משקיעים בעתיד: לאן מועדות פניהם של השווקים הפיננסיים בארה"ב

מצב של נשיא דמוקרטי וסנאט רפובליקאי עלול ליצור שיתוק, אבל גם להקשות על הידוק הרגולציה על חברות הטכנולוגיה • בינתיים טראמפ הוא הנשיא עד ינואר, והכלכלה צפויה לקבל תמריץ משמעותי

דונלד טראמפ מול ג'ו ביידן / צילום: Associated Press
דונלד טראמפ מול ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

משהו מוזר קורה בשבוע האחרון בשווקים. לכאורה, התרחיש הכי בעייתי שעליו דיברו בשווקים מתממש, ועם זאת השווקים טסים לשמיים. ננסה להבין ולעשות סדר: מה התוצאות המסתמנות במרוץ לבית הלבן אומרות על הכלכלה והשווקים?

ממה שאנו יודעים עד כה, אם עתירותיו של מחנה טראמפ לא יעברו בבית המשפט העליון (ויש כאן סימן שאלה גדול, שכרגע לא מתייחסים אליו מספיק), ביידן צפוי להתמנות לנשיא בינואר 2021. עם זאת, תוצאות הבחירות לקונגרס ולסנאט מבטיחות כמעט שהיכולת של הדמוקרטים לממש את האג'נדה שלהם בתחומי המיסוי, הבריאות, איכות הסביבה, ההגירה ועוד, תהיה נמוכה.

הדמוקרטים איבדו בבחירות חלק נכבד מהרוב שלהם בקונגרס, והסנאט בסבירות גבוהה יישאר רפובליקאי. נוסף על כך, חשוב להזכיר כי אחרי מינוי השופטת איימי קוני-ברט לבית המשפט העליון, ביצרו השמרנים את הרוב שלהם בערכאה החוקית הגבוהה ביותר. כלומר, לדמוקרטים יש את הבית הלבן והקונגרס, ולרפובליקאים את הסנאט ואת בית המשפט העליון.

במצב שכזה, אפשר לומר ממשל מפולג - שבו היכולת לעשות מהפכות כמעט אפסית - במאזן הכוחות הפוליטי המסתמן מערכת האיזונים והבלמים בשיטה האמריקאית מבטיחה כמעט קיפאון.

ובכל זאת, יש גם איזו מגפה קטנה ב-2020, שדורשת סיוע פיסקאלי שלא ניתן כבר מאוגוסט. תחת "גל כחול" דמוקרטי, חבית הסיוע הייתה צפויה להיות עם תג מחיר גבוה במיוחד, מה שכמובן כבר לא יקרה. כעת, כשהמכשול הפוליטי מאחוריהם, צפויים שני הצדדים להגיע להסכמה על חבילת סיוע "צנועה", שיכולה להיות בסביבות 1-1.5 טריליון דולר.

בהנחה שארה"ב לא הולכת לסגרים בקרוב, משהו שלא צפוי לקרות כל עוד טראמפ בשלטון (עד ינואר2021), הכלכלה צפויה לקבל תמריץ בסדר גודל משמעותי של כ-3%-4.5% תוצר, וזאת כאשר התוצר האמריקאי כיום נמוך ב-3.5% מרמתו טרם המשבר. כלומר, ארה"ב, שכבר היום נראית הרבה יותר טוב ממדינות אחרות בעולם בכל הנוגע לחזרתה של הפעילות הכלכלית, צפויה עוד לתת תמיכה פיסקאלית מאוד גדולה לציבור במהלך החודשים הקרובים.

מה צפוי לתוכניות של ביידן?

ומה בנוגע לשאר התוכניות של ביידן? בלי שליטה בסנאט אין לדמוקרטים יכולת להעביר את "התוכנית הירוקה החדשה", אין יכולת לעשות את הרפורמה במערכת הבריאות, לא תהיה העלאת מס חברות ולא העלאת שכר מינימום. איפה ביידן כן יוכל לפעול? ככל הנראה בתחומי הרגולציה, בעיקר על ענפי האנרגיה והבנקים.

