בחריקת שיניים, ממשל טראמפ התחיל את התקפלותו

טראמפ נתן אישור ביורוקרטי ל"הקצאת משאבים ושירותים" לצוותו של הנשיא המיועד • האסטרטגיה המשפטית של הנשיא המכהן לשנות את תוצאות הבחירות עומדת על סף התמוטטות • ביידן עומד להודיע על מינויים בכירים לקבינט שלו • רקע יהודי למזכיר המדינה, לשרת האוצר ולשר לביטחון פנים

ג’ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה”ב / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
ג’ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה”ב / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

שעתיים ביום ב׳ בערב (שעון ישראל) קירבו את תקופת הדמדומים בוושינגטון אל קיצה. שלושה שבועות לאחר הבחירות לנשיאות, תקופת המעבר אל נשיאות ג׳ו ביידן התחילה רשמית.

תחילה הונח על שולחנו של ביידן מכתב מראש מינהלת השירותים הכלליים, שבו נאמר סוף סוף במפורש, כי יוקצו לו "משאבים ושירותים". האישור הביורוקרטי הזה היה נחוץ כדי שמשרדי הממשלה ורשויותיה יתחילו לשתף פעולה לשם העברת השלטון ב-20 בינואר. בדרך כלל התהליך הזה מתחיל למחרת ההצבעה, או מייד לאחר שמתחוורות תוצאותיה. אף כי התוצאות התחוורו בתוך ארבעה ימים, הנשיא טראמפ לא הכיר בהן, וממשלו נהג כמו לא היו בחירות מעולם.

המכתב לביידן, בחתימת אמילי מרפי, נכתב בחריקת שיניים. רובו היה מוקדש להתגוננות מפני האשמות שהיא, גב׳ מרפי, הכשילה מעבר חלק אל מימשל חדש. המכתב נמנע בהקפדה מלהכיר בניצחון ביידן, או בסופיות של העברת השלטון. הוא מדבר על "אפשרות שהנשיאות תעבור".

טראמפ עצמו, בציוץ מקביל, אמר כי הורה למרפי "למלא אחר הפרוטוקולים" מבלי להסביר, מבלי להשתמש במלה "מעבר", ומבלי לנקוב בשמו של ביידן. הנשיא מוסיף לטעון שתוצאות הבחירות זויפו, ופרקליטיו מוסיפים לנסות ולפסול מאות אלפי קולות בארבע מדינות.

"אפס גדול"

סמוך לזמן פרסומו של מכתב מרפי לביידן, הגוף האלקטורלי העליון של מדינת מישיגן שם קץ לתקוות טראמפ ואישר את ניצחונו של ביידן במדינה המערב-תיכונית הזו. טראמפ הטיל את יהבו על שני החברים הרפובליקאים ב"לשכת הבוחנים" של מישיגן. הוא ביקש מהם לעכב בשבועיים את אישור התוצאות. מאחר שבמישיגן נדרשת הסכמה פה אחד לאישור, הרפובליקאים היו יכולים למנוע אותו. אבל אחד מהם הצביע לטובת האישור, השני נמנע, ומישיגן נשמטה מידי הנשיא.

גם ג׳ורג׳יה ואריזונה אישרו את התוצאות. בשתיהן יתרונו של ביידן עמד על קצת יותר מ-10,000 קולות. ספירה ידנית חוזרת בג׳ורג׳יה הקטינה במקצת את יתרון ביידן, אבל לא במידה שהתקרבה להפוך את התוצאות. טראמפ ביקש גם ספירה אלקטרונית חוזרת. באריזונה, מפקחי הבחירות הסכימו פה אחד על כשרות ההצבעה. "אפס גדול", אמר מפקח בחירות רפובליקאי על הקף אי-הסדרים.

האישור במישיגן, בג׳ורג׳יה ובאריזונה משאיר רק את פנסילבניה ואת וויסקונסין על הכוונת של הנשיא. אבל הצוות המשפטי שלו לא הצליח להמציא ראיות של ממש לטענות הזיוף המסיבי שלו. שופט מחוזי בפנסילבניה תקף בחריפות את חוסר רצינותן של טענות הפרקליטים בחוות דעת קטלנית של 37 עמוד.

"חרפה לאומית"

כשירותו של הצוות המשפטי הועמדה בימים האחרונים בספק גובר לאחר שאחת מחברותיו הפריחה תיאוריות קונספירציה מסמרות שיער על מקורות "הזיוף" ועל ממדיו.

עורך דינו של הנשיא, רודי ג׳וליאני, נאלץ להתנער מעורכת הדין הזו, ולהודיע שהיא כלל אינה שייכת לצוות שלו. ההסבר הזה התקבל בלעג. הנשיא עצמו כלל את שמה בציוץ מוקדם, שבו התברך בסגולותיהם של משפטניו. מושל מדינת ניו ג׳רזי לשעבר, כריס כריסטי, בעל ברית ותיק של הנשיא, הכריז בתחילת השבוע שמעשי הצוות המשפטי הם "חרפה לאומית".

