בעקבות הקורונה, מנהיגי ה־G-20 נפגשים באופן מקוון

ראשי הכלכלות הגדולות בעולם דנים בהשלכות של המגפה על הבריאות והכלכלה העולמיות

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משתתף בוועידת G20 בשיחת וידאו / צילום: Alexei Nikolsky/Russian Presidential Press and Inf, רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משתתף בוועידת G20 בשיחת וידאו / צילום: Alexei Nikolsky/Russian Presidential Press and Inf, רויטרס

סעודיה פתחה בוועידת ה־G-20 בשבת באופן מקוון, בגלל מגפת הקורונה שריסקה את כלכלות העולם ופגעה בכמעט 58 מיליון איש.

המלך סלמן בין עבדולעזיז נשא דברים לפני ראשי מדינות בוועידת וידאו יוצאת דופן. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כמעט ולא הרים ראשו בעשר הדקות בהן דיבר המלך הסעודי. אחרי דקות בודדות, טראמפ צייץ בטוויטר על "תרמית ענקית בקנה-מידה חסר תקדים", בהתייחסו לתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב.

טראמפ מנסה להפוך את תוצאות ההצבעה בבית המשפט. לא הוצגו עדויות לאי-סדרים נרחבים במהלך הבחירות. עורכי דין המתמחים בחוקי בחירות אומרים כי הסיכוי שמאמציו של טראמפ להפוך את ההפסד שלו לנשיא הנבחר ג'ו ביידן לניצחון הם קלושים.

בהודעה רשמית של הבית הלבן, נכתב כי טראמפ דן עם מנהיגים אחרים "בצורך לחזק צמיחה כלכלית חזקה ותעסוקה" על-מנת להתגבר על המגפה. הנשיא דיבר על התגובה של ארה"ב למגפה והדגיש את חשיבת ה־G-20, "על+מנת לעבוד יחד על הצמיחה הכלכלית והשגשוג העתידיים", כך נאמר בהודעה.

בסוף שנה בה הנגיף הרג יותר מ־254 אלף אמריקאים וגרם למיליונים להיאלץ לעבוד מהבית בעזרת תוכנות לשיחות וידאו, נפגשו מנהיגי עשרים המדינות העשירות ביותר בעולם תוך שימוש בטכנולוגיה דומה.

נשיא סין שי ג'ינפינג העביר חלק מהמושב בהצבעה על המצלמה שלו, בעוד נשיא צרפת עמנואל מקרון ככל הנראה השתעשע ממישהו שהיה מחוץ לטווח הצילום. את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ניתן היה לראות מדבר עם מישהו מחוץ לפריים, כאשר המיקרופון שלו כבוי.

בפגישה מקדימה לקראת המושב, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברזיוס, נאבק עם המחשב כדי שהחיבור שלו יעבוד, ואז שכח להוציא את המיקרופון ממצב שקט.

בין הנוכחים הנוספים בשבת היה ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שנכנס לבידוד השבוע בפעם השנייה אחרי שבא במגע עם חבר פרלמנט שיצא חיובי בבדיקת קורונה.

גם נסיך הכתר ושר האוצר הסעודי מוחמד בין סלמן, שנלחם להגן על תדמיתו בכמה בירות אירופיות לאחר חיסול העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל קשוגי בקונסוליה הסעודית ובגלל המלחמה בת שש השנים בתימן, נכח בפגישה. הוא שתק לכל אורכה.

המלך ונסיך הכתר הוקרנו על המסך מתוך אותו חדר בארמון בנאום (Neom), אתר בצפון מערב המדינה המדברית בו מתכננת ממשלת סעודיה להקים עיר עתידנית.

מתנגדי משטר סעודים ומבקרים מערביים קראו למנהיגי המדינות המשתתפות ב־G-20 להחרים את המושב, שסעודיה התאמצה לארח באופן ממשי על-מנת להתגאות בשינויים חברתיים וכלכליים שהנהיגה לאחרונה שנועדו להראות שהתקדמה מעבר לתקופה בה הייתה תחת ביקורת בגלל הרג קשוגי. העיתונאי היה כותב ב"וושינגטון פוסט" עד חיסולו באיסטנבול.

בגלל הנגיף נאלצה ריאד להוריד ציפיות. בין היתר תכננו בסעודיה להסיע אלפי אורחים ברחבי המדינה שרק לאחרונה פתחה שעריה לתיירים. במקום זה, לוחות מודעות ענקיים ומוניות שנשאו את הלוגו של ה־G-20 הסיעו ממקום למקום קהל שהוא ברובו קהל מקומי. במרכז התקשורת הלא גדול של הכנס הייתה חובה להסתובב עם מסיכה, לשמור על ריחוק חברתי ולבדוק חום.

בין האירועים שקרו במקביל למפגש הפסגה, ארגון חופש הביטוי האמריקאי PEN America אירח מפגש פסגה אלטרנטיבי שהדגיש את הפרות זכויות האדם של הממשלה הסעודית.

כששאלו את שר ההשקעות חאליד אל פליח איך הריגת קשוגי השפיעה על יכולתה של הממלכה למשוך הון בינלאומי, אמר: "משקיעים אינם עיתונאים. משקיעים מחפשים מדינות בהן יכול להיות להם אמון, בהן יכול להיות להם אמון בממשלות שיבצעו את ההחלטות הכלכליות הנכונות".

לאחר שמלך סעודיה נשא דברים וקרא לגישה הוגנת ושווה לחיסון והמשך התמיכה הכלכלית, המנהיגים היו אמורים להתחיל בפגישות פרטניות סגורות על טויטת הצעה שהייתה אמורה לדעת גם במגפה וגם בשינויי האקלים.

ממשל טראמפ לא הציג התנגדויות למסמך, כך אמרו בכירים אירופיים, על אף התנגדות שהביע בעבר לניסוח שמופיע בהסכם פריז ולהודעות של גופים בינלאומיים נוספים, בייחוד ארגון הבריאות העולמי.

לנשיאת המועצה של האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליידן או לנשיא הוועידה האירופית שארל מישל אין כוונה לאזכר את מצב זכויות האדם בערב הסעודית בנאומיהם, אמרו הבכירים.

"כמובן שאנו מודאגים ממצב זכויות האדם, אך ישנן במות אחרות לדבר על זה, למשל בשיחות דו־צדדיות", אמר בכיר אירופי אחד.

פחות משעתיים לאחר נאום המלך הסעודי, עזב טראמפ את הבית הלבן לכיוון מועדון הגולף שלו בווירג'יניה, לובש ז'קט אדום וכובע לבן. הוא בילה במגרש כמה שעות.

וולנטינה פופ בבריסל, דונה עבדולעזיז בריאד וקתרין לוסי בוושינגטון השתתפו בהכנת הכתבה.