בגזרת מלחמת הסחר מול סין, המדיניות של ביידן עדיין לא מאוד ברורה, אך מה שכן ברור הוא, שהיא תהיה שונה לחלוטין מגישתו של טראמפ, לטובה ולרעה. מצד שני, ברור שמול האירופאים כל מתח סביב הסכמי הסחר צפוי להיעלם, ושיתוף הפעולה בין ארה"ב ובין אירופה יתהדק.

אז אחרי שאמרנו את כל זה, אולי אפשר להבין מדוע - למרות שלקח זמן רב להגיע לתוצאות, ולמרות שהקרב המשפטי על הנשיאות עוד לפנינו - השווקים כבר מתמחרים את ביידן כנשיא, עם איזונים חזקים מצד הרפובליקאים שלא יאפשרו לו לממש את האג'נדה עד הסוף.

לפחות היסטורית, ממשל מפולג בארה"ב הוא חדשות טובות, ודווקא מיטיב עם השווקים. אם בודקים את שוק המניות האמריקאי בתקופות של בית נבחרים מפוצל (קונגרס וסנאט לא בידי אותה מפלגה), מגלים שהוא הניב תוצאות טובות יותר בהשוואה לקונגרס אחיד.

בשורה התחתונה, נראה כי המשקיעים משוועים למעט ודאות, ונראה שאחת מהעננות הגדולות ביותר של השנה האחרונה, הבחירות בארה"ב, מתחילה להתפוגג. במילים פשוטות - ככל שנתרגל למציאות הקורונה, והשווקים אכן מתרגלים, נראה חזרה לבסיס מבחינת המניע של השווקים. רווחיות, נתוני מאקרו, מדיניות פיסקאלית ומדיניות מוניטרית.

ברמה הסקטוריאלית, לראייתנו נשיאות ביידן צפויה להיטיב עם חברות הטכנולוגיה יותר מכהונה שנייה של טראמפ, במיוחד לאור האירועים שהיינו עדים להם במהלך מערכת הבחירות. נשיאות של ביידן בקונגרס מפולג תתקשה להגביר את הרגולציה על חברות הטכנולוגיה הגדולות. בנוסף, מדיניות נוקשה יותר של ביידן בנוגע להתמודדות עם הקורונה עשויה להביא לסגרים נוספים גם בארה"ב ב-2021, תרחיש שאם יתממש, צפוי להמשיך לתמוך ברווחיות של חברות הטכנולוגיה.

המסע של מניות ההייטק צפונה

מניות ענקיות הטכנולוגיה זינקו בסוף השבוע שלאחר הבחירות, וחזרו להיסחר ברמות שיא, או לכל הפחות מאוד קרוב אליהן, אך גם רמת התנודתיות רשמה עליית מדרגה. נזכיר שאת המסע שלהן צפונה עשו חברות הטכנולוגיה מאז הנפילות בחודש מרץ על רקע הפוטנציאל לצמיחה מואצת בפעילות שלהן, בשל התפתחות מגפת הקורונה בעולם, לצד ההרחבות המוניטריות שהזרימו מזומנים לשוקי המניות בכלל ולמניות הטכנולוגיה בפרט.

מסע זה לא נגדע על רקע הדיונים בקונגרס והחששות שהתגברו בנוגע להידוק הרגולציה סביב החברות הללו, שחלחל בתקופה האחרונה, על רקע העלייה החדה בסקרים שסימנו את ביידן כנשיא הבא, והציפייה הנגזרת, ככל הנראה, לרוב של דמוקרטים בקונגרס ובסנאט. חששות אלו קיבלו ביטוי שטחי מאוד במסחר במניות בימים שלפני הבחירות, שהוביל לתנודתיות ולירידות קלות באופן יחסי בחמש מניות ההייטק הגדולות.