הנשיא הטיס לוושינגטון את מנהיגי הרפובליקאים באסיפה המחוקקת של מישיגן, והפציר בהם למנוע את פירסום רשימת האלקטורים של המדינה. אלה 16 נציגים, העומדים להשתתף במעמד האישור של בחירת הנשיא ב-14 בדצמבר, יחד עם עוד 522 אלקטורים מכל מדינות ארה"ב. הרפובליקאים ממישיגן השיבו את פניו ריקם.

לאסטרטגיה שלו במישיגן לא נשקפו סיכויים מבטיחים מלכתחילה. התמוטטותה הייתה אולי הסיבה המיידית להוראתו לאמילי מרפי לאפשר את תחילת המעבר.

אין ספק שמכתבה של מרפי לביידן סחט אנחת רווחה, דיסקרטית או גלויה, מצד רוב הרפובליקאים בוושינגטון. הם ראו צורך לעמוד על "זכותו של הנשיא לערער על תוצאות הבחירות". אבל הם התנועעו באי-נוחות גוברת גם לנוכח התקפותיו הבלתי פוסקות של הנשיא על הלגיטימיות של תהליך ההצבעה (המושל הרפובליקאי של מרילנד, ממבקרי הנשיא השווה את התנהגותו לזו של "רפובליקת בננה") וגם לנוכח הסכנות לבטחונה הלאומי של ארה"ב הנובעות מהיעדר קשר בין ביידן וצוותו לבין משרדי הממשלה הנוגעים בדבר: הגנה, בטחון פנים, מודיעין ומשפטים.

ביידן מקים צוות

אתמול התחיל להצטייר הצוות הבכיר של ביידן. נודעו לא רשמית שמותיהם של מזכיר המדינה, שרת האוצר, היועץ לבטחון לאומי, השר לבטחון פנים והשגרירה באו"ם (כהונה שיש איתה בדרך כלל מעמד של חברות בקבינט).

אף אחד מן השמות לא בא בהפתעה. כל המיועדים הם חברים לשעבר בממשל אובמה. לכולם יש ניסיון ענף בתחומים שעליהם יהיו ממונים. הבחירה מבטיחה יציבות ורצינות, אבל אינה מרגשת או נועזת.

מזכיר המדינה החדש, אנתוני בלינקן, הוא עורך דין בעל רקע בין לאומי ענף; כיהן כסגן מזכיר המדינה וסגן היועץ לבטחון לאומי תחת אובמה; מחייב את שיפור קשריה של ארה"ב עם בעלות בריתה באירופה, שניזקו בימי טראמפ.

בלינקן גדל בפאריס, ואביו החורג היה ד"ר שמואל פיזאר, יהודי מפולין, שתואר כ"ניצול הצעיר ביותר מאושוויץ". פיזאר היה עורך דין מצליח, סופר ומשורר. זכרונותיו על ילדותו בשואה זכו בפרס ספרותי בצרפת, ותורגמו לעברית תחת השם "כעוף החול".

השר המיועד לבטחון פנים הוא אלחאנדרו מאיורקאס, עורך דין יליד הוואנה, בן למהגרים יהודיים מרומניה, שנמלט לארה"ב לאחר כינון הרודנות הקומוניסטית בקובה, לפני 60 שנה.

שרת האוצר החדשה, ג׳נט ילן (Yellen), הייתה נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב עד תחילת 2018. טראמפ נמנע מלהאריך את מינויה, והודה בגלוי שהסיבה היחידה הייתה שהיא קיבלה את המינוי הזה מידי ברק אובמה. כהונתה בבנק זכתה בהערכה כללית.

היא הייתה האישה הראשונה בראש הפדרל ריזרב, והיא האישה הראשונה מאז ומעולם במשרד האוצר. היכרותה עם הבנק המרכזי תעניק לה יתרונות, אבל אולי גם תכביד על יחסיה עם הנגיד שירש אותה, ג׳רום פאוול. הוריה של ילן היו מהגרים יהודיים מפולין.

הנשיא המיועד ביידן מחזיר לשירות מבצעי דמות מוכרת מממשל אובמה, ג׳ון קרי. הסנאטור לשעבר שימש מזכיר המדינה בתקופת כהונתו השניה של אובמה, והיה אדריכל של ההסכם הגרעיני עם איראן. הוא לא היה האמריקאי הפופולרי ביותר בישראל.

הוא ישמש שגריר מיוחד לענייני האקלים, ביטוי לחשיבות שהממשל החדש מתכוון להועיד לנושא. הנשיא טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכמי האקלים של פאריס, וביידן הבטיח שהוא יחזיר אותה אליהם "ביום הראשון" של נשיאותו.

_________________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny