן. GPM ממוצבת היטב על מנת להנות מהזדמנויות הצמיחה המשמעותיות העומדות בפניה, בעיקר מתוכנית שידרוג החנויות שלה ואסטרטגיית הרכישות שלה. אריק וצוות ההנהלה עשו עבודה יוצאת דופן בהצמחת העסק ואינטגרציה מוצלחת של רכישות לאורך זמן, ואנחנו מתלהבים להשקיע לצידם בעסקה זו".