עם התבהרות התמונה בסוף השבוע בנוגע לתוצאות הבחירות, הבורסות חזרו לרשום עליות חדות, ומניות הטכנולוגיה זינקו בתגובה לבחירה בביידן. על פניו הסיטואציה מעלה תהיות, שכן הדמוקרטים הם דווקא אלו שקראו לפרק את ה-big giants, במיוחד על רקע חקירות ממושכות מצד הקונגרס.

הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים האמריקאי התכנסה בחודש שעבר, לאחר חקירה ארוכה שניהלה, במטרה לדון באפשרות לפרק את ענקיות הטכנולוגיה, ובכך להגביל את כוחן, שעלה באופן דרמטי במרוצת השנים - או לכל הפחות להגביר בשלב הראשון את האכיפה, ולהדק את הרגולציה סביבן, במטרה להגן על הצרכן.

העליות שנרשמו לאחר הבחירות התחלפו בשבוע האחרון באווירה קצת יותר מגומגמת, אך עדיין מניות הסקטור נסחרות סביב רמות השיא, שמלמדות שתור הזהב שחוות חברות המגזר ככל הנראה עדיין לא הגיע לקיצו, ולמרות החשש מעליית כוחם של הדמוקרטים, ומהתחלפות הנשיא בבית הלבן, דווקא ניצחונו של ביידן, שלצדו צפויה לכהן קמלה האריס בתפקיד סגנית הנשיא, הוא חדשות מצוינות עבור חברות ה-FAANG (פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל), במיוחד כאשר ככל הנראה יש רוב לרפובליקאים בקונגרס, ונראה שהדבר יקשה מאוד על העברת רפורמות וחקיקות חדשות בבית הנבחרים של ארצות-הברית.

מצב זה בעצם מסנדל את הרשות להגבלים עסקיים בבואה לקבוע שיש לפרק את ענקיות ההייטק. חשוב לציין כי האריס תמכה בעבר ברפורמות הקשורות בהצרת צעדיהן של ענקיות הטכנולוגיה, אך באופן מתון ביחס לאחרים, ואפשר למצוא ציטוטים לא מעטים שלה מלפני חודשים ספורים בלבד, שבהם היא טוענת כי יש מקום לתת לחברות הטכנולוגיה להמשיך לפרוח ולגדול.

הערכות אלו, לצד העובדה שהדמוקרטים איבדו חלק נכבד מהרוב שלהם בקונגרס, ושהסנאט ככל הנראה יישאר רפובליקאי, עשויות להקשות על העברת החלטות כבדות משקל, כפי שציינו.

תחת הנחה זו, שלפיה במבנה ההנהגה הנוכחי האחיזה של המחוקקים תיחלש, יכולות ענקיות הטכנולוגיה להמשיך במסען צפונה באין מפריע, ולהצליח שוב להתחמק מציפורני הרגולציה, שגם כך לא עומדת בקצב הפיתוח, ולא מצליחה להדביק את השינויים הטכנולוגיים שמובילים לשינויים בדפוסי ההתנהלות של החברות מול האזרח הקטן.

גם הצפי לשינוי במדיניות הטיפול של הממשל בקורונה בארצות-הברית, כדי להוריד את רמת התחלואה, יכול להתפרש כחיובי עבור ענקיות הטכנולוגיה, שעשויות להמשיך ולצבור כוח על רקע המגפה - דרך הרחבת השירותים הדיגיטליים והעלייה בשימוש ברשתות החברתיות, שהאיץ את ההתפתחות הרב-שנתית למספר חודשים בחסות התפשטות המגפה. כל אלו עשויים להמשיך ולהדק את האחיזה שיש לענקיות הטכנולוגיה ביומיום של הצרכן, ולהוביל להמשך התרחבות הפעילות שלהן בעולם.

כל אלו מתחברים לברכות החמות לביידן ולהאריס שצויצו בטוויטר בסוף השבוע על-ידי מייסדים ומנכ"לים של הענקיות ודומיהן. 

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך