לאחר הגאות שרשמה מאז שנגרעה מת"א: ננו דיימנשן מגייסת 100 מיליון דולר בדיסקאונט גדול

מנייתה של יצרנית מדפסות התלת-ממד צנחה מעל 24% בנאסד"ק בסוף השבוע • אם בתחילת 2020 היא ביצעה גיוסים במחירי מניה של 70 סנט עד 2 דולרים, כעת הגיוס מתבצע במחיר של 4 דולרים

לפני חצי שנה נמחקה מהמסחר בבורסה של תל אביב מניית ננו דיימנשן, כשמחיר המניה שלה אז בנאסד"ק נע סביב 80 סנט. החברה, המפתחת ומייצרת מדפסות תלת-ממד להדפסת רכיבים אלקטרוניים, הודיעה זמן קצר לאחר מכן על פריצת דרך טכנולוגית, ומנייתה - כבר לא בתל אביב אלא רק בנאסד"ק - זינקה במאות אחוזים.

מאז, ירדה המניה ועלתה שוב, אך עדיין שמרה על מחיר גבוה בהרבה מזה של תחילת השנה, דבר שהקל על החברה לבצע עוד גיוס הון. ננו דיימנשן , שמגייסת הון כמעט על בסיס רבעוני, עושה זאת כעת בתנאים נוחים הרבה יותר; אם בתחילת 2020 היא ביצעה גיוסים במחירי מניה של 70 סנט עד 2 דולרים, כעת הגיוס מתבצע במחיר של 4 דולרים, וגם היקף הגיוס משמעותי הרבה יותר - 100 מיליון דולר.

עם זאת, הגיוס שעליו הודיעה החברה ביום שישי בוצע בהנחה גדולה על מחיר השוק - יום קודם לכן זינקה המניה ל-5.86 דולרים כך שמחיר של 4 דולרים משמעותו דיסקאונט של 31.7%. בתגובה צנחה מניית ננו דיימנשן במסחר בנאסד"ק ביום שישי ב-24.4% וננעלה במחיר שמשקף לחברה שווי שוק של כ-316 מיליון דולר.

בסוף הרבעון השלישי היו לננו דיימנשן מזומנים והשקעות בהיקף של 45.8 מיליון דולר. החברה עדכנה שבכוונתה להשתמש בכספי הגיוס הנוכחי לצורכי הון חוזר וצרכים עסקיים כלליים, כולל חיפוש אחר אפשרויות אסטרטגיות ובהן מיזוגים. את ההנפקה הוביל בנק ThinkEquity וליווה עו"ד עודד הר אבן ממשרד סאליבן תל אביב.

ננו דיימנשן הפכה לחברה ציבורית בבורסה בת"א בשנת 2014 באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, ולאחר מכן נרשמה למסחר גם בנאסד"ק. לאורך השנים היא ביצעה (ועדיין מבצעת) גיוסי הון רבים, ולפני כשנה וחצי היא שכרה בנק השקעות במטרה למצוא עסקה למכירתה, אך עסקה כזו לא יצאה אל הפועל. בסוף 2019 בוצע שינוי בעמדת המנכ"ל: עמית דרור, ממייסדי החברה, פרש (אך נותר בחברה בתפקיד אחר) ובמקומו נכנס לתפקיד יואב שטרן, וזאת במטרה להוביל את ננו דיימנשן להרחבת פעילות וצמיחה במכירות.

כאמור, המניה דשדשה בשנים האחרונות ונסחרה ברמות שפל לקראת מחיקתה מת"א. יום המסחר האחרון במניה כאן היה 18 במאי; ב-19 במאי יצא דיווח שלפיו ננו דיימנשן וחברת Hensoldt מגרמניה "הגיעו לפריצת דרך בהדפסת תלת-ממד של אלקטרוניקה" - והמניה זינקה באותו יום בנאסד"ק ב-342% במחזור מסחר עצום.

לפי אותו דיווח, פריצת הדרך היא בשימוש במדפסות תלת-ממד בתהליך הפיתוח של רכיבים אלקטרוניים בעלי ביצועים גבוהים, והחברה הגרמנית הצליחה להדפיס PCB (מעגל מודפס) בעל עשר שכבות, תוך הלחמה שלו משני הצדדים - דבר שלא ניתן היה לבצע קודם לכן. אגב, גם אז ניצלה ננו דיימנשן את הזינוק החריג, ומיד למחרת הודיעה על גיוס הון בדיסקאונט גדול, אך במחיר שעדיין היה גבוה באופן משמעותי ממחיר המניה לפני הדיווח.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 התכווצו הכנסות החברה, והפסדיה העמיקו על רקע משבר הקורונה. ההכנסות מתחילת השנה הסתכמו ב-1.4 מיליון דולר, לעומת 5.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019, וההפסד הנקי זינק מרמה של 7 מיליון דולר ל-31.1 מיליון דולר.

הרבעון השלישי הסתיים עם הכנסות של 438 אלף דולר בלבד, והפסד נקי של 20.7 מיליון דולר. עם פרסום הדוחות לפני כשבועיים מסר המנכ"ל שטרן כי הציפייה להמשך צמיחת השוק לא השתנתה, ולהערכת החברה מדובר בעיכוב זמני. "אנו מצפים שאפקט ההאטה בטווח הבינוני יפעל כ'זריקת קלע' עם סיום משבר הקורונה", אמר שטרן.